پیام فارس

آخرين مطالب

بساط دستفروشان در پیاده روها، به حق یا عامل حَق کشی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ساری– ایرنا– همه ساله در آستانه آغاز ایام نوروز شاهد افزایش دستفروشی در خیابان های شهر و در مجاورت با کاسبانی هستیم که به دلیل پرداخت مالیات و دیگر عوارض و هزینه ها گله مند و معتقدند در حق آنها بی عدالتی می شود.

استان مازندران با انبوه جاذبه های گردشگری و قدمت دیرینه تاریخی، در برپایی بازارچه های سنتی نیز تاریخی کهن دارد، بازارچه هایی که چون رنگین کمان از لباس و لوازم زندگی گرفته تا خوراکی ها را در بر می گیرند و از قضا مورد استقبال زیادی هم هستند.
این بازارچه ها مملو از دستفروشانی است که بساط خود را کم کم از محل بازارچه ها فراتر می برند و همانند بیشتر شهرهای گردشگرپذیر کشور، پیاده روها را نیز پاتوق کسب و کار می کنند و در ایامی چون عید نوروز بازارشان داغ تر و وسیعتر هم می شود.
وسعت حیطه کاری این فروشندگان و اِشغال پیاده روها و روبروی مغازه های خیابان ها امروز چالشی بین این دو نوع فروشنده ایجاد کرده که هر یک خود را مُحِق می داند و دیگری را به واسطه مزاحمت برای فعالیت و معیشت مورد نقد جدی قرار می دهد.
عیسی طبری یکی از کاسبان و بازاریان مازندرانی که چندین نسل از اجدادش تا به امروز در کسب و کار پارچه و لباس بوده است می گوید: دیگر احترامی برای بازار وجود ندارد و کاسبان دستفروش بدون هیچ اجازه ای پیاده روها را قرق و بدون هیچ هزینه و به اصطلاح استهلاک، کسب درآمد می کنند، در حالی که مغازه داران نه تنها هزینه قبوض آب و برق و غیره را دارند، بلکه باید به چندین نهاد مالیات و عوارض پرداخت کنند که طبیعتا قیمت تمام شده فروش آنها افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه دستفروشان به کسی پاسخگو نیستند، گفت: حکومت آنها بر پیاده روها، کار را به جایی رسانیده است که به مقابل مغازه ها نیز تجاوز می کنند و نظارتی نیز از این بابت نیست.
وی با اشاره به این که با دستفروشی مخالف نیست، افزود: اما در مازندران از قدیم الایام مناطقی مانند بازارهای روز و بازارهای محلی وجود دارند که برای همین منظور دایر می شوند.
عمرانی یکی دیگر از کاسبان مازندرانی در خیابان هراز شهرستان آمل هم گفت: قرق پیاده روها فقط مربوط به شب عید نیست و هر شب همین بساط بر قرار است.
وی افزود: هر کدام از دستفروشان، محلی را برای بساط خود انتخاب کرده و پس از گذشت مدتی گویا سرقفلی پیاده رو را دارند و کسی نمی تواند به آنها چیزی بگوید.
وی موافقت شهرداری برای دستفروشی بعد از ساعت 8 شب را غیر منطقی دانست و افزود: برای محیطی مانند خیابان هراز، اغلب مشتریان ساعات شب به خرید می آیند و روزها عملا مشتری وجود ندارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از کسبه ها میلیون ها تومان خرج دکور می کنند و میلیون ها تومان در سال عوارض می دهند و حال به خاطر دستفروشان برخی در حال تعطیلی هستند.
وی با اشاره به اینکه درآمد شهرداری از عوارض و مالیات مغازه داران تامین می شود و نه دستفروشان و شهرداری در قبال مغازه داران وظیفه ای دارد، افزود: اگر شهرداری ها نمی توانند جلوی این مساله را بگیرند، حداقل مالیات و عوارض شهری بر ما تحمیل نکنند.
بر اساس آمار امور مالیاتی سالانه، حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال مالیات از مغازه داران استان دریافت می شود که بخشی از آن برای زیرساخت های استان به مازندران باز می گردد و این امار منهای عوارض شهری است که شهرداری ها از مغازه داران و کسبه دریافت می کنند.
اما از سوی دیگر، دستفروشان نیز از نداشتن محیط و بازار دائمی برای کسب درآمد گلایه دارند.
یک دستفروش زن آملی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بازارهای قدیمی همه جایگیری شده است و دستفروشان قدیمی تر خود را مالک فضای کسب و کار خود می دانند. به همین دلیل ما مجبور به مراجعه به پیاده روهای شهر هستیم و برخی اوقات نیز با برخورد مغازه داران روبرو می شویم.
