پیام فارس
برنده جایزه هانس کریستین اندرسن:
تصویرسازی باید متناسب با ادراکات مخاطب باشد
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 12:12:56
فارس آنلاین - شیراز- برنده ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن گفت:همانطورکه بازنویسی متون به زبان فارسی برای ایجاد ارتباطی بهتر و کاملتر با مخاطبان امروزی است، تصویرسازی متون هم باید به زبان تصویری و تکنیک مناسب با توجه به توانایی های ادراکی مخاطب تهیه شود.
به گزارش ایرنا، فرشید مثقالی این سخنان را در دومین جشنواره کتاب‌های تصویری که دوشنبه 17اردیبهشت‌ در دانشگاه شیراز آغاز شد، بیان و بر ضرورت سازگاری اثر هنری با نیاز مخاطبان تاکید کرد.
وی گفت: تصویرسازی کتاب کودک نیاز به گذر از ملاحظات صرفاً زیباشناسانه دارد و تعریف تجربی و حسی تصویری از هر کاراکتر موجود، نقش اساسی دارد.
مثقالی به مقایسه بازنویسی و بازنگاری پرداخت و بازنگاری را تصویرگری مجدد کتاب‌ها متناسب با شرایط امروزی مخاطب و حال و احوال حاکم بر زمان عنوان کرد.
این هنرمند دارنده نشان یونسکو از مینیاتور‌ها باعنوان نخستین تصویر‌سازی ایرانی نام برد و افزود: در دوره طلایی رواج مینیاتور، سفارش‌دهندگان حاکمان و فرمانروایانی بودند که انتظارشان از سفارش کتاب تولید اثری هنری با هدف تزیین و کتاب‌آرایی ویژه بوده است.
مثقالی مینیاتور‌ها را فاقد شخصیت‌ پردازی و تحلیل کاراکتر انسانی و حیوانی خواند و بیان کرد: این آثار بیشتر به ‌صورت سمبولیک به تصویر چهره و فضاسازی می‌پرداختند اما با ورود به دوران قاجار و رواج صنعت چاپ نقش انسان در تصاویر کتاب‌ها قوی‌ تر شد به ‌گونه‌ای که می‌توان این دوران را زمانه بازنگری تصویری نامید.
این تصویرگر کتاب کودک، تصویرسازی در زمان حاضر را حاصل برخورد با غرب دانست و گفت: امروزه تصویرسازان بسیاری بنا به ضرورت در حوزه انتشار آثار کودکان فعالیت می‌کنند اما تصویر در این گونه آثار جنبه تصویری ندارد بلکه روایتی تصویرمحور محسوب می‌شود که در کنار داستان یا متن، به فهم کودک و افزایش خلاقیت او کمک می‌کند.
مثقالی گفت: نگاه ما در تصویرگری کتاب کودک با وجود تغییرات ساختاری در نگاه کلی کنونی و نیازهای فعلی، هنوز تحت سلطه مینیاتور است.
او با انتقاد از تصویرسازی اغلب هنرمندان مدرن، ایستایی شخصیت‌ها و نبود حس در این آثار را برای ارائه اثری مکمل متن ناکافی خواند و بیان کرد: ارتباط بین کتاب و مخاطب هدف اصلی تصویرگری امروز است و بنیاد ارتباط تصویری با مخاطب کودک براساس اطلاعات مندرج در تصویر و وجه بیانی حسی در آن‌هاست؛ از همین رو یکی از مشکلات این نوع تصویرگری‌ها این است که اطلاعات را پنهان نمی‌کند و آن‌ها را به ‌صورت بازنمود عینی داستان وبه ‌صورت کلی ارائه می‌دهد.
مثقالی بیان کرد: تصویرسازان ایرانی معمولاً طراحی و ساخت شخصیت‌ها را نادیده می‌گیرند و اطلاعات موجود در صحنه و کاراکتر‌ها را به ‌صورت حداقلی ارائه می‌دهند همچنین خبری از ریزه‌ کاری‌های صحنه نیز نیست و این نشان می‌دهد هنرمند ایرانی هنوز با بخش زیبا‌شناسی مینیاتور‌ها در ارتباط است و فیگور‌های به‌ کار‌برده در آثار آن‌ها فاقد حس‌های معمولی روزمره است.
این جشنواره در سالروز 12سالگی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شد و طی آن از زحمات دکتر مرتضی خسرو نژاد به پاس تلاش در زمینه ادبیات کودک و به مناسبت بازنشستگی وی تجلیل شد.
دومین جشنواره کتاب‌های تصویری همزمان با همایش بازنگاری و گردهمایی استادان و دانشجویان ادبیات کودک سراسر کشور طی 17 و 18 اردیبهشت‌ در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.
در این جشنواره تمام کتاب‌های تصویری بازنویسی و بازآفرینی کودک از سال‌ 1357 تا 1390 بررسی و براساس ملاک‌های این مرکز رتبه ‌بندی می‌شود.
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز مؤسسه‌ای علمی- ‌پژوهشی است که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز اداره می‌شود.
این مرکز در سال 1384 تأسیس شده است و هدف آن پژوهش‌های بنیادین در حیطه ادبیات کودک و نیز کمک به انجام این پژوهش‌هاست.
7375 /1876

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/25151/تصویرسازی-باید-متناسب-با-ادراکات-مخاطب-باشد
بستن   چاپ