پیام فارس

آخرين مطالب

واکاوی دلایل ناکامی والیبال ایران در دستیابی به سکوی جهانی ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- تیم ملی والیبال ایران شنبه 22 تیرماه جاری در دومین مسابقه خود در مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال به مصاف برزیل رفت و با نتیجه سه بر دو شکست خورد و نتوانست به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها راه یابد.
تکیه کردن بر بازیکنان قدیمی، فشار بیرونی روی سرمربی، ترکیب ثابت تیم در تمام دیدارها و حتی بازی‌های نه چندان سخت و به کار نگرفتن جوانان از دلایلی است که کارشناسان و صاحب نظران ورزش به عنوان موانع فراروی تیم ملی والیبال ایران در موفقیت در این رقابت‌ها یاد کردند.
لزوم انتخاب یک فرد والیبالی برای ریاست فدراسیون و برنامه ریزی اصولی برای رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 از دیگر مسائلی است که این صاحب نظران با ایرنا در میان گذاشتند.
اینکه والیبال ایران چند سالی است شکوفا شده تردیدی نیست، چرا که حال روز این روزهای این رشته که پس از فوتبال همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرده، طوری است که انتظارها را بالا برده و شاید به همین دلیل است که دست اندرکاران این رشته نتیجه گرا شده‌اند تا رضایت بالادستی‌ها را جلب کنند.
جرقه رشد والیبال ایران در زمان محمد یزدانی خرم که مدت 17 سال ریاست فدراسیون والیبال بر عهده داشت زده شد و در این سال‌ها نیز مسابقات لیگ بطور منظم برگزار واز مربیان خارجی نیز برای تیم‌های پایه استفاده شد.

تیم ملی والیبال ایران با ستارگانی خسته و بازگشته از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، رقابت‌های دشواری در دور مقدماتی انتخابی المپیک فراروی خود دارد

پس از یزدانی خرم نیز سکان والیبال را محمد رضا داور زنی بر عهده گرفت، که او نیز روند رو به رشد این رشته تأثیر گذار بود تا اینکه سر انجام والیبال ایران به سرعت رشد کرد و آسیا را پشت سر گذاشت و در جهان مطرح شد.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که انتخابات ریاست فدراسیون والیبال باید هر چه زودتر تشکیل شود و فردی از جنس این رشته نیز سکان هدایت آن بر عهده بگیرد چرا که رقابت‌های بسیار سختی در دور مقدماتی المپیک برای کسب سهمیه وجود دارد و شاید خستگی ستارگان والیبال ایران در این بازی‌های اثرگذار باشد.
روزگاری درآسیا اگر یک ست از ژاپن، چین و کره می گرفیتم جشن شادی به پا می‌کردیم اما هم اینک تیم ملی ایران این تیم‌ها را پشت سر گذاشته و آنها آرزوی بردن یک ست از ایران را دارند که این امر نیز نشان از برنامه ریزی خوب برای تیم ملی است اما باید بیشتر به جوان‌ها بها دهیم تا روی سکوی جهان قرارگیریم.
با این وجود، صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال و قرار گرفتن در رده پنجم نتیجه خوبی است که والیبال ایران کسب کرد.

تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های 2019 نتوانست حداقل مقام چهارمی خود در سال 2014 را تکرار کند

تیم ملی والیبال ایران با مربیگری ایگور کولا کوویچ در لیگ ملت‌های 2019 با 12 برد از 15 بازی در مرحله مقدماتی با قرار گرفتن در رده دوم جدول به مرحله نهایی صعود کرد و در این مرحله نیز با شکست مقابل لهستان و برزیل به مقام پنجم بسنده کرد و نتوانست در میان چهار تیم برتر جهان قرار گیرد.
اوج شکوفایی تیم ملی والیبال ایران در سال 2014 بود که با مربیگری اسلوبودان کواچ در لیگ جهانی در رده چهارم ایستاد وهمچنین مقام ششم قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد و برای نخستین بار مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کرد.