دستفروش دیگری که عصبانی نیز به نظر می رسید با فریاد به خبرنگار ایرنا گفت: ما جای کسی را تنگ نکرده ایم و مغازه داران به اندازه کافی سود می برند.
این دستفروش کیف و کفش که با چند عابر پیاده نیز به خاطر بسته شدن راه تردد درگیری لفظی پیدا کرده بود افزود: چندین سال است بخاطر نداشتن امکانات مالی برای اجاره یک مغازه به همین روال دستفروشی می کنم و تقریبا مشتری های ثابتی هم پیدا کرده ام و مشتری ها هم معمولا چون اجناس خود را ارزان تر از مغازه می توانند از ما تهیه کنند راضی هستند.
یکی از مراجعین به دستفروش های حاشیه خیابان، تورم بالا و نبود قدرت خرید از سوی مردم را دلیل استقبال بیشتر از اجناس دستفروشان برغم مطمئن نبودن از کیفیت کالاها دانست و گفت: مغازه دارها ناچارند هزینه های خود را روی اجناس خود حساب کرده و در واقع این مشتری است که هزینه های مازاد آنها را پرداخت می کند.
وی افزود: برخی مغازه دارها هم امروزه به دلیل عدم ثبات قیمت ها و احتمال افزایش نرخ کالاها با مشتری مانند کسی برخورد می کنند که در حال صدقه دادن جنس به او هستند در حالی که مشتری هزینه کالای دریافت شده را نقدا پرداخت می کند و منتی بر سر او نیست.
مشتری دیگری اما معتقد است قیمت دستفروشان با مغازه دارها تفاوتی ندارد و این درحالی است که خرید از مغازه دار اطمینانی برای مشتری به همراه دارد که می تواند در صورت عدم رضایت و بروز مشکل در کالا به وی مراجعه کند.
این خانم 54 ساله افزود: از سوی دیگر کیفیت کالاهای مغازه دارها به دلیل اعتبار کاری خودشان بیشتر است و این در مورد دستفروش ها صدق نمی کند.
وی از سختی رفت و آمد بخاطر احاطه پیاده روها توسط دستفروشان گله کرد و گفت: ازدحام دستفروشان در خیابان هایی که جوابگوی جمعیت در حالت عادی هم نیست، با هیچ منطقی سازگار نیست.
این بانوی آملی افزایش بازارچه های محلی دائمی در مرکز و حاشیه شهر از سوی شهرداری را راهکار مناسبی برای پایان دعوای قدیمی مغازه دارها و دستفروشان عنوان کرد.
**شهرداری ها موظف به ساماندهی دست فروشان شدند
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران اعلام کرد: شهرداری ها موظف به ساماندهی دستفروشان شدند.
محمد محمدی تاکامی با اشاره به اینکه سفره شب عید باید برای همه مردم باز باشد و دستفروشان به عنوان طبقات کم برخوردار و حساس نباید از این سفره مستثنی شوند، افزود: اما از نظر قانونی استفاده از پیاده رو برای فروش ممنوع است و همه باید به این قوانین پایبند باشند.
وی همچنین گفت: برخورد با دستفروشان باید با حفظ تمامی شئون اخلاقی باشد و نباید برخورد سختی با این افراد انجام شود، اما دستفروشان نیز باید به قوانین پایبند باشند و با ماموران شهرداری همکاری کنند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای مازندران اظهارداشت که دستورات لازم به شهرداری های مازندران برای تهیه مکانی مناسب جهت فعالیت دستفروشان داده شده و این مسئله در حال پیگیری است.
محمدی تاکامی همچنین گفت: در این دستورالعمل تا جای ممکن نیازهای دستفروشان دیده شده است و حتی مقرر گردید که مکان مورد نظر به صورت داربستی و بازارچه ای نباشد و در محیطی باز قرار داشته باشد.
وی با بیان اینکه مطالبات مغازه داران نیز به حق است، تاکید کرد: ساماندهی دستفروشان در کار عملی اجرایی و قانونی، کاری فرهنگی است که باید با سعه صدر انجام شود و نباید موجب دلخوری شهروندان از هم شود.
مدیرکل امور شهری استانداری مازندران سد معبر در پیاده روها حتی توسط مغازه داران را عملی خلاف قانون دانست و افزود: تا عید این موضوع در پیاده روهای مازندران ساماندهی می شود، زیرا برای نوروز باید به بهترین شکل میزبان مهمانان نوروزی باشیم.
حال اینکه چرا برنامه ساماندهی دستفروشان، اجرای قانون سد معبر و گلایه های مغازه داران واقعی است، اما باید تا اطلاع ثانوی پیاده روها را مملو از دستفروشان و یا بساط مغازه داران دید، مساله ای است که همه ساله وجود دارد و گویا تاکنون راه حل ها نتیجه نداده است.
9919/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/92775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد