پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

پیچ مرگ در حاشیه جاده مقالات

پیچ مرگ در حاشیه جاده

  بزرگنمايي:

پیام فارس- برخی رانندگان هنگام مشاهده نوشته‌های روی مقواها که فروش کالایی را تبلیغ می‌کنند، روی ترمز می‌زنند و دوبله و سوبله توقف می‌کنند که این کاری خطرناک و مشکل ساز است که اگر در جاده‌های برون شهری و سرپیچ باشد مرگبارتر هم خواهد بود.

عرضه محصولات خوراکی، تنقلات و میوه در حاشیه جاده، جدا از مشکلات بهداشتی می‌تواند موجب توقف ناگهانی بعضی رانندگان، پارک زنجیره‌ای اتومبیل‌ها در حاشیه مسیر و گاهی در وسط جاده شود و جدای از مشکلات ترافیکی، حوادث ناگواری را رقم بزند.
فارس با فاصله زیاد و با سهم 10 درصدی مقام اول در حوادث و سوانح جاده‌ای و تصادفات کشور را به خود اختصاص داده، مقامی که افتخارآمیز نیست و هر ساله خانواده‌های زیادی را بی‌سرپرست و داغدار می‌کند و بخشی از آن نیز به دلیل قرق بخش‌هایی از جاده‌های این استان توسط بارفروشان غیرمجاز است.
بر اساس گزارش رسمی پزشکی قانونی در سال گذشته (1397) استان‌های فارس با 1357 نفر، تهران با 1319 نفر و اصفهان با 1127 نفر بیشترین و استان‌های ایلام با 147 نفر، کهگیلویه و بویراحمد با 186 نفر و اردبیل با 231 نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی ازحوادث رانندگی را داشته‌اند.
جاده‌های استان فارس در مسیرهای منتهی به کلانشهر شیراز در اغلب مواقع سال به ویژه در ایام نوروز و تابستان محل تردد گردشگران خارجی و مسافران بسیاری است که وجود اینگونه مشاغل کاذب نه تنها جلوه بصری را نازیبا بلکه جان این افراد را نیز به خطر می‌اندازد.
با وجودی که دستفروشی در حاشیه جاده‌های این استان گاه به حوادث ناگواری منجر شده اما روز به روز شاهد فزونی آن هستیم به گونه‌ای که بنظر می‌رسد هیچ مانعی نیز بر سر راه این موضوع وجود ندارد و این در حالی است که براساس ضوابط جاده‌ای، فروش هرنوع کالا در حاشیه جاده‌، آزادراه و بزرگراه‌های کشور ممنوع است و مسئولان مربوط نیز موظف به برخورد با این موضوع هستند.

ماموران و وانت‌ها

سنگ چین‌ها و فالوده مرگ
یکی از شهروندان شیرازی به ایرنا گفت: معضل وانت بارها و دستفروش های سطح شهر به جاده‌ها نیز تسری پیدا کرده است.
محمود نجفی به وجود وانت بارهایی که در جاده‌های اطراف شیراز و به ویژه اتوبان شیراز به مرودشت اقدام به دستفروشی می‌کنند اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از این وانت بارها در کنار این جاده پرتردد توقف و اقدام به فروش محصولاتی نظیر فالوده و میوه می‌کنند.
وی ادامه داد: بعضی از این وانت بارها در محل‌هایی که دید کم و کنترل خودرو مشکل است نظیر سر پیچ‌ها اقدام به توقف و درتس کردن سنگ چین کرده‌اند و مشتری‌های آنها خودروهایشان را در کنار جاده و در بسیاری موارد در لاین کندرو و حتی وسط جاده پارک می‌کنند که این اقدام زمینه بروز تصادف را به شدت افزایش می‌دهد.
این شهروند شیرازی اضافه کرد: روزانه حداقل یک بار مسیر رفت و برگشت شیراز به مرودشت را به همراه تعدادی از همکارانم طی می‌کنیم که در بسیاری موارد شاهد توقف دو تا سه ردیف خودرو کنار برخی از این وانت بارها و در حریم جاده هستم که یکی از آنها اقدام به عرضه فالوده در پیچ این جاده می‌کند و عجیب هم مشتری دارد که بین همکارانم لقب فالوده مرگ را به او داده‌ایم.