نجاتی کاپیتان پیشین تیم ملی: والیبال ایران حتماً سهمیه المپیک را کسب خواهد کرد

تغییر در کادر فنی تیم ملی ایران اشتباه است
کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال ایران که اهل شهرستان مرودشت است در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: به نظر من تغییر در کادر فنی تیم در آستانه بازی‌های مقدماتی المپیک 2020 ژاپن کاملاً اشتباه است.
محمد نجاتی که هم اینک در اربیل عراق کار آماده سازی بازیکنان امید این منطقه را بر عهده دارد، ادامه داد: تیم ملی ایران سال شلوغی را پشت سر می‌گذارد و باید ببینیم در این بازی‌های فرسایشی می‌تواند با 6 بازیکن ادامه دهد.
وی افزود: ایران با داشتن بازیکنان ارزشمندی همچون عبادی پور، معروف، موسوی، امیر غفور و معنوی نژاد حتماً سهمیه المپیک را کسب خواهد کرد.
نجاتی کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال ایران: باید چندین بازی تدارکاتی خوب قبل از انتخابی المپیک برگزار کنیم نجاتی ادامه داد: با این حال کسب مقام پنجمی در لیگ والیبال ملت‌ها خوب است و از بازیکنان این تیم که با جان دل و بازی کردند تقدیر می‌کنم.
او با بیان اینکه سرمربی تیم ملی با تفکر جوانگرایی وارد ایران شد، اظهار داشت: این مربی در حد و اندازه تیم ملی نیست و از شعار جوانگرایی هم که در بدو ورود به ایران داده بود خبری نشد.
کاپیتان سابق تیم ملی افزود: در لیگ ملت‌ها سرمربی تیم ملی تنها از یک بازیکن جوان استفاده کرد و این امر باعث می‌شود که بازیکنان جوان از عدم استفاده آنها نیز سر خورده شوند و این به ضرر والیبال است چرا که تیم کنونی مگر تا چند سال دیگر می‌توانند بازی کنند که به آنها تکیه کنیم؟
نجاتی گفت: سر مربی تیم ملی جرأت باخت ندارد از این رو سعی می‌کند با ترکیب چند سال گذشته وارد مسابقات شود و توانایی جمع کردن تیم در کنار زمین راهم ندارد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری لیگ منظم والیبال در کشور برای شکوفایی بیشتر بازیکنان جوان، بسیار خوب است، اظهار داشت: سال 98 برای تیم ملی ایران سال پر فشاری است و باید چندین بازی تدارکاتی خوب تا پیش ار بازی‌های مقدماتی المپیک برگزار کنیم.
او افزود: برای شکوفایی بیشتر والیبال ایران باید کانون این رشته در تمام کشور شکل گیرد و تنها اختصاص به ارومیه، آمل و گنبد نداشته باشد تا علاقه مندان دلسرد نشوند.
نجاتی در مورد ادامه همکاریش با تیم امید اربیل عراق نیز گفت: با این تیم قرار داد سه ساله دارم، مذکراتی هم با تیم متین ورامین داشتم تا در رقابت‌های لیگ برتر والیبال این تیم را همراهی کنم و ابتدا باید بتوانم رضایت مسئولان والیبال منطقه اربیل عراق را جلب کنم.
وی اظهار امیدواری کرد انتخابات فدراسیون والیبال هر چه زودتر برگزار شود و یک شخص والیبالی رئیس فدراسیون شود.

سجادی پیشکسوت والیبال فارس: نتیجه گرایی سبب شد در تیم ملی از بازیکنان محدود و امتحان پس داده استفاده شود

مدیریت نتیجه گرا، سرمربی و کادر فنی تیم هم نتیجه گرا کرده است
پیشکسوت والیبال فارس هم به ایرنا گفت: مدیریت نتیجه گرا، سرمربی و کادر فنی تیم ملی را هم نتیجه گرا کرده است، اگر چه نباید از ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی والیبال که زیر بار مدیریت نتیجه گرا نرفت و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشت، به سادگی عبور کنیم.
پرویز سجادی که سالیان گذشته چندین بار به تیم ملی والیبال ایران دعوت شد، ادامه داد: حاصل این نتیجه گرایی موجب می‌شود که طی بازی‌های فرسایشی و متعدد از تعدادی بازیکنان محدود و امتحان پس داده استفاده شود.
وی تاکید کرد: مگر یک بازیکن چقدر توان دارد و در بازی مقابل لهستان همین نتیجه گرایی موجب شد عملکرد بازیکنان در دریافت اول و توپیگری ضعیف باشد و ناهماهنگی به ویژه در بین سعید معروف و آبشار زن‌ها کاملاً مشهود بود و سرعتی زن‌های تیم همچون موسوی و شفیعی و اسپکرهای قدرتی و بلندزن هم ضعیف ظاهر شدند.
سجادی ادامه داد: در بازی مقابل آمریکا هم اصرار بیش از حد بلند زن‌های ایران بر عمود کردن توپ‌ها موجب شد توپ به تور برخورد و یا با دفاع حریف مواجه شود.
این پیشکسوت والیبال ایران که سابقه بازی در تیم ملی ارتش هم دارد ادامه داد: بر عکس تیم آمریکا برابر ایران بیشتر آبشارها را (اسپک) در ارتفاع بالا می‌زدند بدون اینکه بخواهند اصرار برعمود کردن توپ داشته باشند و بازیکنان ایران هم به این امر توجه نداشتند که توپ‌هایی که در ارتفاع بالا زده می‌شد در انتهای زمین فرود می‌آید.
سجادی افزود: نمی دانم چرا از مسعود غلامی در زدن اسپک های سرعتی استفاده نکردن و طی بازی از یک یا دو جا خالی هم بیشتر بهره نبردند.
او اظهار داشت: اینکه بازیکنان ایران اصرار داشتند که حتماً از تمام اسپک ها به ویژه آنهایی که با تور فاصله داشت، دفاع کنند جای تعجب داشت و همین امر موجب شد تا توپ به سر بازیکنان برخورد و به بیرون از زمین برود.

