پیام فارس
سعدی‌‌شناس و پژوهشگر ادبی:
تصحیح قیاسی، راهکار تصحیح نسخ آثار سعدی است
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 17:41:10
فارس آنلاین - یک سعدی ‌شناس و پژوهشگر ادبی معتقد است که تصحیح قیاسی، از راهکارهای عملی تصحیح نسخ آثار سعدی است.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، جعفر مؤید شیرازی، بهشت‌ماه در نشست علمی سعدی‌شناسی که به مناسبت سالروز شیخ‌اجل در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد، به مشکلاتی اشاره کرد که نسخه‌برداری و کتابت در تصحیح آثار سعدی را پدید می‌آورد.
وی با بیان اینکه نگارش بدون نقطه در بین قدما هنر به‌شمار می‌آمد، افزود: در آیین دبیری نیز نقطه‌گذاری نوعی نقص برای کاتب محسوب می‌شد از سویی کاتب الزاماً‌ ادیب نبوده است و تفنن او نیز در غلط‌ گیری نسخ بدون برخورداری از هیچ صلاحیت علمی و ادبی، از موارد مشکل ‌ساز برای مصححان است.
این استاد ادبیات فارسی راهکار حل این مشکل را تصحیح قیاسی دانست و بیان کرد: تصحیح قیاسی روشی برای پیشگیری از مشکلات خط در نسخ است و امروز باید آن کس که صلاحیت دارد، باید این مسائل را پیگیری کند،؛ زیرا متن‌های عزیز ما دچار انحرافات شده و با این مشکلات به دست ما رسیده بدین ‌ترتیب این نوع تصحیح متن‌ها را تنقیح می‌کند.
اصغر دادبه، استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست درباره رابطه زیبایی و عشق در نگاه سعدی سخن گفت و بیان کرد: سعدی با دیدن روی زیبا که با عنوان نظربازی مطرح می‌شود، روشی را برای شناسایی ارتباط بین عشق و زیبایی عرضه می‌کند.
وی افزود: سعدی معتقد به تجارب افلاطونی و ارسطویی درباب زیبایی است و در اندیشه او علت، زیبایی و عشق معلول است بدین ‌معنا که نخست زیبا را در نظر گرفته‌ایم و بعد مدلول آن را یافته‌ایم و این امری دو سویه است که به دور باطل نیز منتهی نمی‌شود.
دادبه خاطرنشان کرد: تجربه سعدی از عشق و زیبایی و ارتباط آن‌ها تجربه‌ای انسان‌ساز و آگاهی‌بخش است که دانایی و درستکاری ایجاد می‌کند و نتیجه دیگر آن هنر است.
مصطفی ملکیان، فیلسوف و متفکر نیز درباره اخلاق سعدی در بوستان و گلستان و نصیحه‌ الملوک سخن گفت. وی اخلاق سعدی را اخلاقی مصلحت‌ اندیشانه خواند و گفت: در اخلاق سعدی گاه برخی نکات اخلاق عرفانی و فلسفی و تعبدی نیز دیده می‌شود اما توجه او به اخلاق مصلحت‌اندیشانه است بدین ‌معنا که سعدی پیش‌ فرض‌هایی را مطرح می‌کند و برای آن راهکار می‌دهد.
ملکیان عنوان کرد: این نوع اخلاق با فهم عرفی ما سازگاری دارد زیرا ما مطلوب‌های اجتماعی را می‌جوییم و اخلاق مصلحت‌ اندیشانه پا در واقعیت‌ها دارد و برخی این نوع اخلاق را با فرهنگ عمومی ما سازگارتر می‌دانند و معتقدند در نگاه نخست باید اخلاق سعدی را پیش رو قرار داد.
وی منبع اخلاق سعدی را برگرفته از اندیشه‌های رواقیون دانست و بیان کرد: در جامعه‌ای که فتیله اخلاقیات روز به روز پایین کشیده می‌شود، ارباب قدرت و شهروندان جامعه به اخلاق سعدی نیازمندند بنابراین ضروری است به‌جای شعارهای بلندپروازانه اخلاق سعدی را در مقام عمل التزام کنیم زیرا دست کم اولویت زندگی، امنیت، عدالت، آزادی و نظم برقرارتر خواهد شد.
شاعر نام‌آشنای ادب فارسی، محمد شمس لنگرودی گفت: فرهنگ شاعرانه ادب فارسی شناور در سعدی است و تلاش من همواره برای سرودن شعر سهل و ممتنع از حافظ و سعدی بوده است. او در ادامه به خوانش شعر‌هایش پرداخت.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/22633/تصحیح-قیاسی،-راهکار-تصحیح-نسخ-آثار-سعدی-است
بستن   چاپ