پیام فارس
استاندار فارس در آیین پایانی دومین هفته قران و عترت فارس :
سلامت و سعادت جامعه در پرتو تربیت قرآنی بدست می آید .
چهارشنبه 27 دي 1396 - 9:46:37 PM
استانداری فارس
فارس آنلاین - به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس ، اسماعیل تبادار که در آیین پایانی دومین هفته قرآن و عترت فارس سخن می گفت، با تشریح جایگاه و منزلت والای قرآن اظهار داشت: درباره ی قرآن کریم در زمانی به بلندی چهارده قرن که از نزول آن می گذرد، صدها و هزارها کتاب و مقاله نوشته اند، که همه گویای عظمت کلام الله و گستردگی معانی و تنوع مطالب و شیوایی بیان و سبک اعجاز آمیز و منحصر به فرد آن است .
استاندار فارس افزود: قرآن کریم ازنظرگاههای بسیاری، معجزه است و مانند ناپذیر : نور است ، علم است ، هدایت است، بیان است ، تبیان است ، شِفاء است ، برهان است ، حکمت است و اختلافی در آن نیست ، بلکه رافع اختلاف است .
مشروح کامل سخنرانی استاندار فارس به شرح زیر می باشد :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ»
خداوند را سپاس می گزاریم که توفیق عنایت کرد تا در محضر بسیار مبارک و مغتنم برادران و خواهران گرامی که برای تجلیل از فعالان قرآنی در این جا اجتماع کرده اند در اطراف معارف قرآنی سخن بگوئیم .
پیش از ورود در اصل سخن از پیشگاه بلند و با عظمت قرآن مجید و نازل کننده و فروخواننده ی آن پوزش می طلبم که موضوعی بس مهم و وسیع را به اختصار بیان می کنم و لازم است بگویم :
معنی قرآن ز قرآن پرس و بس وز کسی که کآتش زَدَست اندر هوس
درباره ی قرآن کریم در زمانی به بلندی چهارده قرن که از نزول آن می گذرد، صدها و هزارها کتاب و مقاله نوشته اند، که همه گویای عظمت کلام الله و گستردگی معانی و تنوع مطالب و شیوایی بیان و سبک اعجاز آمیز و منحصر به فرد آن است .
قرآن کریم ازنظرگاههای بسیاری، معجزه است و مانند ناپذیر : نور است ، علم است ، هدایت است، بیان است ، تبیان است ، شِفاء است ، برهان است ، حکمت است و اختلافی در آن نیست ، بلکه رافع اختلاف است .
روی سخن قرآن با انسان است . انسانی که دل دارد ، عقل دارد ، جسم دارد ، در جامعه زندگی می کند لذا در قرآن هم استدلال عقلی هست هم سخنانی که دل را برانگیزد و هم پاسخ های مناسبی به مقتضیات جسم و جان و فرد و اجتماع . قرآن نه درخواستهای تن و جان را مُنکر است نه آنچه را اجتماعی بودن انسان ایجاب می نماید رد کرده است.
کمترین اثری که انس با کلام خدا دارد این است که ملالتی ، اندوهی یا پلیدی در دل و جان باقی نمی گذارد و انسان را طهارت ضمیر و نشاط روحی می رساند .زیرا وقتی آدمی حوضچه ی وجود خود را به آن دریای بسیار بزرگ متصل کرد، در پای آن عظمت ، تیرگی های ضمیرش فنا خواهد شد .
