پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل انتقال خون استان فارس:

تامین کیسه خون فیلتردار برای بیماران تالاسمی دچار مشکل است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: علیرغم ادعای دشمنان، تحریم ها در تهیه اقلامی مانند تامین کیسه های فیلتردار خون مورد نیاز بیماران تالاسمی را با کمبود روبه رو ساخت.

به گزارش خبرنگار مهر ، مسعود ترابی ظهر دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت روز ملی انتقال خون در پاسخ به خبرنگار مهر پیرامون نقش تحریم ها در تامین اقلام مورد نیاز انتقال خون، اظهار کرد: یکی از مواردی که تهیه کیسه های خون و کیت های خون را با مشکل روبه رو ساخته نقش تحریم های ظالمانه دشمنان است که علیرغم ادعای آنان مبنی بر اینکه این محدودیت ها شامل اقلام دارویی و درمانی نمی شود، اما در تهیه این موارد از شرکت های بین المللی با مشکل روبه رو هستیم.
وی با این حال از تامین کیسه های فیلتردار برای انتقال خون به بیماران تالاسمی ماژور که اغلب در ماه یا سه هفته یکبار نیاز به خون دارند خبر داد و گفت: با اینکه در واردات این کیسه ها برای تالاسمی دچار مشکل هستیم اما هنوز با کمبود جدی روبه رو نشدیم.
ترابی با تصریح اینکه کیسه های فیلتردار با کیسه های معمولی متفاوت است، تاکید کرد: با استفاده از این کیسه ها، میزان حساسیت به خون در بیماران تالاسمی کاهش می یابد.
مدیرکل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه رده سنی اهدای خون 18 تا 60 سال است، عنوان کرد: در تلاشیم این محدودیت را به 65 سال ارتقا دهیم و افرادی که توانمندی دارند بتوانند به اهدا خون بپردازند.
آمار زنان اهداکننده خون در فارس 3.7 درصد است
وی از کمرنگی حضور بانوان در اهدا خون خبر داد و گفت: آمار زنان اهداکننده خون در فارس 3.7 درصد است که از آمار کشوری با میانگین 5 درصد کمی فاصله دارد درحالیکه این میزبان باید به نسبت آقایان 50 درصد باشد.
مدیرکل انتقال خون فارس با اعلام اینکه نیاز بالای استان گاهی از تولید خون پیشی گرفته افزود: برای این منظور ناچار شدیم از استان های اصفهان، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد خون وارد کنیم اما به اندازه رفع نیاز موقت بوده است.
وی با این حال خون ایرانی ها را یکی از پاک ترین خونها در جهان عنوان کرد که به هیچ وجه نیاز به خون خارجی در کشور را توجیه نمی کند.
ترابی یکی از افتخارات پایگاه انتقال خون فارس را سربلندی در آزمون بزرگ 8 سال دفاع مقدس دانست و گفت: استان فارس بزرگترین نقش در تهیه خون برای جبهه ها را داشت.
وی در ادامه به دستاوردهای سال جاری انتقال خون استان فارس اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای امسال انتقال خون ایجاد پایگاه استقلال در ورودی شهرک استقلال شیراز است که حوزه غرب این شهر را پوشش خواهد داد و خوشبختانه تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کمبود نیرو، بزرگترین چالش پایگاه انتقال خون استقلال
ترابی بزرگترین چالش برای راه اندازی پایگاه انتقال خون استقلال را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد که با حمایت مسوولان استانی می شود پرسنل مورد نیاز این پایگاه را تامین کرد.
مدیرکل انتقال خون فارس، گفت: مهمترین دستاورد سال 1398 استان اینکه بزرگترین تولیدکننده خون کشور شدیم، این در حالیست که از سوی دیگر آمار تولید «پلاکت فرز» و «پلاسما فرز» این سازمان در فارس شاهد افزایش است.
وی با بیان اینکه تولید فراورده های یادشده از حد استانداردهای دنیا نیز فراتر رفته است، افزود: در پایگاه زنده یاد دکتر منصور حق شناس که در میدان نمازی شیراز قرار دارد و نخستین پایگاه انتقال خون شیراز به شمار می رود، این امکانات مستقر است و صرفا از اهداکنندگان پلاسما و پلاکت می گیرد.
به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، این پیشرفته‌ترین نوع اهدا در جهان است و از دیگر دستاوردهای امسال این که در زمینه اهدای پلاسما و پلاکت رشد 64 درصدی داشتیم که یک رکورد بی‌نظیر است.
وی افزود: پلاکت عموما برای بیماران سرطانی کاربرد دارد که از طریق پلاکت فرز توانسته‌ایم بیش از 90 درصد نیاز مراکز درمانی سرطان را به این فراورده خونی پاسخگو باشیم.
وی در زمینه تولید پلاسما هم اضافه کرد: پلاسما فراورده ای است که از آن برای تهیه آلبومین که داروی ارزشمندی برای درمان بیماران صعب العلاج است استفاده می شود.
ترابی با بیان اینکه پلاسما برای پیوند کبد مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: کاربرد بزرگ آن در درمان بیماران سوختگی است زیرا اینها به صورت عمده برای حفظ تعادل طبیعی مایعات داخل بدن است.
