پیام فارس
مدیر کل آموزش و پرورش فارس:
حذف آزمونهای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی نقطه عطفی در اصلاح نظام تعلیم و تربیت است
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 10:01:34 AM
ایرنا - فرهنگی
فارس آنلاین - شیراز- مدیر کل آموزش و پرورش فارس با ابراز خرسندی از تصمیم حذف آزمون های مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان آن را نقطه عطفی در اصلاح نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: این آزمون ها و رقابت های نفس گیر در بین دانش آموزان مقطع سوم تا ششم، تفکر، خلاقیت و نشاط را از آنها گرفته بود.
به گزارش دریافتی روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس، حمید رضا آذری در جمع کارکنان حوزه آموزش ابتدایی این اداره کل بیان داشت: اقدام اخیر وزیر آموزش وپرورش مبنی بر حذف آزمون های دوره ابتدایی موجب خرسندی فرهنگیان، به ویژه آموزگاران و دست اندرکاران دوره ابتدایی و همچنین اولیای دانش آموزان شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: رشد بی رویه و غیرعلمی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در سال های گذشته، دانش آموزان و والدین آنها را درگیر رقابت ناسالمی کرده بود و مدارس ابتدایی چنان تحت الشعاع این آزمون ها قرار گرفته بودند که قبولی دانش آموزان در مدارس خاص به عنوان اصلی ترین هدف برخی از اولیای دانش آموزان بود.
آذری، مراجعه بی رویه به کلاس های خصوصی، استفاده از کتاب های کمک درسی و کم رنگ شدن کتاب های درسی را از دیگر معایب این آزمون ها برشمرد.
وی ادامه داد: این اداره کل با درک این واقعیت که مسیر ایجاد شده کنونی برای دانش آموزان ابتدایی آنان را به سر منزل مقصود نخواهد رساند، از ابتدای دولت تدبیر و امید در قالب انجام فعالیت های ابتکاری، برنامه هایی را طراحی کرد و آنها را به مرحله اجرا در آورد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، این برنامه ها را در چارچوب اهداف متعالی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توصیف کرد و بیان داشت: این اقدام ها با تاثیرگذاری بسیار خوب بر دانش آموزان و اولیای آنها، عرصه را بر سوداگران علم و دانش تنگ کرد و مصوبه اخیر شورای عالی، مُهر تاییدی بر اقدامات انجام گرفته این اداره کل در سال های اخیر است.
آذری، به اجرای برنامه های کاهش استرس در بین دانش آموزان اشاره کرد و گفت: طرح های گلستان خوانی که از سه سال پیش در استان فارس اجرای آن آغاز شده از جمله این برنامه هاست.
وی افزود: این برنامه در تمام مدارس دوره دوم ابتدایی اجرا می شود و برگزیدگان آن در روز یکم اردیبهشت ماه که به عنوان زادروز سعدی نامگذاری شده است با حضور در آرامگاه این شاعر بزرگ در حضور مقام های استانی و کشوری هنرنمایی می کنند و از آنان تجلیل می شود.
آذری، در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت موضوع مهرورزی و عشق به طبیعت و کائنات در دانش آموزان اشاره کرد و بیان داشت: شعار امسال معاونت آموزش ابتدایی این اداره کل "فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ " انتخاب شده است.
او گفت: متناسب با شعار یاد شده، پوسترهایی چاپ و در مدارس توزیع شده است تا مدیران و آموزگاران برای نهادینه کردن مراتب عشق ورزی در وجود کودکان اهتمام ورزند و تاکنون با اجرای طرح هایی همچون برگزاری جشنواره دلنوشته های دانش آموزی، خاطرات آموزگاران و جشنواره فیلم کوتاه، مدارس را از مکانی خشک و بی روح به محیطی دلپذیر و شاد تبدیل کرده است.
وزیر آموزش و پرورش، شانزدهم بهمن ماه جاری خبر حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را اعلام کرد. با این تصمیم وزارت آموزش و پرورش، برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان از سال تحصیلی آینده حذف می شود و تمام دانش آموزان بعد از دوره ابتدایی وارد مدارس عادی خواهند شد.
دانش آموزانی که اکنون در حال تحصیل در این مدارس هستند تا پایان دوره متوسطه اول در این مدارس باقی می مانند لیکن از سال تحصیلی 97-98 این مدارس دیگر ورودی نخواهند داشت.
هم اینک از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، حدود هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی تحصیل می کنند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع مدارس دولتی، غیر دولتی، تیزهوشان، نمونه دولتی، هیات امنایی، تربیت بدنی، معارف اسلامی، ایثارگران، دانش‌آموزان استثنایی، بزرگسالان، مدارس وابسته به نهادهای مختلف، مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس شبانه روزی، از راه دور، ماندگار، مدارس هوشمند و شبانه تقسیم بندی می شوند.
تاکنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید در آزمون های ویژه ای شرکت می کردند که با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می شد.
7375 /6118
دریافت خبر: سیده سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/15564/حذف-آزمونهای-مدارس-تیزهوشان-و-نمونه-دولتی-نقطه-عطفی-در-اصلاح-نظام-تعلیم-و-تربیت-است
بستن   چاپ