دیدگاه اهالی رسانه فارس درباره چگونگی تحقق شعار سال
سه شنبه 21 فروردین 1397 - 8:14:49 AM
ایرنا
|
|
فارس آنلاین - شیراز- اصحاب رسانه مهم ترین رسالت را در فرهنگ سازی شعار «حمایت از کالای ایرانی» و ترغیب مردم برای اجرایی شدن فرموده و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عهده دارند. صاحب نظران این عرصه با استناد به لزوم تغییر الگوی مصرف اجتماع بر اهتمام بیشتر همه مردم و پیش از آنها افراد مورد وثوق مردم تأکید کردند و هریک راهکاری درخور برای حمایت همه جانبه از این شعار و تلاش برای به فعل درآوردن آن بیان کردند. *** فرهنگسازی هدفمند، گامی مهم در حمایت از کالای ایرانی محمد عسلی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه عصر مردم و سایر نشریات مؤسسه عصر نو عنوان کرد: فرهنگ سازی هدفمند و عقلانی از طریق رسانهها میتواند برای شعار سال خاستگاهی جدی در میان همگان فراهم آورد و این امر نباید صرفاً همانند بارانی فصلی، ابتدا سیلآسا باشد و بعد برای همیشه فراموش شود. وی ادامه داد:ما به فرهنگ سازی درازمدت، مستمر، کارشناسی شده، پایدار و ظریف نیازمندیم که با ذائقه مردم و نیازهای روحی و روانی آنها تناسب داشته باشد و در این زمینه باید از شعارزدگی بپرهیزیم و همانند نان گرم و شیر صبحگاهی آن را به عادت درآوریم به گونهای که به هر جا بنگریم روح این فرهنگ دیده شود و آثار آن در ساختار و تقویت فرهنگهای دیگر هم تأثیرگذار باشد و از فرهنگ شفاهی به یک رفتار تغییر کند. عسلی با بیان اینکه ایران در صنعت و ارائه کالاهای خدماتی تولیدی کشوری جوان است، عنوان کرد: متأسفانه طی سالهای گذشته دولت نظارتی جدی و مستمر بر تولید کالای داخلی نداشته و هر سرمایهداری به خود حق داده برای ایجاد سود و درآمد بیشتر کالای نامرغوب به بازار عرضه کند هرچند اخیراً شاهد پیشرفتی شایان توجه در برخی حوزهها همچون صنایع پوشاک، شیمیایی دارویی، فرش، فولاد، کیف و کفش و نانو هستیم که توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است. ***حمایت از تفکر ایرانی مهم ترین اصل حمایت از تولید ملی است پیمان بهادری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه افسانه نیز با بیان اینکه حمایت از تفکر و اندیشه ایرانی گام نخست در حمایت از تولید کالای ملی است گفت: این بدان معناست که پژوهشگران، استادان و جوانان ایرانی را به دیگران ترجیح دهیم، باید از خودمان شروع کنیم و به جای تلاشکردن برای حضور در دانشگاههای خارجی، دانشگاههای داخلی را انتخاب کنیم. او گفت: فصل سفر، شیراز و کرمان و تبریز را به جای آنتالیا و پاتایا برگزینیم، حرمت تولیدکننده و کارگران ایرانی را بیشتر حفظ کنیم تا به تولید کالاهای باکیفیت تشویق شوند و درمقابل کار و تولیدشان متعهدانه تر رفتار کنند. بهادری بر ضرورت باور جمعی به شعار سال تأکید کرد و بیان داشت: در اولین گام مسئولان باید نشان دهند که به حمایت از کالای ایرانی باور دارند و از تولید داخلی حمایت میکنند و در روش زندگی خود و نزدیکانشان به آن معتقدند. وی با بیان اینکه جامعه باید فاصله خود را با نخبگان در تمام عرصهها کم کند گفت: تحقق شعار سال در گرو بازگشت به داشتههای خود در زمینههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و باور به کارایی و سودمندی آن است. *** تحقق شعار سال در گرو تبیین راهبردهای علمی است محمد مهدی جعفری زاده، صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه طلوع در این زمینه وظیفه رسانهها و از جمله مطبوعات را در قبال این