حاشیه‌ای برای پهن کردن بساط
یکی از فروشندگان جاده‌ای که روزانه در یکی از محورهای منتهی به کلانشهر شیراز بساط کسب و کاری به راه انداخته گفت: اوایل صبح به این محل می آیم و تا اواخر شب مشغول کار هستم.
علی اظهار داشت: پیش از این مغازه داشتم اما به دلیل افزایش اجاره بها دیگر قادر به پرداخت آن نبودم و به همین دلیل با سرمایه اولیه ای که داشتم یک وانت خریدم و اقدام به فروش میوه بصورت دوره گرد در سطح شیراز کردم و بعد از آن نیز به حاشیه جاده آمدم و میوه‌هایم را در حاشیه مسیر پهن می‌کنم.

کاهش ایمنی با کاسبی‌های غیرقانونی در جاده
رئیس پلیس راه شمال استان فارس گفت: وجود وانت بارها و مشاغل کاذبی که در حاشیه راه‌های مواصلاتی اقدام به عرضه بعضی کالاهای خوراکی و … می‌کنند می‌تواند به کاهش سطح ایمنی در جاده منجر شود.
سرهنگ عبدالهاشم دهقانی افزود: هر مسأله‌ای که مانع در جاده و حاشیه مسیر و یا دید رانندگان ایجاد کند می‌تواند خطرآفرین و در حوادث ترافیکی نقش مستقیم داشته باشد.
وی ادامه داد: علل و عوامل متعددی می‌تواند در بروز حوادث رانندگی مؤثر باشد که تجاوز به حریم جاده نیز می‌تواند یکی از این علت‌ها باشد.
رئیس پلیس راه شمال استان فارس اضافه کرد: توقف وانت و کامیون‌های بار فروش در حاشیه جاده و محل‌هایی که رانندگان دید کمتری دارد مانند سرپیچ و … می‌تواند باعث عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و در نهایت برخورد با عابر پیاده و یا تصادف با خودروهای دیگر شود.
وی عنوان کرد: برخورد با این پدیده در حوزه اختیارات راهداری است و پلیس راه استان فارس آمادگی دارد که همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد.

راهداری به تنهایی نمی‌تواند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس گفت: جلوگیری از مشاغل مزاحم و ساخت و سازهای منفرد در حریم قانونی راه‌ها در حیطه وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
علیرضا سیاهپور در مصاحبه با ایرنا افزود: واقعیت امر این است که بایستی همیشه ضابط قضائی شامل نماینده دادستان و پلیس بطور مداوم در کنار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حضور داشته باشند و تیمی مشترک برای برخورد با مشکلات اینچنینی تشکیل شود.
وی ادامه داد: جلسات متعددی در کمیسیون ایمنی و شورای ترافیک استان فارس تشکیل و مقرر شده که تیم مشترک با حضور پلیس، نماینده دادستانی و راهداری تشکیل شود و بطور مداوم در جاده‌ها گشت زنی و از فعالیت مشاغل کاذب در حریم راه‌ها جلوگیری کند اما هنوز این امر محقق نشده است.

دستفروشان نمی‌پذیرند؛ تعقیب و گریز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس به مشکلات اقتصادی و وجود معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: برای اینکه نارضایتی در بین مردم این استان ایجاد نشود و ایمنی راه‌ها نیز حفظ شود توصیه شده تا جایی که امکان دارد وانت بارها و مشاغل اینچنینی در منتهای حریم قانونی جاده‌ها اقدام به عرضه محصولات خود بصورت موقت کنند و نظافت آن محل را نیز انجام دهند اما اغلب این افراد این نکات را رعایت نمی‌کنند.
سیاهپور گفت: فضاهایی در جاده‌های استان فارس ایجاد شده که تاجایی که ممکن بوده و بطور میانگین حدود 20 متر از جاده فاصله دارد و ورود و خروج خودروهای عبوری در این محل‌ها نیز پیش بینی شده است و این مکان‌ها در اختیار بارفروشان و وانت بارها قرار گرفته تا بتوانند از این مکان‌ها برای عرضه محصولاتشان استفاده کنند.

