پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

یک کارشناس بهداشت روان مطرح کرد:

چگونگی مواجهه با پرسش‌های جنسی کودکان علمي

چگونگی مواجهه با پرسش‌های جنسی کودکان

  بزرگنمايي:

پیام فارس - کارشناس سلامت روان گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد علوم پزشکی شیراز چگونگی مواجهه افراد خصوصا والدین با پرسش‌های جنسی مطرح شده از سوی کودکان را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، لیلا قربانی، یکشنبه 23 تیرماه در یک کارگاه آموزشی، گفت: کنجکاوی کودکان معمولا در سنین سه تا چهارسالگی آشکار می‌شود، بنابراین والدین باید تلاش کنند تا با فرزندان خود به اندازه‌ای صمیمی باشند که کودک پرسش‌های مختلف، به ویژه پرسش‌های جنسی را با آنان مطرح کند.
او با بیان اینکه محتوا و شیوه پاسخ به پرسش‌های جنسی کودکان خردسال، با توجه به فرهنگ هر کشور و منطقه‌ و جامعه‌ای متفاوت است، گفت: یک اصل مهم حاکم بر تمام جوامع، اینست که اصلی ترین و مهمترین منبع اطلاعاتی این نوع پرسش‌های کودکان، خانواده است .
این کارشناس سلامت روان گفت: کودکان بسیاری از مسائل را از دوست، فیلم، کتاب، اینترنت، مهدکودک و مدرسه می‌آموزد اما وقتی نوبت به موضوع مهمی همچون مسایل جنسی می‌رسد، جای خالی پدر و مادر در پاسخگویی به این نوع پرسش‌ها احساس می‌شود.
او اضافه کرد: در سن سه تا چهار سالگی اغلب مادران، نخستین افرادی هستند که با این پرسش‌ها مواجه می‌شوند. در سنین بالاتر لازم است پاسخ دهنده، والد همجنس کودک باشد و اگر شرایط فراهم نبود، والد غیرهمجنس جایگزین شود.
این کارشناس با تاکید براینکه صمیمیت بین کودک و والدین یکشبه ایجاد نمی‌شود، گفت: صمیمیت با محبت به فرزند، اهمیت دادن به کودک و پیشرفت ها و دغدغه هایش، طی ماه‌ها و سال‌ها ایجاد و تقویت خواهد شد؛ برای این مهم لازم است برای کودکان از آغاز بچگی وقت بگذاریم و در دنیای او شریک باشیم .
او تصریح کرد: از پاسخ دان به پرسش‌های جنسی کودکانمان طفره نرویم و آنها را بدون پاسخ نگذاریم. اگر کودک احساس کند که او را فریب می دهیم اعتمادش به والدین از بین می‌رود و ممکن است کنجکاوتر شود، پس بهتر است کوتاه، دقیق و باصداقت پاسخ دهیم .
این کارشناس بهداشت روان خاطرنشان کرد: قرار نیست با تفسیر و توضیح مفصل مسائل را به کودکمان آموزش دهیم، به طور مثال در پاسخ به این پرسش یک کودک چهار ساله که می‌پرسد "بچه، چطوری به دنیا میاد؟"، می‌توانیم بگوییم "مامان میره بیمارستان، تیم پزشکی از تو شکم مامان یک نوزاد بیرون می آورد."
او اضافه کرد: نکته بسیار مهم اینکه در پاسخ به پرسش‌های جنسی، دست و پای خود را گم نکرده و برای این کار از کودک بخواهیم یک بار دیگر سئوالش را بپرسد .
قربانی گفت: در بسیاری از مواقع، پدر و مادر شرم دارند این موضوعات را با فرزندان خود در میان بگذارند اما این را بدانیم که این موارد، فرصت‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن ارزش ها و باورهای خود را به فرزندان منتقل کرد. این فرصت‌ها را به سادگی از دست ندهیم.
او با اشاره به اینکه باید از برخی زمان‌ها برای انتقال مفاهیم و ارائه آموزش‌ها استفاده کرد، گفت: به عنوان مثال در حمام راجع به خصوصی بودن اندام‌های جنسی با کودک سه تا چهار ساله خود صحبت کنیم. البته بهتر است ابتدا از نام اندام‌های جنسی شروع کنیم یا هنگام نگاه کردن فیلم ‌ ها، برای نوجوان در مورد ارتباط سالم دختر و پسر صحبت کنیم یا هنگام ماشین سواری که تنها هستیم و چهره مان رودر رو نیست، یا زمانی که حیوانات خانگی نر و ماده را با هم نگاه می کنیم، زمان خوبی برای آغاز این نمونه گفت و گوها با نوجوان است .
این کارشناس سلامت روان با یادآوری اینکه بسته به سن کودکان، هم پرسش، هم پاسخ آن متفاوت می‌شود؛ گفت: سه تا چهار سالگی زمانی است که اغلب کودک در مورد اعضای بدن و نام آنها کنجکاو می شود و نیاز نیست بدون آنکه کودک از ما بپرسد، خودمان در طرح موضوعات جنسی پیشقدم شویم. هنگام سئوال کردن کودکان، ابتدا پاسخ را از خودشان بخواهیم تا به این شیوه، آمادگی بهتری پیدا کرده و مطمئن شویم، منظورشان را متوجه شده ایم. مثلا بپرسیم "خودت چی فکر می کنی عزیزم؟"
قربانی تاکید کرد: یادمان باشد، قرار نیست همه اطلاعات را یک جا در اختیار کودک قرار دهیم. پاسخ پرسش ها، مفید و مختصر باشد و اگر جایی پاسخ نادرست دادیم اقرار به اشتباه داشته باشیم.
او گفت: در سن چهار تا پنج سالگی، نشانه های شرم و حیا در کودک آشکار و پرسش های جنسی عمیق تر می‌شوند. مثلا می پرسد «بچه از کجا بیرون می آید؟» یا ممکن است آلت تناسلی خود را لمس کند یا به آلت تناسلی دیگر کودکان دست بزند که باید به او بگوییم «این اعضا مربوط به بدن خودشان هستند و کسی حق ندارد به اعضای دیگران دست بزند» و به او بیاموزیم که نباید در جمع و جلوی دیگران لباس هایش را بیرون آورد .
قربانی ادامه داد: در سنین 6 تا 10 سالگی پرسش های کودک پیچیده تر می شود و به نوعی، به مفهوم جنسی دست می یابد؛ یکی از مهمترین اموری که در این سن باید مدنظر قرار گیرد، آموزش ارتباطات اجتماعی صحیح به کودکان است که منجر به جامعه پذیری و رشد شخصیتی و هویتی کودک می شود . آموزش مفاهیمی مانند حیا، عفت، صبر و ارزش های اخلاقی در این سن از آسیب های روانی و اجتماعی در دوران نوجوانی و جوانی پیشگیری می کند .
او گفت: بین 9 تا 13 سالگی که کم کم زمان بلوغ دختران و کمی دیرتر زمان بلوغ پسران فرا می رسد، در مورد عادات ماهانه برای دختران و انزال در خواب برای پسران توضیح دهیم.
این کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر فرزند ما به سن دبستانی رسیده و هنوز سئوالی نپرسیده، به دلایلی همچون عدم رشد تکاملی مناسب، به دست آوردن اطلاعات خود از منابع دیگر یا اشکال در رابطه کودک و والدین است.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نبود فرهنگ هم‌افزایی چالشی پیش‌روی پارک‌های علم و فناوری است