موضوع مبنی بر تبیین و توضیح، ترویج و تبلیغ و نقد و تحلیل عنوان کرد و گفت:شعار حمایت از تولید ایرانی در عمل ممکن است به دو سرنوشت دچار شود یا آنکه صرفاً بهعنوان شعار مطرح شود یا با برنامهریزی مدون و حسابشده در چارچوب علمی به مرحله اجرا درآید. وی با بیان اینکه برای تحقق این شعار به مثابه یک راهبرد باید به چگونگی طرح و اجرای آن به صورت علمی پرداخته شود، اضافه کرد: شعار سال باید تحت مدیریتی واحد و با همکاری کمیتهای از دولت، مجلس، قوه قضاییه و... بررسی و نحوه اجرای آن بهصورت یک برنامه تبیین شود تا هر مسئول، تکلیف خود را در قبال آن بداند. جعفری زاده عنوان کرد: برای عملیاتی کردن هر برنامه باید به این نکته توجه کرد که آن برنامه با چه کمیتی، چه کیفیتی، چه مقدار هزینه و در چه مدت زمانی اجرا شود بدینترتیب وظیفه رسانهها درقبال شعار حمایت از تولید ملی، روشنتر خواهد شد و اصحاب رسانه میتوانند در طول سال خروجی برنامهها را از حیث کمیت، کیفیت، هزینه و زمان، ارزیابی و بررسی کنند و در این زمینه نقد و تحلیلی علمی و عالمانه با حضور کارشناسان و مسئولان فراهم آورند؛ بدین طریق شعار تمرکز بر تولید ملی و کالای ایرانی میتواند عملیاتی شود. *** تحقق شعار سال نیازمند بسیج همگانی است همچنین حمیدرضا جعفری نایینی، قائم مقام مدیرمسئول روزنامه سبحان گفت: رسانهها به واسطه تواناییهایی خود در برقراری ارتباط با جامعه و اطلاع رسانی، افکارسنجی و جهت دهی به افکار عمومی میتوانند نقش مؤثری در تبیین و ترویج و برجسته سازی شعار سال و حمایت از کالای داخلی ایفا کنند. وی ادامه داد: اگرچه مردم بهعنوان مصرف کنندگان اصلی کالاهای ایرانی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند، این امر نیازمند بسیج همگانی است. جعفری نایینی تحقق شعار سال را در گرو هم افزایی همه گروهها دانست و بیان کرد:اگر بخش خصوصی بهمنزله تولیدکننده کالای باکیفیت، دولت با نقش حامی مالی بنگاههای اقتصادی، مجلس با قانون گذاری صحیح و اصلاح قوانین و مردم بهعنوان مصرف کننده هریک به درستی وظیفه خود را ایفا کنند، میتوان به تحقق این شعار که ایرانی شایسته کالای باکیفیت تولید داخل است، نزدیک شویم. او با بیان اینکه نتیجه حمایت از تولید کالای باکیفیت به معنای حمایت از تولید با نگاه صادرات است، ادامه داد: این فرایند علاوه بر اشتغال زایی، رفع آسیبهای اجتماعی و افزایش سرمایه ایرانی موجب برونرفت از بحران اقتصادی کنونی کشور خواهد شد. جعفری نایینی ه کنترل واردات کالاهای خارجی که نفس رقابت از کالای داخلی را ربوده است، الزام همه دستگاههای دولتی به خرید کالای ایرانی، تقویت دستگاههای تضمین کیفیت و مرغوبیت کالای تولیدی، دفاع از حقوق مصرفکننده، حمایت رسانه ملی از تولیدکنندگان در بازاریابی و تبلیغات برای توسعه بازار محصولات خود، تصویب قوانین تشویقی صادراتی و تنبیهی وارداتی غیر ضروری در مجلس و ضمانت اجرایی آن توسط دولت را گامی اساسی در تحقق شعار سال عنوان کرد. *** اعتمادسازی، تأثیرگذارترین اقدام در حمایت از کالای ایرانی است علی محمد پشوتن، نیز با طرح این پرسش اساسی که چرا ایرانیها از کالای ایرانی استقبال نمیکنند عنوان کرد: اگر به دنبال ورود عملی به موضوع باشیم، باید ابعاد آن را بشناسیم و با دقت و وسواس به شکلی سنجیده، گامهای عملی را تعریف کنیم و در مسیری مشخص حرکتی هدفمند انجام دهیم. وی گفت: باید بدانیم دلیل عدم استفاده ایرانیان از کالای ایرانی بروز بیماری اقتصادی است یا توجه داشتن به اینکه حمایت از کالای ایرانی تنها به