چون تو در قرآن حق بگریختی با روان انبیا آمیختی
تعارضی که در درون و بیرون خود داریم ، شیطانی که بر ما مسلط می شود ، تیرگی هایی که تمام نشاط زندگی را در خود ذوب می کند ، همه فرزند حقارت وجود ماست. تنها راه فرار از این حقارت آن است که آدمی خود را به دریا وصل کند .کوچکی خود را به عظمت خداوندی بسپارد و در آن غوطه ور گردد که :
أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس /62)
علت آنکه لشکر خوف و اندوه بر اولیای خدا چیره نمی شود این است که تکیه بر جایی زده اند که تمام هستی به آن تکیه زده است. وقتی کسی از خدا پُر بُوَد جسور و شجاع می شود و از شب پرستان نمی ترسد
انسان از منظر قرآن مسافری است رهسپار لقای خداوند سبحان و این سالک ، توشه ای می طلبد تا بتواند به سر منزل مقصود برسد . بالاترین توشه ی مسافرِ زندگی، خوگرفتن به اخلاق الهی و مهمترین محور آن تزکیه ی نفس است . در آیات و روایات ؛ یکی از مهمترین اهداف نزول قرآن و بعثت پیامبران تزکیه ی نفس شمرده شده و از جمله شواهِد اهمیتِ اخلاق در قرآن ، آمدنِ تزکیه قبل از تعلیم است .
{"هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ}
و پیامبر عظیم الشان اسلام هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق می داند. «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ»
و اگر دستورات اخلاقی قرآن در جامعه رعایت گردد مدینه ی فاضله ای که انبیاء و حکما در طول تاریخ به دنبال ایجاد آن بوده اند مُتصور خواهد بود . در آیات یازدهم و دوازدهم سوره ی حجرات شش دستور اخلاقی دریافت می شود : اجتناب از سُخریه ، عیب جویی ، زشت خوانی ، بدگمانی ، تجسس و غیبت و اگر اینها رعایت شود کرامت انسانیِ مورد تاکید قرآن محقق می گردد.
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ (سوره اسرا/70)
جهان امروز به طرز شگفتی از عرصه ی اخلاق دور و تهی شده است و تنها راه ضمانت سلامت و سعادت جامعه پناه آوردن به اخلاق و توجه به بعد متعالی انسان است که فقط با تربیت قرآنی امکان پذیر است .
اجرای احکام قرآن و تعلیمات اسلام در صحنه ی اجتماع باید به صورتی امید بخش طلوع کند و نه برای تشریفات صوری بلکه به قصد معرفت آموزی و راهیابی در امور زندگی مورد توجه و عنایت قرار گیرد.
هرچه در بیان معنا و معارف قرآن بگوییم مادام که آن را تبدیل به عمل و رفتار نکرده باشیم ، علم بی عمل است و مایه ملالت و به تعبیر حضرت حافظ :
نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس ملالت علما هم ز علم بی عمل است
با این امید که شما عالمان قرآنی ، عاملان واقعی قرآن باشید ، سخنانم را به پایان می رسانم و از همه ی شما عزیزان ایمانی سپاسگزارم و برای تمامی کسانی که در برگزاری این همایش نقش داشته اند، آرزوی توفیق و دوام صحت و عزت دارم و همه را به خدای منان می سپارم .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
.pagination a:hover { background-color:#EBE41C; } .qqq { /* -webkit-box-shadow: 0px 0px 5px 1px rgba(100,100,100,0.1);-moz-box-shadow: 0px 0px 5px 1px rgba(100,100,100,0.1);box-shadow: 0px 0px 5px 1px rgba(100,100,100,0.1);*/ } .BBardiya {font-family:BBardiya, tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif;font-weight:bold;} .pagination { font-size: 80%; } .pagination span { display: block; float: left; padding: 0.3em 0.5em; margin-right: 5px; margin-bottom: 5px;}.pagination a { display: block; float: left; padding: 0.3em 0.5em; margin-right: 5px; margin-bottom: 5px;}.pagination a { text-decoration: none; border: solid 1px #AAE; color: #15B; -webkit-border-radius: 4px;-moz-border-radius: 4px;border-radius: 4px;box-shadow: 1px 1px 1px #888888;}

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/13440/سلامت-و-سعادت-جامعه-در-پرتو-تربیت-قرآنی-بدست-می-آید-
بستن   چاپ