پیام فارس

آخرين مطالب

زنگ ها برای جذب نخبگان،آن سوی آب ها نواخته می شود علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز-ایرنا- زنگ خطر خارج شدن نخبگان و شرکت های دانش بنیان فارس و کشور این بار از جانب کشورهای آن سوی آب های جنوبی ایران به صدا در آمده و این کشورها با پیشنهادهای وسوسه انگیز و اغوا کننده به دنبال جذب نخبگان ،نوآوران و شرکت های دانش بنیان ایرانی هستند.
بیش از چندین دهه است که مهاجرت به خارج از کشور وجود دارد و یک دغدغه محسوب می شود ولی خروج افراد تحصیل کرده و با استعداد که فرار مغزها نامیده می شود، بیش از دیگر انواع مهاجرت می تواند به کشور لطمه وارد کند.
هزینه کشور مبدا صرف تحصیل افراد نخبه می شود ولی با مهاجرت این افراد آنها تخصص خود را به اقتصاد، اشتغال و تولید کشورهای دیگر تقدیم می کنند و قطعا بعد از خروج این نخبگان صدمات غیرقابل جبرانی به اقتصاد کشور مبدا وارد می شود و در آینده بدلیل نبود نیرو متخصص ماهر مشکلات شدیدی درحوزه اقتصاد کش.ورهای مهاجرفرست بوجود خواهد آمد.
در دولت یازدهم تلاش های زیادی برای ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل و جلوگیری از خروج تحصیل کرده های داخلی ایجاد شده و لازم است در استان فارس نیز با حمایت از شرکت های دانش بنیان و رفع موانع تولید و صادرات آنها این مخترعین و نوآوران را به ادامه فعالیت در استان ترغیب و تشویق کرد.
در بررسی میدانی که خبرنگار ایرنا از نخبگان، نوآوران و همچنین شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری فارس انجام داد، مشخص شد پارک ها و مراکز علم فناوری کشورهای عربی جنوب خلیج فارس نظیر قطر،عمان و امارات با طرح های وسوسه انگیز میلیاردی و اغواکننده سعی در جذب نوابغ و شرکت های علمی فارس دارند.
** پیشنهاد 20 میلیارد تومانی
شرکت تصفیه گسترجنوب درپارک علم و فناوری فارس مستقراست وتوانسته دستگاه های آب شیرین کن کشاورزی و صنعتی تولید کند که بازدهی و تولید آب تصفیه شده را از 60 درصد به 95 درصد افزایش دهد و تنها پنج درصد پساب از خود بجا گذارد.
مدیرعامل این شرکت می گوید:برای صدورمحصولاتمان به خارج مشکل داریم ولی یکی ازکشورهای عربی پیشنهاد داده 20 میلیارد تومان به ما بدهد تا دانش خود را به این کشور ببریم.
مخترع و مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توانستیم تکنولوژی تصفیه آب را بومی سازی و ضعف های مدل های مشابه در دنیا را برطرف کنیم و با روشی بهتر توانستیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم و تولید آب شیرین را به 95 درصد برسانیم و در حال حاضر تنها تولید کننده دستگاه های آب شیرین کن با این میزان بازدهی در کشور هستیم.
رضا ولی زاده به اینکه این روش اقتصادی و کاربردی ترین روش موجود در کشور است اشاره کرد و افزود: در بازار داخل کشور به مرحله تجاری سازی رسیده ایم ولی در زمینه صادرات نیازسنجی کرده ایم و متقاضی خرید از خارج از کشور نیز داریم ولی به دلیل مسائل گمرکی ، برخی قوانین و هزینه بالا تامین قطعات هنوز موفق نشده ایم و نیازمند حمایت در این زمینه هستیم.
وی عمر این شرکت را هشت ماه عنوان واضافه کرد: در این مدت حدود دو میلیارد تومان فروش محصولات داشته ایم و بازگشت سرمایه در این کار حدود 9 ماه است،تاکنون تمام سرمایه گذاری اولیه که حدود یک میلیارد تومان بوده بصورت شخصی تامین شده و اکنون نیازمند حمایت هستیم چون هزینه های ساخت دستگاه ها بالاست و برای صادرات به عراق و عمان پیش بینی دو میلیارد هزینه کرده ایم که یک میلیارد تومان بصورت شخصی تامین شده و به یک میلیارد تومان دیگر در قالب تسهیلات نیازمندیم.
وی به خروج شرکت های دانش بنیان و نخبگان استان به دلیل مشکلات مالی نیز اشاره و ادامه داد: پارک علم و فناوری یکی از کشورهای عربی جنوب خلیج فارس برای جذب مخترعین،شرکت های دانش بنیان و نوآوران استان فارس و ایرانی طرح های وسوسه انگیزی ارائه داده و تا جایی که من مطلع هستم تاکنون چند شرکت دانش بنیان از استان های فارس و اصفهان به پارک علم و فناوری این کشورعربی مهاجرت کرده اند.
مدیرعامل شرکت تصفیه گستر جنوب اضافه کرد: نماینده پارک علم و فناوری کشور عربی به شرکت ما نیز پیشنهاد پرداخت سرمایه اولیه ای معادل 20 میلیارد تومان و تامین مکان و تمام تجهیزات را در قبال رفتن به کشور متبوعش ارائه کرده و این در حالی است که در حال حاضر شرکت ما در پارک علم و فناوری فارس مستقر و محتاج یک میلیارد تومان هزینه برای ادامه فعالیت است.
وی تامین هزینه های اولیه شرکت را از توانایی پارک علم و فناوری فارس فراتر دانست و افزود: طبق قوانین ، پارک علم و فناوری فارس تنها قادر به پرداخت حداکثر 200 میلیون تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان مستقر در این مجموعه است که این میزان برای برخی شرکت ها که فعالیت شان گسترده و هزینه بر است عملا فایده ای ندارد.
ولی زاده بیان کرد: ممکن است برای اغلب کشاورزان مهم نباشد که هدر رفت آب به پنج درصد کاهش پیدا کند و نیاز است که سازمانهای دولتی نظیر جهاد کشاورزی و محیط زیست از این طرح حمایت و آن را عملی کنند.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که علی رغم میل باطنی اگر حمایتی از شرکت آنها نشود و موانع تولید این شرکت دانش بنیان رفع نشود به ناچار به کشور عربی کوچ خواهند کرد و فعالیت علمی این شرکت در کشور دیگری دنبال خواهد شد.
**بعضی شرکت ها رفته اند
تکمیل شرکت برج و باروی فارس یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری فارس است، این شرکت مخترع و تولید کننده خاک آب گریز و 22 محصول در حوزه نانو است و در هفته های اخیر نیز چادرهای زلزله زدگان غرب کشور را ضدآب کرده است.
مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد:‌در ماه های اخیر از دو کشور عربی پیشنهاد فعالیت علمی و انتقال شرکت به این کشورها داشته ایم.
یوسف عمرالهی گفت: اقامت این کشورها ، ارائه تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز تولید و حداقل دو سال زمان برای تجهیز کارخانه و تجاری سازی ازجمله مشوق هایی بود که نمایندگان کشورهای عربی به شرکت ما ارائه کردند و حق دخالت علمی هم ندارند و در قبال این مزایا 30 درصد سهام شرکت و تولید محصولات دانش بنیان با برند کشورشان را طلب می کنند.
وی افزود: خیلی از شرکت های دانش بنیان استان فارس ارتباطشان با کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار است و یا کاملا به آنجا نقل مکان کرده اند و یا به دلیل تعهدات مالی که از گذشته داشته و به خاطر اینکه خود و ضامن ها یشان دچار مشکلات نشوند یک واحد کوچکی از شرکتشان را در داخل استان فارس و یا کشور فعال نگه می دارند ولی اصل فعالیت در کشورهای دیگر است.
وی ضمن اشاره به اینکه ما تا امروز مقاومت و سعی کرده ایم محصولات علمی خود را در داخل کشور تولید کنیم ،ادامه داد: چندین مرتبه نماینده های کشورهای عربی خلیج فارس در قالب نشست با اتاق بازرگانی ایران و عمان در بندرعباس و همچنین فرستادن نماینده به شیراز پیشنهاد مهاجرت به کشورهای عربی در قبال دادن سرمایه نامحدود برای تولید ارائه کردند.
میرعامل شرکت برج و باروی فارس اضافه کرد: تاکنون بیش از یک میلیارد تومان سرمایه شخصی در این شرکت دانش بنیان هزینه شده وتنها 200 میلیون تومان وام دریافت کرده ایم که آن هم به همت و حمایت رئیس و مجموعه پارک علم و فناوری فارس حاصل شد و این رقم نیز طبق قوانین پارک حداکثر میزان تسهیلات پرداختی است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر تجهیزات تولید رنگ نانو این شرکت دچار مشکل شده و تاکنون حدود 400 میلیون تومان تامین کرده ولی حدود 700 میلیون تومان کمبود داریم تا ایراد کار را برطرف کنیم و متاسفانه قادر به تامین این مبلغ نیستیم و اگر این کار انجام نشود ناچار به تعطیلی یا انتقال شرکت به کشوری دیگر هستیم.
وی به اشتغال 50 نفر بصورت مستقیم و بیش از 300نفر بصورت غیرمستقیم با این مجموعه دانش بنیان کار اشاره و افزود: قطعا در حوزه فعالیت این شرکت می توان به ازا هر 20 میلیون تومان تسهیلات یک شغل بر مبنا اداره کار ایجاد کرد ،محصولات ما مورد استقبال کشورهای مختلف است اما برای دریافت پول و کارهای بانکی با خارج دچار مشکل هستیم و به این دلیل نمی توانیم محصولاتمان را صادر کنیم.
وی به خاک آب گریز که اختراع این شرکت است اشاره کرد و گفت: ما تونستیم کشاورزان کامفیروز را برای استفاده از این خاک ترغیب کنیم اما هنوز موفق به تشویق مسئولان نشدیم که از این خاک برای عدم تبخیر آب سدهای استان و کشور استفاده کنند که اگر این کار انجام می گرفت قطعا باعث می شد سالانه مقدار زیادی از آب سدها بخار نشود و صرفه جویی در زمینه آب صورت گیرد و از طرفی شرکت علمی مخترع و تولید کننده ایرانی حمایت می شد.
عمرالهی بیان کرد: وزارت علوم به تنهایی قادر به تامین تجهیزات و حمایت از شرکت های دانش بنیان نیست و باید همه ارگانها به این مساله ورود و همچنین قوانین متعارض و دست و پا گیر نیز توسط مجلس اصلاح شود.
وی عنوان کرد: از استاندار فارس تقاضا دارم هر ماه تنها یک ساعت وقت بگذارد و طی جلسه ای مشترک با دو مخترع و نوآور استان به مشکلات تنها دو شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس رسیدگی کند و با این اقدام قطعا می توان وضعیت در این حوزه را بهبود بخشید.
گزارشگر: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
9873 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/9823/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب