پیام فارس

آخرين مطالب

مصائب معدن گچ در جنگل دشت برم

نقش سفید گچ بر تن سبز بلوط های زاگرس فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- فعالیت معدن و کارخانه گچ در روستای گاوکشک که در جنگل های دشت برم قرار گرفته هر روز دامنه تخریب درختان بلوط و بادام را بیشتر می کند تا نقش سفید گچ بر تن سبز بلوط ها خودنمایی کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: اگر تک تک درختان قطع شوند، نفس تمام جنگل ها گرفته شود، انسان باز هم راهی برای قطع عضو طبیعت پیدا می‌کند.
اگر درخت‌ها زبان داشتند، اگر پای‌شان به زمین گیر نبود با وجود بی‌ مهری‌های انسان آنقدرها نامهربانی ازشان برنمی‌آمد.
روستای گاوگشک یکی از توابع شهرستان کازرون است که با توجه به آن که این منطقه بخشی از ذخیرگاه زیست کره ارژن و پریشان است که چندسال متوالی مورد هجوم برخی از سرمایه گذاران قرار گرفته است.
سرمایه گذارانی که به جز ده قدم جلوتر از خود نمی‌بینند، بازپرداخت بدهی‌شان را به عهده چند نسل بعد گذاشته‌اند که طبیعتا منطق هم از تصور توانایی بازپرداخت کار آن‌ها توسط نسل‌های بعدی شان برنمی‌آید.
در این منطقه بسیاری از درختان کهن سال قربانی ساخت کارخانه و معادن شده اند و تنها دلسوزی و دلبستگی مردمان این منطقه باعث پیگیری‌ای لازم برای نجات جنگل از خطرات ناشی از فعالیت‌های معادن گچ شده است.
درختانی که آنچنان گچ به خوردشان داده شده که یا از بین رفتند یا دیگر فایده ای برای جنگل نداشته اند و قطع شده اند.
قطع درختان بلوط و بادام برای کارخانه
یک فعال محیط زیست در خصوص صدور غیر قانونی مجوز بهره برداری معادن در منطقه گاوکشک گفت: مطابق کنوانسیون رامسر و قانون تصویب شده سال 63 صدور پروانه بهره‌برداری معادن و کارخانه‌ها دراین منطقه حفاظت شده مطلقا ممنوع است. اما متاسفانه بعد از ابطال مجوز بهره برداری این منطقه در سال 94 مجددا در سال 97 مجوز صدور بهره برداری به یکی از سرمایه گزاران این حوزه اعطا شد. صدور مجوز بهره‌برداری در این منطقه همراه خود تبعات زیادی در پی دارد.
سجاد محمدی تصریح کرد: قطع درختان کهن بادام تلخ و بلوط برای ایجاد کارخانه گچ یکی از مهم ترین پیامدهای ناشی از صدور مجوز بهره برداری کارخانه در این منطقه است. بسته شدن منافذ درختان این منطقه بر اثر گرد ناشی از فعالیت کارخانه و ماشین های سنگین یکی دیگر از معایب آن است.
کارخانه گچ
وی با بیان اینکه از مسئولان جنگل ها و منابع طبیعی و محیط زیست استان انتظار می‌رود در جهت رفع این بغرنج بکوشند، گفت: بی‌توجهی مسئولان به نارضایتی مردم نوعی توهین تلقی می‌شود. جای تعجب دارد که در مجموعه‌های دولتی به این سادگی مجوز بر خلاف قانون داده شود.
محمدی اضافه کرد: برخی از مسئولین با بیان اینکه محدوده فعالیت کارخانه را از 400 هکتار به 8 هکتار کاهش داده‌اند اغلب کار خود را توجیه می‌کنند. واضح و روشن است که اگر فعالیت کارخانه در متراژ چندصد هکتاری ممنوع است بنابراین فعالیت در محدوده 8 هکتار نیز خلاف قانون است. همچنین برخی از مسئولین ادعا دارند تلاش سرمایه گذارن برای اخذ مجوز در این منطقه از استان تهران پیگیری شده‌ و به مسئولین این استان ربطی ندارد.
درخواست برای ابطال مجوز و جواب های غیر منطقی
در این راستا یکی از اعضای مجمع دانشجویی آرمان با توجه به اینکه بهره برداری از این منطقه مخالف صریح قانون است؛ گفت: به محیط زیست فارس یادآوری کنیم که موافقت نامه کنوانسیون رامسر در سال 54 منعقد شد و به ثبت جهانی یونسکو رسید. امروز این منطقه تحت مناطق 4 گانه است. اما با توجه به اسناد و مدارک موجود معادن گچ در حال فعالیت هستند.
فهیمه نیکخو ادامه داد: طی ارسال نامه ای به سازمان محیط زیست، خواستار رسیدگی وی برای ابطال مجوز معدن گچ شدیم و در جواب توجیه‌های غیر منطقی نظیر صدور مجوز از تهران و عدم دخالت محیط زیست استان فارس داده می‌شد.
در این راستا معاون سازمان محیط زیست استان فارس در خصوص فعالیت معدن گچ گفت: پروانه‌های صادر شده معدن گچ خاوند در این منطقه، مربوط به سال 1359 است که شامل دو پروانه بهره‌برداری است. در راستای فعالیت معادن گچ در این منطقه باید این نکته را در نظر داشت که در سال 1361 منطقه تحت حفاظت محیط زیست استان فارس قرار گرفت؛ بنابرین پروانه بهره برداری دو معدن نام برده به قوت خود باقی بود.
معدن گچ
محمد نبی مرادی ادامه داد: زمان تمدید این دو پرونده بهره برداری ضابطه خاصی وجود نداشت. در اواسط دهه هشتاد سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس پروانه بهره برداری این سرمایه گذار را بدون استعلام از سازمان محیط زیست استان فارس به مدت 3 سال تمدید کرد.
وی با اشاره به حقوق سرمایه گذاران گفت: با توجه به آن که از سال 1361 به بعد این منطقه تحت حفاظت محیط زیست استان فارس قرار گرفت سرمایه گذار نیز دارای حق و حقوقی است زیرا مجوزبهره برداری را قبل از سال 61 از طریق دیگری اخذ کرده است بنابراین طبیعی است که خواهان حق و حقوق خود باشد بنابراین طی پیگیری‌های پی در پی توانسته مجوز فعالیت دوباره معدن را در سال 97 بگیرد.
مرادی اضافه کرد: در سال 1391 با توجه به پیگیری های ایشان دستور کار بنا به این شد که هر کدام از معادن تنها در متراژ دو هکتارفعالیت کنند.
این مسئول ادامه داد: در سال 94 مجوز بهره برداری توسط سازمان محیط زیست استان فارس باطل شد و تا سال 97 اجازه فعالیت به این معادن داده نشد اما در سال 97 طی درخواست مکتوب بهره برداران به آقای کلانتری رئیس سابق سازمان محیط زیست و استاندار وقت، و طی نشستی با کارگروه سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس، پروانه بهره برداری باطل و به مدت 5 سال مشروط بر عدم قطع درختان به حبیب خاوند مجوز بهره برداری داده شد.

وی در پاسخ به دلیل قطع درختان جهت ایجاد کارخانه گفت: لازمه فعالیت معدنی تخریب تعدادی درخت است و قطع درخت در محل فعالیت معدن عادی است.
مرادی اضافه کرد: پیگیری‌های زیادی جهت اخذ مجوز معادن توسط محیط زسیت استان فارس صورت گرفته اما در سطح استان فعالیت‌های معدنی دیگری نیز صورت گرفته است و طبیعتا در این منطقه نیز فعالیت‌های معدنی صورت گرفته است.
دشت برم در خطر لیست قرمزیونسکو
در این رهگذر یک فعال زیست محیطی شهرستان کازرون نیز در گفتکو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه این منطقه یک ذخیره گاه زیست سپهر است و زیر نظر یونسکو به ثبت جهانی رسیده و اعتبار و ارزش بسیار بالایی دارد همچنین منطقه حفاظت شده نیز می باشد که تنوع زیستی بسیار بالایی در آن وجود دارد و در عین حال محل زیست گوزن زرد نیز هست باید نسبت به مراقبت از این فضاها اقدامات جدی کرد.
علی اکبر کاظیمینی با اشاره به اینکه نهایتا این منطقه ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی در کشور دارد، بیان کرد: متاسافانه مجوز فعالیت یک معدن گچ در سالیان گذشته با گرفتن تعهد از مالک آن به مت سه سال صادر قرار شده بود از این مدت معدن رها و تعطیل شود اما بازهم با رایزنی هایی که در سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان صنعت و معدت صورت گرفت و بر خلاف تعهدی که بهره بردار داده بود و همچنین بر خلاف اینکه در این موقعیت و طبق مواد قانونی موجود نباید برداشت بعد از این مدت صورت می گرفت، بهره بردار به مدت 5 سال دیگر مجوز برداشت معدن از یک سینه کاری هشت هکتاری دریافت کرده است.
گرد گچ بر روی برگ های درختان
وی گفت: مهم این است که چه کسی می خواهد مسئولیت آسیب های وارده به این منطقه را جوابگو باشد. چنانچه هر گونه کارشناسی از طریق کارشناسان یونسکو بر روی این منطقه صورت بگیرد، قطعا با آسیب هایی که قبلا وارد شده بوده نظیر جاده کشی ها، کارخانه گچ و مسائل دیگر نظیر این معدن هر لحظه ممکن است که بر اساس گزارش های اکولوژیکی آنها این منطقه در لیست قرمز قرار گیرد.
این فعال محیط زیست با اشاره به ماده دو بند الف که فعالیت های این چنینی را خلاف قانونی می داند، بیان کرد: این در حالیست که قطعا بسیاری از مردم و جوامع محلی شغل هایی داشته اند که سازمان محیط زیست با توجه به اینکه در منطقه حفاظت شده و ذخیره گاه زیست سپهر بوده برای راه اندازی آن شغل ها مجوز صادر نکرده و دادن اینگونه مجوزها به افرادی که بومی منطقه نیز نیستند پیامدهای ناگواری برای محیط زیست خواهد داشت.
به گزارش مهر، محیط زیست استان فارس میراث نیاکان این استان است. امروزه افزایش جمعیت خطرات جدی محیط زیست استان فارس را تهدید می‌کند که در کنار آن‌ها عوامل طبیعی نظیر خشکسالی کم نیست با توجه به این مشکلات باید تلاش‌هایی برای کاهش تخریب آن به دست عوامل انسانی داشت.
نفس جنگل های بلوط با این فعالیت های معدنی و صنعتی گرفته و فعالان محیط زیست از متولیان امر می خواهند راهی برای تنفس درختان پیدا کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/95970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید