پیام فارس

آخرين مطالب

باغ‌موزه دفاع‌مقدس شیراز و 2 دهه انتظار برای بهره‌برداری سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- باغ موزه دفاع مقدس شیراز که نزدیک به 2 دهه از زمان آغاز ساخت آن می‌گذرد، به دلیل مشکلات متعدد به خصوص در حوزه اعتباری و تملکی پس از 19 سال همچنان تکمیل نشده و پیگیری‌ها و مصوبات شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در سرعت بخشیدن به این پروِژه تاثیرگذار نبوده است.

سال‌هاست که مهمترین دستور کار شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تکمیل باغ موزه دفاع مقدس شیراز است، هرچند این شورا مصوبات زیادی برای سرعت بخشیدن به این پروِژه داشته است اما بیش از نیمی از این مصوبات اجرایی نشده است.
پیشتاز بودن دیگر استان‌های کشور در بهره‌برداری از باغ موزه دفاع مقدس، موضوعی بود که استاندار فارس نیز از آن گلایه کرد و ضمن تاکید بر لزوم تسریع در اجرای این پروِه گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و استان فارس در قله قرار دارد، قله بودن فارس و شیراز باید در تمام حوزه‌ها از جمله در مباحث مرتبط با دفاع مقدس نمایان باشد.
در جلسه سه شنبه هشتم مرداد 98 شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصوبات کمیته‌های پنج گانه این شورا از سال 1395 تا کنون بررسی و ماموریت‌های جدیدی برای دستگاه‌های اجرایی عضو تعریف شد.
عنوان
87 مصوبه ، اجرایی شدن 40 مورد
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در این جلسه گفت: زیر مجموعه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کمیته‌های نکوداشت جامعه ایثارگری، فنی و عمرانی، تامین و تجهیز منابع، کمیته محتوا و موزه آرایی و تدوین دانشنامه فعالیت می‌کنند.
سرهنگ سعید کوشکی تعداد مصوبات شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سال 1395 تا کنون را 87 مصوبه برشمرد و یادآور شد: از این تعداد 40 مصوبه اجرایی شده و 47 مصوبه هنوز محقق نشده و مصوبات اجرا شده عمدتا بار مالی نداشته است.
وی ادامه داد: مهمترین مصوبات اقدام نشده عدم تملک زمین های اطراف باغ موزه و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، عدم تامین اعتبار برای تکمیل بخش محتوایی موزه به رغم تکمیل ساختمان موزه در سال 1390، عدم تدوین دانش نامه دفاع مقدس استان به دلیل عدم تامین اعتبار و همکاری سایر دستگاه ها، عدم تشکیل منظم ستاد راهیان نور استان و عدم همراهی سایر دستگاه ها در پشتیبانی و اعزام است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس از دیگر مصوبات اجرا نشده را عدم تشکیل شورای حفظ آثار و نشر ارزش هلی دفاع مقدس در سطح شهرستان ها و رها شدن یادمان های شهدای گمنام و عدم حل مساله پذیره و اجاره ملک اوقافی توسط شهرداری عنوان کرد.
سرهنگ کوشکی با اشاره به برنامه‌های سال 1398 بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان فارس افزود: اجرای مصوبات زمین مانده، تکمیل بخش محتوایی موزه، اجرای برنامه نکوداشت ایثارگران، اجرای برنامه های هفته دفاع مقدس سال 98 ، تکمیل بانک اطلاعات پایه، تدوین دانشنامه و تملک املاک و زمین های اطراف مرکز فرهنگی و باغ موزه از برنامه‌های سال جاری این بنیاد است.
وی تجهیز و آماده سازی سالن نمایشگاه به عنوان نمایشگاه دائمی دفاع مقدس، تجهیز و تامین کتب و مدارک مرجع در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، برگزاری پنج همایش ویژه پیش کنگره سرداران شهید، سرکشی از خانواده معظم شاهد و ایثارگر و استقرار تجهیزات و امکانات دفاعی اخذ شده از یگان های نیروهای مسلح را از دیگر برنامه‌های سال 1398 بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد.
حفظ و گسترش ارزش‌های دفاع مقدس نیاز امروز و افتخار دیروز ماست
استاندار فارس نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه حفظ و گسترش ارزش‌های دفاع مقدس نیاز امروز و افتخار دیروز ماست، گفت: توجه به این موضوع می تواند بسیاری از مسائل آینده و حال را حل می کند.
عنایت الله رحیمی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب می فرمایند شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و استان فارس قله قرار دارد حتما باید در همه زمینه ها برتر و در قله باشد.
وی با اشاره به نمایش تصاویر موزه‌های دفاع مقدس در سایر استان‌های کشور ،ادامه داد: شیراز باید در ایجاد موزه دفاع مقدس نسبت به سایر استان‌ها برتر باشد که تلاش مدیران در این زمینه منجر به تحقق این مساله خواهد شد.
رئیس شورای هماهنگی حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: اعتقاد داریم مجموعه دستاوردهای دفاع مقدس جزو بزرگترین سرمایه‌های معنوی کشور است و در استان فارس نیز با توجه به حضور نیروهای معتقد و متدین این سرمایه از اعتبار و فزونی بیشتر برخوردار است.
رحیمی افزود: باید کاری بکنیم که بتوانیم به آیندگان بگوییم یک چیزی از دوران ما به جا مانده است،به عنوان مثال مشاهده می ‌کنیم که دروازه قرآن مربوط به کدام دوره تاریخی است و هنوز در سطح ملی و بین المللی معروف است.
وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، می تواند در همه مؤلفه‌های امروزی جامعه تاثیرگذار باشد، یادآور شد: وقتی سرمایه عظیمی مانند 14 هزار و 600 شهید، 4٠ هزار جانباز و 2 هزار آزاده در فارس وجود دارد، با توسل به این سرمایه می‌توان حرف‌های زیادی در سطح کشور داشته باشیم و تبلور فرهنگ واقعی ایثار و شهادت را در سطح استان به نمایش بگذاریم.
استاندار فارس گفت: کمیته‌های زیر مجموعه شورای هماهنگی حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس باید به طور منظم تشکیل جلسه دهند و مصوبات را به سمت عملیاتی شدن ببرند و در این زمینه باید یک اولویت‌بندی صورت بگیرد.
رحیمی افزود: برای تسریع در روند اجرای پروژه باغ موزه دفاع مقدس همه دستگاه‌های باید پای بیایند و بدانند هرگونه حمایت را از سمت ما دارند.
وی ادامه داد: گسترش فیزیکی فضا و بخشی از کالبدها توسط دستگاه‌های اجرایی و شهرداری شیراز پیش‌بینی و دستگاه‌های متولی از قبل مشخص و چگونگی تامین منابع نیز برای تملک نیز پیش‌بینی شده است.
استفاده از اختیارات استانی برای تکمیل باغ موزه دفاع مقدس
استاندار فارس با اشاره به محدودیت‌های اعتباری برای اجرای این پروژه گفت: باید به سمت خلق درآمدهای امکان پذیر در محدوده خود استان برویم.
رحیمی افزود: باید از اختیارات استانی استفاده و از طریق ایجاد ارزش افزوده در بعضی املاک توسط دستگاه‌های اجرایی برای تامین بخشی از منابع مالی باغ موزه دفاع مقدس گام برداریم.
وی ادامه داد: امیدواریم در سال 1399 مجموعه باغ موزه دفاع مقدس شیراز تکمیل شود و با سایر موزه‌ها در کشور برابری کند.
در این جلسه مقرر شد شهرداری شیراز برای تملک زمین‌های باغ موزه دفاع مقدس در نشستی با مالکان اقدام کند.
باغ موزه دفاع مقدس در مجاور میدان تره بار قدیم شیراز است که راه های دسترسی به آن در محاصره مغازه های این میدان است.
ورودی های این باغ موزه کنار مغازه هایی است که هنوز میوه فروشی می کنند و همچنین مجاور مغازه های فروش سموم کشاورزی است.
9254 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/95708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!