اسدی پویا مدرس والیبال: از یاد نبریم تیم ایران بالاتر از تیم های مطرح فرانسه، صربستان، ایتالیا و بلغارستان قرار گرفت و بر فاصله خود با آسیایی ها افزود

باید به پشتوانه سازی تیم ملی اهمیت دهیم
مدرس و کارشناس والیبال فارس هم در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: برای آینده بهتر والیبال باید واقعیت‌ها را بپذیریم و به جوان‌ها و پشتوانه سازی اهمیت دهیم.
منوچهر اسدی پویا ادامه داد: فاصله بین بازیکنان اول و دوم بسیار زیاد است و چون جامعه والیبال فقط بُرد می‌خواهد، مربی تیم را به سمت استفاده از چند بازیکن با تجربه سوق می‌دهد.
وی اضافه کرد: در حاشیه بازی‌های تیم ملی در لیگ ملت‌ها حرف و حدیٍث های زیادی شنیده می‌شود اما باید قبول کنیم تیم ملی در این مسابقات با توجه به تیم‌های مطرح نتایج خوبی کسب کرده است.
رئیس سابق هیأت والیبال فارس با اشاره به اینکه برزیل، آمریکا، روسیه و لهستان سالهاست که در جمع برترین‌ها جهان هستند، اظهار داشت: رسیدن به نزدیکی این تیم‌ها برای ایران خوب است به ویژه اینکه تیم کشورمان بالاتر از تیم‌های فرانسه، صربستان، ایتالیا و بلغارستان قرار گرفته و فاصله خود را با آسیایی‌ها زیاد کرده است.
اسدی پویا با اظهار اینکه در گرما گرم این رقابت‌ها فراموش کرده‌ایم که مهمترین مسابقات ما در سال 98 مقدماتی المپیک 2020 ژاپن است، بیان داشت: امیدواریم خستگی ناشی از لیگ ملت‌ها گریبان تیم را نگیرد چرا که فشار عمده روی دوش 6 و یا هفت بازیکن بود که ایکاش این اتفاق رخ نمی‌داد.

فشار از بالا مربی را به سوی نتیجه گرایی می‌کشاند
این کارشناس والیبال ادمه داد: اگر کادر فنی ما آنچنان که تیم دوم خودش را مقابل بلغارستان به میدان فرستاد از قبل به آنها فرصت داده بودند بهتر بود هر چند فشار مضاعف از بیرون سرمربی تیم را به سوی نتیجه گرایی سوق می‌دهد.
اسدی پویا اضافه کرد: باید بدانیم چگونه از بازیکنان استفاده کنیم و شخصی که می‌تواند در این باره جواب دهد کسی است که آنها را تمرین می‌دهد و باید روحیه دهیم و حمایت کنیم چرا که رقابت‌های سخت مقدماتی المپیک را پیش رو داریم.

خاکی مربی تیم والیبال فارس: نبود بازیکن جایگزین، مانعی فراروی موفقیت تیم ملی والیبال بود

بازیکن جایگزین نداشتیم
علیرضا خاکی مربی تیم والیبال فارس هم در این باره به ایرنا گفت: عواملی که در لیگ ملت‌ها منجر به این شد که ایران نتواند در بین چهار تیم قرار گیرد؛ بازیکن جایگزین بود.
وی اضافه کرد: عملکرد بازیکنان در زدن سرویس در این رقابت‌ها همانند سایر خطوط ضعیف اما در دریافت‌ها نسبتاً خوب بودیم.
خاکی ادامه داد: مصدومیت امیرغفور، موسوی و معروف در این بازی‌ها تأثیر منفی روی تیم ایران داشت و همانگونه که اشاره کردم نبود بازیکن جایگزن منجر به این شد که به پنجمی بسنده کنیم.
وی افزود: پس از ولاسکو، سر مربی کنونی تیم ملی گزینه خوبی است اما ضعف بزرگی که دارد قدرت تعویض ندارد و باید در کنار سرمربی تیم بجز اکبری از مربیان ایرانی بهتری استفاده شود.
مربی تیم والیبال فارس ادامه داد: در کُل تیم ملی ایران پیشرفت خوبی طی 2 سال اخیر داشته است و قرار گرفتن در بین 6 تیم دنیا نمی‌تواند نتایج بدی باشد.

فرصت اندکی فراروی تیم ملی والیبال ایران است که خود را مهیای حضور در رقابت‌های المپیک 2020 ژاپن نماید، جایی که بازیکنان خوب این تیم در صورت تدارک و برنامه ریزی مناسب، می‌توانند امیدوار باشند که با مدال زرین به میهن بازگردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/91626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست