پیام فارس
آیت‌الله دستغیب:
انتقاد داشتن در زمانِ حکم صریح ولایی معنا ندارد
يکشنبه 10 دي 1396 - 4:33:35 PM
ایسنا - فرهنگی و هنری
فارس آنلاین - تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: نقد و انتقاد داشتن وقتی حُکم صریح از سوی ولی امر و نایب امام عصر(عج) بیان شده، معنایی ندارد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در دیدار جمعی از جانبازان بصیر و سرافراز انقلاب اسلامی، گفت: هر ساله به یُمن یوم الله نهم دی به محضر شما جانبازان سرافراز تشرف پیدا می کنیم و این فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که انسان هر چند کوتاه، دقایقی از عمر خود را با کسانی که در پیشگاه خداوند محبوبند بگذراند.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: در تاریخ اسلام مطالعه کرده ایم کسانی در زمان حیات پیامبر اسلام(صلی الله و علیه و آله وسلم) سلسله خدمات و توفیقاتی داشتند اما پس از رحلت آن حضرت از ناحیه همین افرادِ دارای سابقه، صدمات و لطمات بسیاری متوجه اسلام شد که حتی از ناحیه دشمنان واقع نشده بود.
به گفته‌ی این مدرس حوزه‌های علمیه، طلحه و زبیر دو چهره شاخص بودند که در اسلام خدمات بسیار داشتند و درباره هر کدام، از رسول گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله وسلم) تحسین و تقدیر متعدد بیان شده بود اما همین افراد به جایی رسیدند که در مقابل امیرالمومنین علیه السلام که نفس رسول بود موضع نابجا گرفتند و جنگیدند.
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز اضافه كرد: آنچه که ما از قرآن و روایات داریم و آموخته ایم ، این است که انسان تا در این دنیا هست مورد آزمایش الهی قرار دارد و این که بزرگان ما در مورد عاقبت به خیری تعلیم داده اند از همین روست. دعای عاقبت به خیری وقتی مستجاب می شود که انسان خود نیز مراقب خود باشد و این بصیرت و آگاهی را حفظ کرده و دچار لغزش و انحراف نشود، چراکه تغییر و تحول هم از جهت خیر به شر است هم کسانی از خطا و گناه به سمت خیر و فلاح باز می گردند.
او گفت: در همین جریان اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حجت را بر همه تمام کرده و گفتند کسانی هم خدمات داشتند هم صدمات و فرقی نمی کند این ها تحت چه نام و عنوانی بوده و چه خدماتی داشته اند، کسانی که یک دهه سِمَت ها و خدماتی داشته اند نمی توانند در گروه اپوزسیون قرار گرفته و با دشمن همخوانی کنند.
مسئول مدرسه علمیه رضویه شیراز یادآور شد: افراد نباید غرّه شوند که زمانی جایگاهی و خدماتی داشته اند بلکه به فرمایش حضرت امام (ره) ملاک حال فعلی افراد است و عجب آن که بعد از تذکر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) باز شاهد حاشیه رفتن و زیر بار نرفتن برخی هستیم در حالی که آن چه فتنه گران را در سال 88 از چشم مردم انداخت همین مسئله بود که بر اقدامات خود لجاجت ورزیدند و نصایح و ارشادات مقام ولایت را نادیده گرفتند.
آیت‌الله دستغیب گفت: آغاز فتنه ها به فرمایش امام علی علیه السلام هواهای نفسانی است که پیروی می شود 1 در حالی که آن چه در ملاکات شرعی مورد تاکید قرار گرفته و اصل ولایت فقیه در قانون اساسی از همان برآمده، این است که فقیه واجد شرایطی که توسط خبرگان انتخاب می شود به عنوان نائب امام عصر(عج) مطاع است و امر ایشان ، تکلیف دینی است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: این مسئله پیروی از مرجع تقلید را مردم ما از قرن ها پیش قبول داشته اند، هر چند که واژه ولایت فقیه را خارج از کتب علمی به کار نمی برده اند چنان که در موضوع تحریم توتون و تنباکو شاهد بوده ایم و تعجّب زمانی است که افراد سخنانی را طرح می کنند که زمینه به دست دشمن داده و برخی از مردم را مایوس می کنند و بعد تجاهل العارف (نادان نمایی) می کنند که اگر شخصی نظرش با نظر رهبری فرق کند باید بمیرد؟! این حرف را در برابر امر ولایت طرح می کنند که در عصر غیبت مبسوط الید نایب پیامبر (صلی الله و علیه و آله وسلم) و ائمه اطهار علیهم السلام است؛ در نظامی این سخن طرح می شود که جانفشانی های بسیار برای آن شده است.
آیت‌الله دستغیب گفت: بر فرض محال که نظری بی غرض و برخاسته از یک منظر غیرنفسانی با نظر ولی امر تفاوت پیدا کند در این شرایط به طور مسلم، نظر آن که در راس امور است ولی امر است و به فرمایش قرآن، نظر امام و ولی فقیه به سبب مصالح امت ترجیح دارد.
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) خاطرنشان كرد: اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند انتقاد كنید، منظور ایشان نقد سازنده تخصّصی در مسائل اقتصادی و فرهنگی در اتاق های فکر و مشورت و از طریق راهکارهای دیده شده است و باید توجه کرد نصیحت ائمه مسلمین در معنای خیرخواهی است نه پند و تذکر دادن به ولی امر، اما حتی در همان معنا هم راهکارهای قانونی دارد. وقتی حکمی از پیامبر(صلی الله و علیه و آله وسلم)، ائمه اطهار(علیهم السلام) و نایب امام معصوم(علیه السلام) بیان شود دیگر نقد داشتن در مورد حکم معنا ندارد زیرا آن که در راس قرار داشته و مصالح امر مسلمین را مدنظر دارد وقتی حکم می دهد دیگر نقد معنا ندارد و به مصداق (اطیعوالله و اطیعوا الرسول)2 باید اطاعت شود.
آیت‌الله دستغیب با گرامی‌داشت یاد عالِم مبارز، حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی (ره) گفت: ایشان قبل از انقلاب زندان و شکنجه های بسیار تحمل کردند و پس از پیروزی انقلاب نیز در راه امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره ملازم راه بودند بدون آن که تقدم و تاخری در مرتبت این دو ولی خدا قائل باشند و از این منظر در تحکیم مبانی نظام موثر بودند.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/11867/انتقاد-داشتن-در-زمانِ-حکم-صریح-ولایی-معنا-ندارد
بستن   چاپ