معنی آن است که مردم محصولات تولیدی داخل را خریداری کنند. او فرآیند حمایت از کالای ایرانی را به سوژه پردازی در ادبیات رسانه تشبیه کرد و ابراز داشت: در فضای حرفهای رسانهای سوژه و پردازش سوژه، اقدامی هدفمند محسوب میشود که تابع فرآیندی کاملاً علمی و پیچیده است که طی آن باید هدف را مشخص کرد و متناسب با آن به طرح پرسش پرداخت و افراد یا سازمانهایی را که طرف سؤال قرار میگیرند، شاخصگذاری کرد و گام به گام پیش رفت. پشوتن افزود: بدین معنا در حمایت از کالای ایرانی نیز هدف باید حمایت از کالای ایرانی باشد و متناسب با آن، برنامهریزی دقیق صورت گیرد و سعی کنیم عوامل تأثیرگذار بر عدمحمایت را بشناسیم و عالمانه آنها را رفع کنیم و با زمینه سازی در مسیر رسیدن به هدف حرکت کنیم؛ به حتم در مسیر تحقق این شعار مهمترین، اساسی ترین و تأثیرگذارترین اقدام، اعتمادسازی است. سردبیر خبرگزاری ایسنا فارس با تأکید بر اینکه ممکن است تحقق این شعار به فرآیندی طولانی مدت نیاز داشته باشد گفت:با وجود این میتوان با برنامه ریزی علمی و هدفمند، سطوحی را در زمان مشخص تعیین کرد و گامها را متناسب با آن برداشت. پشوتن گفت: البته این نکته را نیز باید درنظر داشت که اصطلاح کالای ایرانی، بسیار فراگیر است و همه محصولات و خدمات تولید داخل را دربر میگیرد. وی همچنین بر نقش رسانه ها در تحقق این شعار تأکید کرد و بیان داشت: در ابتدای مسیر باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروز رسانه های ایران نیز نیازمند حمایت اند لذا در گام اول شاید بهتر باشد به این موضوع بپردازند و حمایت از رسانههای داخل را به عنوان سطح یا گام نخست در مسیر تحقق کامل شعار حمایت از کالای ایرانی، در دستور کار قرار دهند. *** کاهش قیمت و کیفیت بخشی راهکار عملی حمایت از کالای ایرانی است فرزاد وثوقی، دبیر خبر روزنامه شیراز نوین گفت: برای تحقق شعار سال باید عزم ملی وجود داشته باشد و مردم و مسئولان خود را موظف به حمایت از تولید ملی بدانند. او ادامه داد: مسئولان باید از شعارپردازی دوری کنند و به جدّ مانع واردات بیپشتوانه و غیرضروری شوند و از طرف دیگر، تعرفههای تولید را کاهش دهند. به عقیده وثوقی علت عدم استقبال از تولیدات ایرانی در داخل و در خارج از ایران، گرانی محصولات بابت قیمت تمامشده تولید و عدم کیفیت آن است، باید ابتدا قیمت تمام شده تولید را کاهش داد و در عین حال، کیفیت را در کنار استاندارد فزونی بخشید هر چند ذکر این نکته لازم است که اغلب کشورهای جهان چیزی با عنوان «تولیدِ ملی» ندارند، بلکه این فرایند به صورت چند ملیتی برای تصاحب بازارهای هدف انجام میشود. به نظر می رسد برخی رسانه ها که در زمینه جذب آگهی های میلیاردی فعالیت دارند، رفتاری متناقض در مورد حمایت از کالای ایرانی دارند و این رفتار را می توان هنگام درج عبارت سال حمایت از کالای ایرانی در بالای صفحه تلویزیون و روزنامه دید و همزمان تبلیغ کالاهای خارجی مانند یخچال، لباسشویی و تلویزیون دیده می شود. نشان دادن کالاهای خارجی در سریال هایی که نمایانگر زندگی اشرافی ایرانی است به قاعده تبدیل شده و تمام تجهیزات خانه مانند مبل،اجاق گاز، پرده،تلویزیون، گلدان،... خارجی است و آگهی های میان برنامه این نوع سریال ها هم به کالاهای خارجی اختصاص دارد. چنین برنامه هایی و آگهی هایی به مخاطب القا می کنند که لازمه زندگی سطح بالا استفاده از کالاهای خارجی است.
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/20218/دیدگاه-اهالی-رسانه-فارس-درباره-چگونگی-تحقق-شعار-سال
|