پیام فارس
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز:
شهرداری شیشه‌ای بسترساز اعتماد مردم است
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 11:02:03
فارس آنلاین - معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر لزوم نهادینه شدن نظام شفاف سازی مالی، تبیین الگوی شهرداری شیشه ای را یک ضرورت اجتناب ناپذیر جهت اعتماد سازی عمومی و مصداق بارز پاسخگویی به مردم عنوان کرد .
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، محمدحسن اسدی گفت: امروزه مفهوم پاسخگویی در ادبیات مالی جایگاه ویژه ای دارد؛ درخواست های فزاینده با هدف روشن گری مباحث مالی و عملکردی نهادهای شهری از سوی شهروندان، بیانگر گرایش جهانی به سوی تبیین الگوی شهرداری شیشه ای است .
او تصریح کرد: بر اساس الگوی شهرداری شیشه ای، هرچه فرآیند شفاف سازی نهادهای شهری، روشن تر و نظارت شهروندان بر نظام مالی و عملکردی شهرداری ها محسوس تر باشد، امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه و بهبود فرآیندهای مالی بیشتر شده و احتمال هنجارهای نامتعارف کاهش می‌یابد.
اسدی اضافه کرد: در نگاه کلی، مفهوم شفافیت مالی در" الگوی شهرداری شیشه ای" به معنی دسترسی نامحدود، بی واسطه و آزدانه به اطلاعات اتکاپذیر در خصوص عملکرد دوره ای شهرداری و موقعیت مالی آن و همچنین فرصت های مشارکت و سرمایه گذاری، راهبری ها، سیاست ها، اهداف و ریسک های واحدهای تابعه است؛ فرآیندی که گشودگی نظام گزارش دهی و آسان سازی قابلیت درک عملکردهای داخلی را برای استفاده شهروندان فراهم می‌کند.
او که معتقد است شفاف سازی مالی در شهرداری ها، صرفا به معنی پاسخگویی در خصوص مصرف منابع نیست، گفت: کارآیی فرآیندها و اثربخشی مصرف منابع و اهداف مصوب نیز باید مورد توجه قرار گیرد .
اسدی اضافه کرد: به عنوان مثال برای اثبات کارایی مصرف منابع مالی؛ محاسبه بهای تمام شده کالا و خدمات،ثبت گزارش دارایی در فرآیند ارایه خدمات شهری و تخصیص آن به بهای تمام شده امری اجتناب ناپذیر است .
او حجم گسترده ای از گردش های مالی را مربوط به شهرداری‌ها دانست و گفت: در سال های اخیر تلاش شهرداری شیراز بر این اصل استوار بوده تا در مسیری گام بردارد که اولا انضباط مالی در تمام سازمان ها و مجموعه های مربوطه حاکم شود و ثانیا شفافیت مالی در مفهوم صداقت،راستی آزمایی و قابلیت درک آسان عملکردها و فرآیندهای مالی برای مخاطبین،کاملا شفاف و قابل احصاء باشد .
اسدی تصریح کرد: شفافیت مالی در قالب تبیین الگوی شهرداری شیشه ای می تواند ضمن اعتماد سازی عمومی و تغییر نوع گفتمان، تقویت روابط میان نهادهای پاسخگو و شهروندان و نیز همراهی و مشارکت طیف وسیعی از مخاطبین را به همراه داشته باشد و الزام به پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران را ایجاب و نهادینه کند .
این مقام مسئول، اتخاذ چنین سبکی در مدیریت شهری را موجب مشارکت پذیری شهروندان و جلب اعتماد صاحبان سرمایه دانست و گفت: تعهد به شفافیت، الزام به پاسخگویی و پرهیز از مناسبات نامتعارف، مستلزم کاربست راهکارهایی است که فرهنگ شفافیت را از مدلی صرفا ذهنی به مدلی تجسمی و عینی تبدیل کند.
معاون شهرداری شیراز گفت: در این راستا پیش بینی و بروزرسانی سامانه جامع اطلاعات ناظر بر مقررات شهر، قوانین و مقررات مصوب شورای اسلامی شهر، بخشنامه ها، دستورالعمل ها، پیش بینی و بروز رسانی سامانه جامع معاملات، اطلاعات ناظر بر مناقصه و مزایده‌ها، معاملات خرد و کلان، شرایط پیمانکاران، انتشار مفاد و مصارف بودجه و گزارش های مربوط به تفریغ آن، تدوین و انتشار گزارش عملکردی ماهیانه، فصلی و سالانه شورای اسلامی شهر و شهرداری، انتشار عمومی فهرست اموال و دارایی‌های شهر، معرفی فرصت ها، خط مشی ها و سیاست های اتخاذ شده، نظارت بر عملکرد مدیران شهری و نمایندگان شورا، یکپارچه سازی اقدامات، همچنین ایجاد و بروز رسانی فرآیندهای اداری استخدامی و ...از جمله راهکارهای تببین الگوی شفاف سازی در مدیریت شهری است که باید با رویکردی فعال و فراتر از تکلیف به عنوان باوری استراتژیک در سیاست گذاری ها لحاظ شود.
او شفاف سازی مالی و مدل سازی شهرداری شیشه ای را نه فقط یک نظریه بلکه مدلی فکری و عملی در مدیریت شهری قلمداد و تصریح کرد: این موضوع، ارجاعی به شاخص شفافیت و دلالت بر سبکی از مدیریت نوین دارد و موجب خواهد شد که در آن ذینفعان (شهروندان) در جریان اطلاعاتی جامع از فعالیت های مدیریت شهری قرار گرفته و از چرایی و چگونگی فرآیندهای ناظر بر اتخاذ تصمیمات کلان شهری آگاه شده و به چنین اطلاعاتی دسترسی نامحدود، بلامانع و آزادانه داشته باشند .
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز تاکید دارد که پیش از طرح مطالبه از سوی شهروندان، مدیریت شهری می‌تواند با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب و بهنگام، سراغ شهروندان رفته و اطلاع‌رسانی کند.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/22451/شهرداری-شیشه‌ای-بسترساز-اعتماد-مردم-است
بستن   چاپ