پیام فارس

آخرين مطالب

در مرحله استانی و منطقه ای

بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی در شیراز برگزار می شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس اعلام کرد: مرحله استانی و منطقه ای بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور 6 استان به میزبانی شیراز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، زهرا افتخاری ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قصه گویی قدمتی به اندازه بشر دارد، افزود: قصه گویی با زندگی، فرهنگ و آدام و رسوم ایرانی ها عجین شده است.
وی با تصریح اینکه کانون پرورش فکری جشنواره در دو بخش کتابخانه ای و استانی در بخش های دختران و پسران و پدربزرگ ها و مادربزرگها و مادران و پدران در مفاهیم دوستی، صبر،عشق، امید و... برگزار می شود، بیان کرد: امسال بنا به ضرورت قصه گویی با شعار «آینده ساختنی است» جشنواره برگزار می شود.
به گفته افتخاری، جشنواره قصه گویی در بخش کتابخانه ای و استانی میزبان 6 استان است تا شاهد جلوه های خوبی از قصه گویی باشد.
وی با اعلام اینکه فراخوان جشنواره فوق از 10 تیرماه منتشر شد، اعلام کرد: سپس رابطین قصه گویی به ستاد معرفی شدند و در یک ماه گذشته تمهیدات قصه گویی انجام گرفت؛ بیشتر تلاش ما در کنار جشنواره برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی برای مربیان و شرکت کنندگان است.
افتخاری در ادامه افزود: از اساتید تئاتر دعوت کردیم تا از متون قدیمی ایرانی اسلامی استفاده کنند. مدیرکل کانون پرورش فکری فارس با بیان اینکه زمان برگزاری جشنواره شهریورماه امسال است، ادامه داد: تعداد قصه گویان نود ثانیه ای به 300 نفر رسیده است.
وی هدف این جشنواره را توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی در کشور عنوان کرد و گفت: برای ایجاد زمینه ای جهت انتقال تجربیات، دانش نظری قصه ها را با استفاده از صاحب نظران افزایش دهیم.
مدیر اجرایی منطقه 3 جشنواره قصه گویی با تصریح اینکه رویکرد این جشنواره احیا سنت قصه گویی در اقشار مردم است، افزود: سال گذشته قصه گویان در بازار وکیل، ایستگاه های مترو و مکان های عمومی میان مردم قصه گویی کردند، بنابر این، امسال هم با روش علمی در قصه گویی گام برمی داریم.
وی با اعلام اینکه هدف مهمتر مشارکت مردمی در ترویج فرهنگ قصه گویی است، اضافه کرد: محور موضوعی جشنواره بیست و دوم «قصه زندگی من» است، افزود: علاقه مندان می توانند در قالب خاطرات مختلف در طول زندگی پیش آمده و به عنوان یک قصه آموزنده به مردم ارایه دهند.
افتخاری دیگر بخش این رویداد فرهنگی را قصه گویی صحنه ای در قالب قصه گویی کلاسیک (سنتی) و قصه گویی مردن(نوآورانه) اعلام کرد و گفت: مهلت ارسال به این بخش تا 17 شهریورماه است.
وی به بخش قصه نود ثانیه(فیلم) اشاره کرد و گفت: مهلت ارسال به این بخش نیز تا 10 مهرماه با شعار قصه زندگی من بیان روایتی از شیرینی ها، تلخی ها و پندهای زندگی است.
مدیرکل کانون پرورش فکری فارس با بیان اینکه در بخش بین المللی نفرات برتر جشنواره قصه گویی و قصه گویان حرفه ای تا 17 شهریور ماه مهلت ارسال آثار دارند، اعلام کرد: نوشتن مقاله های علمی شامل 4 بخش است که در کنار این جشنواره برگزار می شود.
وی یادآوری کرد که برای ارسال آثار و بارگزاری فیلم در سایت جشنواره مراجعه شود.
افتخاری با تصریح اینکه علاقه مندان می توانند غیر از بخش 90 ثانیه، فیلم از قصه گویی گرفته و در سایت بارگزاری کنند یا به صورت سی دی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، ادامه داد: قصه گویانی که از شیوه های نوآورانه استفاده می کنند می توانند از ابزار بهره گرفته تا فضاسازی لازم را بکار بگیرند که دارای امتیاز خاص است.
دبیر جشنواره قصه گویی در منطقه 3 کشور، افزود: یک نکته اضافه شده به جشنواره، گروه نوجوانان داوران از بین آنان انتخاب می شوند و در گروه دختران و پسران از نوجوانانی استفاده می کنیم که توانمندی داشته باشند.
وی، اضافه کرد: در بخش نوجوانان کسانی که در دوره گذشته خوش درخشیدند به عنوان داور انتخاب می شوند؛ وقتی مرحله منطقه ای انجام می شود استان فارس 5 قصه گو باید معرفی کند تا در بخش منطقه ای به رقابت بپردازند و در مرحله نهایی به میزبانی تهران در شب یلدا با حضور داوران و شرکت کنندگان بین المللی برگزار می شود و منتخبین معرفی می شوند.
مدیر کل کانون پرورش فکری فارس در عین حال افزود: جشن هایی هم در فرایند جشنواره داریم که در کتابخانه ها و سطح استان برگزار می شود.
در ادامه قائم مقام جشنواره قصه گویی فارس گفت: بر این باور هستیم که آینده چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم بلکه باید آن را ساخت.
سعید رضا کامرانی افزود: برای اینکه آینده را بسازیم باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم برای هر فعالیت باید بستر فرهنگی آن فراهم شود بدون توجه به مسایل فرهنگی راه به جایی نخواهیم برد.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ انتظارات با امکانات همخوانی ندارد، بیان کرد: قصه و قصه‌گویی به عنوان یکی از ابزارهای فاخر در رشد و تعالی نوجوانان نقش سازنده ای دارد.
کامرانی اضافه کرد: قصه‌گویی موجب رشد هیجانی، عاطفی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان می شود؛ خواندن قصه برای آنان از مهمترین عوامل موفقیت و پیشرفت آنهاست.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری فارس تصریح کرد: روانشناسان از همان سالهای اولیه توصیه می‌کنند برای بچه‌ها قصه بگویند؛ قصه مخصوص نوجوانان و کودکان نیست بلکه ابزاری است گرانبها که همه می‌توانند از آن بهره گیرند.
به گفته کامرانی، با مراجعه به کتابهای دیرین فارسی از ابزار قصه خوب استفاده شده است.
به گزارش خبرنگار مهر ، جشنواره بین المللی قصه گویی در مرحله استانی و منطقه ای به ترتیب در استان فارس مهر و آبان سال جاری برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/94125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