جاده در تسخیر وانت

وی با بیان اینکه علیرغم تعبیه این محل‌ها در سطح جاده‌ها، اغلب وانت‌بارها از این اماکن استفاده نمی‌کنند و به حریم جاده تجاوز می‌کنند، عنوان کرد: در سمت راست جاده شیراز به سمت مرودشت سه محل برای عرضه محصولات وانت بارها شامل فالوده و میوه تعبیه شده و همچنین در جاده‌های دیگر نظیر شیراز به دشت ارژن نیز دو محل پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه در ورودی‌های کلانشهر شیراز این مشاغل کاذب بیش از دیگر جاها وجود دارد گفت: گشت‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس بصورت شبانه روزی در مسیرهای مواصلاتی حضور دارد اما هربار که نسبت به جمع‌آوری این مشاغل اقدام می‌شود دقایقی بعد از اینکه مأموران راهداری از محل دور شوند دوباره به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و یا در محلی دیگر اقدام به عرضه محصولاتشان می‌کنند.
سیاهپور با بیان اینکه مأموران گشت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجازه برخورد تحکمی و اعمال قانون در مواجهه با متخلفین را ندارند، افزود: دادستان و پلیس فارس باید در این باره به کمک راهداری بیایند تا بتوان راه‌حلی اصولی برای این معضل پیدا کرد.
راه حل این است
وی ادامه داد: راهداری به تنهایی نمی‌تواند با این مشکل که روز به روز نیز در حال افزایش است مقابله کند و باید تیمی مشترک با حضور نماینده دادستان، و نیروی انتظامی بطور مداوم تشکیل و روزانه اقدام به گشت زنی و برخورد جدی با متخلفین کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس اظهار داشت: برخورد جدی و بازدارنده می‌تواند از ادامه فعالیت این قشر که در بسیاری موارد نیز به ناایمن‌تر کردن جاده‌ها منجر شده جلوگیری کند.
وی بیان کرد: تذکر جدی، اعمال قانون و برخورد و جریمه سنگین می‌تواند به جمع آوری مشاغل کاذب از حریم جاده‌ها کمک کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ارگ کریم‌خان شیراز بازهم جولانگاه عنکبوت‌ها شد

نشست های «الف» در شیراز آغاز شد/ جلسات نقد و اجرای موسیقی نوگرا

تن تشنه زمین، فروریخت

کمبود نیرو و فراخوان فرهنگیان بازنشسته فارس برای تدریس

انسان در عرفان اسلامی بنیان هنر خداوند است

آتش، پرونده ارگ کریم‌خان را بازگشود

هیس، اینجا بیمارستان است

خبرنگاری به‌روایت زنان

شیراز و انتظار برای گرفتن نشان جهانی صنایع‌دستی

کرانه‌هایی که پا پس می‌کشند

تالاسمی، درد بی‌پایان

مصوبه درمانی حال بختگان راخوب نکرد/کشت بالادست آبی باقی نمی گذارد

مصائب بوعلی‌سینای صدرا

نرگس باید از شیراز برود

وحشت در جاده های فارس سایه انداخت/ «رخ به رخ» با مرگ

هپاتیت، بیماری تباه کننده کبد

قلب درمان جنوب کشور، سنگین می‌تپد

محور دروازه قرآن مخاطره‌ای برای شیراز

بازارچه‌هایی بافرجام ورشکستگی

موسیقی پاپ ازنوع بدش درایران رایج شده است/آموزشگاه ها کیفی نیستند

کوک ساز عندلیبی ها برای پیوند نوای موسیقی و عرفان

سنگی که شکست، سکوتی که نشکست

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

شهر جدید با مشکلات قدیمی

تجارتی جهانی در پستو

«جاروی پیش »، جلوه ای دیگر از سخاوت نخل

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

ضرورت احیای اقامتگاه های بوم‌گردی

پیچ مرگ در حاشیه جاده

مشتاقان غواصی؛ جای آموزش اینجاست

سرگذشت یک سنگ از ظهور تا سقوط

بزودی آبی زیر پوست شهر جهرم می‌دود

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی فارس تشکیل شد

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

اینجا ارابه های مرگ پرشتاب می تازند

کِشتی در خُشکی

حکایت شوربختی دومین دریاچه ایران

سرنوشت غم انگیز دو تالار در شیراز: یکی پیر شد، دیگری زاده نشد

وقت تَق‌سیمِ تَق‌صیر

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

جاده‌های ناایمن فارس و انسان همواره مقصر!

سایه سنگ بر دروازه قرآن شیراز

توهم پرآبی

روایت مطبوعات شیراز از مذاکره سیاسی تا رقابت های انتخاباتی

صدها جان نازنین لای این آهن پاره ها پرپر می شود

رد پای بیوه سیاه در مُهر

سوداگری دلالان و جیب نحیف مستاجران!

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

فرصتی برای آبادانی فارس یا تهدیدی برای گروه محدود