رونمایی از 10 محصول جدید دانش بنیان در شیراز

برگزاری ١٠ رویداد استارتاپی تا پایان امسال در فارس

جراحی‌های تومور و نخاع به شکل هفتگی مانیتور می‌شود

فرونشست؛ ویران‌گر بی‌هیاهو

تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای سلامت

رونمایی از محصولات جدید شرکت‌های دانش بنیان علوم پزشکی شیراز

دستفروشی کتاب و حقوقی که نادیده گرفته می شود

بابایی: نادیده گرفتن ظرفیت‌های جهاد ظلم به کل جامعه است.

واکنش‌ها به پزشک متخصص اعصاب که پرستار را در شیراز کتک زد

دانش‌آموز شیرازی بر سکوی دوم المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ایستاد

راه‌اندازی رشته‌های گردشگری و هتلداری در دانشکده فنی شیراز

راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه

پیام تبریک رییس جهاددانشگاهی فارس به مناسبت "روز خبرنگار"

برگزاری آزمون استخدامی آتش نشانی در 21 حوزه فارس/ اعلام نتایج طی یکماه آینده

ظرفیت جهاددانشگاهی به خوبی دیده نشده است

سه دارنده رتبه تک‌ رقمی کنکور فارس از قلم افتادند

دانشگاه‌های نسل سوم می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند

راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه

جهاددانشگاهی با اتکاء به توان تخصصی پاسخگوی نیازهای امروز جامعه است

راه اندازی دومین بانک شیر مادر کشور در شیراز

طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در دو راهی بیم و امید

کارخانه نوآوری، گامی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان

امضای تفاهمنامه بین مسئولان ارشاد و جهاددانشگاهی فارس

افتتاح مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه شیراز

حذف 5 رشته دانشگاه سلمان فارسی کازرون منتفی شد

نقش مهم دوره پیش‌دبستانی در کاهش افت تحصیلی دانش آموزان

پوچی درون چرایی و راهکارهای پیشگیری

دوره توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه فنی کشور برگزار شد

چهارمین همایش ملی مهندسی پزشکی در شیراز برگزار می شود

خطرات درمان دیرهنگام زردی نوزاد

چهارمین همایش ملی مهندسی پزشکی در شیراز برگزار می‌شود

نشست «مقایسه‌ موسیقایی شعر حافظ و ترجمه‌های انگلیسی آن» برگزار شد

​​​​​​​ثبت‌نام 10 هزار متقاضی استخدام آتش‌نشانی در فارس

موفقیت پزشکان بیمارستان نمازی در درمان نوزاد مبتلا به صرع

موفقیت پزشکان شیرازی در درمان نوزاد مبتلا به صرع

مسابقات ملی موبایل، اپلیکیشن و هوش مصنوعی آذرماه در فارس برگزار می‌شود

تجهیز بیمارستان لامرد به میکروسکوپ جراحی

اختراع وایت برد الکترومکانیکی رولینگ در شیراز

نبود داروی برند به معنی کمبود دارو نیست

لزوم ایجاد ساختار دریافت راهکار دانشگاه برای حل مشکلات کشور

جهاددانشگاهی مجموعه‌ای کامل از ظرفیت‌هاست

استفاده مطلوب از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای رونق تولید در فارس

تجلیل از 500 منتخب قرآنی وزارت بهداشت در شیراز

فراگیری «فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوانان» برای مربیان

مشارکت استاد دانشگاه شیراز در تالیف یک کتاب مرجع بین‌المللی

چگونگی مواجهه با پرسش‌های جنسی کودکان

حضور دانشگاه شیراز در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا

برگزاری هشتمین دوره مناظره دانشجویی جهاد دانشگاهی فارس

برنامه معرفی و آشنایی با دانشگاه شیراز 23 تا 25 تیرماه برگزار می‌شود