فارس در زمینه تامین پلاسما 100 درصد نیاز مراکز درمانی را برطرف کرد
وی یادآوری کرد: پایگاه های انتقال خون فارس در زمینه تامین پلاسما 100 درصد نیاز مراکز درمانی را برطرف می کنند و برای مراکز درمانی که به پلاسما نیاز دارند توانستیم با افزایش واحد پلاسما فرسیس نیازشان را برطرف کنیم.
مدیرکل انتقال خون فارس در ادامه یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ این مراکز را سطح ایمنی بالای خونی عنوان کرد و گفت: بدین شکل که میزان آلودگی خون برای سومین سال پیاپی در زمینه آمار آلودگی به ویروس «اچ آی وی ایدز» به صفر رسیده است.
وی در عین حال اضافه کرد: در رابطه با ویروس هپاتیت سی و هپاتیت بی میزان آلودگی نزدیک به صفر است و حدود 53 هزارم درصد امکان آلودگی است که تقریبا نزدیک به صفر است، بنابر این از نظر پاک بودن در بالاترین استانداردهای جهانی قرار داریم.
تهدید ذخایر خون و فراورده های خونی فارس به دلیل آمار بالای تصادفات جاده ای
ترابی با توجه به اینکه فارس قطب پزشکی جنوب کشور است، اعلام کرد: بدین خاطر بزرگترین مصرف کننده فرآورده های خونی به شمار می رویم زیرا از نظر تعداد بیماران تالاسمی بیشترین آمار را داریم که حجم بز گی از مصرف خون را به خود اختصاص می دهند و از سویی حجم زیادی از مصرف خون و فرآورده های آن را مجروحان تصادفات جاده ای استان که کم هم نیستند نیاز دارند، بنابر این مصرف زیاد باعث شده ذخایر خون و فراورده های خونی استان فارس تهدید شود.
وی با تصریح اینکه برای تامین کردن این حجم ذخایر نیاز به اهدا مستمر خون وجود دارد، گفت: در گروه A+ و O- دچار کمبود هستیم.
ترابی درعین حال با یادآوری اینکه خون قابل ذخیره سازی نیست، اعلام کرد: هر کیسه خون تا یکماه قابل استفاده و هر کیسه پلاسما 5روز، قابل نگهداری است.
امسال 38 هزار نفر موفق به اهدا خون و فراورده های خونی شدند
وی همچنین از مراجعه 53 هزار نفر در سه ماه نخست اول سال جاری خبر داد و گفت: بالای 53هزار نفر مراجعه داشتیم که بیش از 38 هزار نفر موفق به اهدا خون و فراورده های خونی شدند.
ترابی به رشد 1.9 درصدی مراجعه کنندگان به پایگاه های انتقال خون فارس اشاره کرد و افزود: آمار تولید فراورده های خونی در استان 1.4 درصد رشد داشته است.
وی با اعلام اینکه 3 پایگاه ثابت انتقال خون در شیراز وجود دارد، گفت: به جز پایگاه بوستان ولی عصر، پایگاه های دکتر حق شناس و ساختمان شماره 2 از ساعت 8 صبح تا 8 شب آماده خدمات هستند، این درحالیست که 2 تیم سیار علاوه بر این در شیراز اقدام به خون گیری می کنند.
ترابی با اعلام اینکه در 7 شهرستان فارس پایگاه ثابت انتقال خون وجود دارد، گفت: شهرهای فسا، جهرم، لارستان، داراب، آباده، مرودشت و کازرون دارای پایگاه انتقال خون هستند.
وی در پاسخ به خبرنگار مهر درخصوص اتوبوس اهدا خون واقع در خیابان زند، اعلام کرد: اتوبوس مذکور به پایگاه ولی عصر منتقل شده است و در ادارت و مراکز تجمع مردمی جهت خدمات رسانی مستقر می شود.
به گزارش خبرنگار مهر ، نخستین پایگاه انتقال خون کشور سال 1353 در تهران راه اندازی شد و به فاصله 3 سال دومین پایگاه انتقال خون در میدان نمازی شیراز آغاز بکار کرد که اکنون بنام دکتر منصور حق شناس، بنیانگذار این پایگاه نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/94103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از علائم تا درمان سرطان تخمدان

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

سبقت شکلات از طلا!

اعزام 8 کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد

توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور

خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در فارس

‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی

خطیر: چه باشم چه نباشم برای استقلال خوشحالم

خطیر: تغییر حق مالک جدید است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

دوش آب سرد بگیریم یا نه؟

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید

پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم/ ستاره خلیج فارس بورسی می‌شود

دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

برگزاری همایش پیاده‌روی در مهر

اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون

6 کشته و مصدوم در حادثه رانندگی محور نی‌ریز

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم