پیام فارس

آخرين مطالب

پرفسور ارفعی:

بازگشت گل‌نبشته‌های تخت جمشید از آمریکا سال‌ها طول می‌کشد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ارفعی استاد باستانشناسی با اشاره به تلاش‌هایی که برای بازگشت تعداد اندکی از گل نبشته‌های تخت جمشید از آمریکا به ایران، تاکید کرد که بازگشت تمام گل نبشته‌ها سال‌ها به طول می‌انجامد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، پرفسور عبدالمجید ارفعی در نخستین همایش "شیراز در گل نبشته‌های تخت جمشید" گفت: حدود 20 سال قبل با سند و مدرک به میراث فرهنگی قبولاندیم که کتیبه نوشت‌ها فقط همین خرده ریزه ‌ ها نیست و کتیبه های اصلی در دانشگاه میشیگان آمریکا قرار دارد.
وی ادامه داد: بعد از فوت استادم دیگر کسی در میشیگان بر روی کتیبه ها کار نمی کرد بنابراین با رایزنی‌های انجام شده آمریکا حاضر شد کتیبه‌ها را بازگرداند اما هزینه را باید دولت ایران می‌پرداخت، به دلیل عدم همکاری مناسب دولت، کتیبه‌ها به ایران بازنگشت.
این استاد باستان شناس ایرانی با اشاره به طولانی شدن روند بازگشت، افزود: بازگشت اولین کتیبه ها به ایران سر و صدای زیادی در جهان ایجاد کرد و در همان زمان دو خانواده یهودی مدعی شدند خانواده های خود را بر اثر بمب گذاری ایران در اورشلیم از دست داده‌اند؛ اگرچه ایران این ادعا را نپذیرفت اما آمریکا درخواست این خانواده‌ها برای مصادره و حراج کتبیه‌ها به نفع آنها را پذیرفت.
ارفعی با اشاره به تلاش یک زن ایرانی و گرفتن وکیل در این پرونده، عنوان کرد: در دادگاه موفق شدیم و آنها قانع شدند این کتیبه‌ها فرهنگی است جنبه اقتصادی ندارند؛ من به عنوان شاهد از طرف ایران در دادگاه حضور یافتم و جلسه بازرسی 6 ساعت طول کشید و ثابت کردم که این کتیبه‌ها برای ایران جنبه علمی و فرهنگ و تاریخی دارد و در نهایت هر هشت قاضی دیوان عالی آمریکا رای را به نفع ایران صادر کردند .
وی بیان کرد: بعد از ادعای این دو خانواده یهودی دانشگاه شیکاگو شروع به عکس‌برداری از کتیبه ها کرد و تمایلی به برگرداندن کتیبه‌ها نداشت؛ آن زمان فقط 300 گل نوشته در آمریکا چاپ شده بود و چند سال قبل هم کتاب‌های این گل نبشت ها در ایران منتشر شد؛ آمریکا که قرار بود بخش آنلاین آن را منتشر کند از موضوع انتشار کتاب ناراحت شده و حاضر به ارائه اسناد به ما نشد .
ارفعی با بیان اینکه در سری بعد هم از بین 15 هزار گل نوشته کمتر از 2 هزار کتیبه برخواهد گشت و با این روند بازگشت کتیبه‌ها سالیان سال طول خواهد کشید، یادآور شد: تقریبا در دو سوم پنج هزار گل نبشته خوانده شده، اسناد مربوط به دریافت کارگران بوده و در بسیاری از آنها نام شیراز آمده و فارس به عنوان ایالتی با هفتصد شهر ذکر نام شده است.
در این همایش کوروش کمالی سروستانی هم با اشاره به خدمات استاد عبدالمجید ارفعی در ترجمه استوانه کوروش و لوح‌های گلی تخت‌جمشید، خط میخی ایلامی و... گفت: استاد ارفعی با نشانی از دوستداری محض به آب و خاک و الواح این سرزمین ایزدی، فرصت عمر را بر آموختن و آموزاندن، کشف و جستجو و حفظ میراث فرهنگی و ماندگاری نام بلند ایران زمین گذرانیده و تا به امروز، کارنامه‌ای سترگ و درخشان بر صحیفه تاریخ دوران خویش ثبت کرده است چندانکه رشک بسیاری را برانگیخته است .
علی نیری سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز هم از آغاز عملیات اجرایی باغ موزه شیراز در پیاده رو سلامت این شهر خبر داد و گفت: اکنون 2 موزه فعال شهرداری در عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا و عمارت کلاه فرنگی باغ جهان نما در حال خدمات رسانی به علاقمندان است.
نیری با بیان اینکه شهرها از دیرباز مکانی برای تعاملات اجتماعی و رایزنی های فرهنگی، اقتصادی و تبادل دیدگاه های مردمی بوده است، گفت: همین ویژگی های برخی از شهرها، جذابیت هایی را برای گردشگران به وجود آورده است .
وی با اشاره به مهاجرت ها و حضور افراد غیربومی در شهرها و عدم آشنایی این افراد با پیشینه و فرهنگ شیراز، تأکید کرد: برای آشنایی بیشتر مردم با شیراز به عنوان شهری تاریخی باید آموزش‌هایی به شهروندان ارائه شود.
نیری گفت: در گل نبشتبه‌های تخت جمشید 48 بار نام شیراز برده شده و این ضرورت آشنایی با تاریخ این شهر را مشخص می‌کند.
وی با بیان اینکه بر اساس مدارک و اسناد تاریخی، شیراز در طول تاریخ مرکز تعاملات در حوزه های مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: همین امر اهمیت شیراز را بیشتر کرده و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا هر گردشگر و بازدیدکننده با رفتن از شیراز مانند یک سفیر فرهنگی برای شیراز عمل کند .
نیری در مورد احتمال بازگشت کتیبه های هخامنشی به شیراز گفت: در این زمینه باید میراث فرهنگی نظر دهد، اما شهرداری در حال تلاش برای تامین زیرساخت ها در این حوزه است، شهرداری در بخش سخت افزاری در حال فعالیت است، فعلا این الواح در موزه ملی ایران در حال نگهداری است چرا که در شیراز موزه مناسبی برای نگهداری از آنها وجود ندارد .
سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولین سایت موزه در تپه تاریخی پوستچی با 6500 سال قدمت راه اندازی شده و علاقمندان می توانند به صورت زنده همزمان با کاوش از فضا بازدید کنند .
در این مراسم از پروفسور ارفعی به پاس سال های خدمات وی در حوزه ایران شناسی قدردانی شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/95662/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

زنگ خطر رکود غیرتورمی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز

راه‌های گسترش سرمایه‌گذاری در فارس بررسی شد

رفع تصرف 700 میلیارد ریال اراضی ملی در استهبان

محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد

توقیف لودر 90 میلیارد ریالی در فراشبند

برپایی نمایشگاهی از دست سازه‌های دانش آموزان آباده ای

اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آلومینیوم-پرسپولیس در جام حذفی بدون تماشاگر!

کشف سکه‌های تاریخی از یک متهم در مسافرخانه ای در فسا

جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد

تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است