پیام فارس
در شیراز؛
رمان «گلوگاه» نقد و بررسی شد/تقدیر اهل قلم از طیبه گوهری
چهارشنبه 20 تیر 1397 - 10:51:55 AM
مهر
فارس آنلاین - شیراز- آیین نکوداشت طیبه گوهری، نویسنده و داستان نویس و نقد و بررسی رمان «گلوگاه» برگزار شد.

 در ادامه برنامه های هفته گرامیداشت اهل قلم که از 14 تیرماه جاری آغاز شد، آیینی در نکوداشت طیبه گوهری با حضور اهل قلم در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دبیر انجمن اهل قلم استان فارس با اشاره به برگزاری هفته اهل قلم گفت: از روز 14 تیر با حضور در قطعه فرهنگوران دارالرحمه شیراز، ادای ادب به اهل قلم، سپس در آرامگاه حافظ در مقبره الشعرا ادای احترام به درگذشتگان این عرصه شد .
حسن دهقان در ادامه افزود: در این میان به دیدار چند بزرگ در قید حیات رفتیم تا آنان را پاس بداریم؛ امروز نیز در میانه هفته قلم به بهانه نکوداشت طیبه گوهری، بانوی نویسنده نشستیم.
دبیر انجمن اهل قلم فارس با بیان اینکه نام طیبه گوهری در داستان نویسی ایران بلندآوازه است افزود: به واسطه وجود چنین ادبایی پرچم شیراز افراشته است.

در ادامه با حضور محمد کشاورز، نویسنده منتخب جایزه کتاب جمهوری اسلامی و مهدی امیدبخش معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برنامه آغاز شد؛ ابتدا گوهری بخش هایی از رمان خویش راخواند، سپس احسان نعمت الهی،منتقد ادبی به نقد داستان گلوگاه پرداخت .
نعمت الهی در این نشست ابتدا گفت: امیدوارم این برنامه برای بیشتر خوانده شدن رمان کمک خواهد کرد گرچه این اثر در کنار دو مجموعه داستانی نویسنده شناخته شده است .
مجموعه داستان بزرگراه پلی میان گلوگاه و دیگر آثار نویسنده است
این منتقد ادبی در ادامه با بیان اینکه عناصر داستانی رمان «گلوگاه» اثری ارزشمند را به مخاطب ارایه می کند، گفت: ادبیات داستانی مدرن قدمت زیادی ندارد و افت و خیزهای بسیاری پشت گذاشته است؛ وقتی اکنون در انتهای قرن حاضر آنرا به نگاه می نشینیم، شاید در زمانی به شکلی این رئالیسم اجتماعی دنبال کرده است .
وی با گفتن اینکه «با شرایط تاریخی فرهنگی و سیاسی ما را در دوره ای به سمبولیسم اجتماعی بازگشت داد» بیان کرد: در گلوگاه آفرینش ناب ادبی را شاهدیم و رمان دِین بزرگی بر ادبیات داستانی ما گذاشت .
نعمت الهی افزود: تم اصلی قصه بر اساس کشمکش ردی می دهد تا مخاطب را وا دارد که این تضادها به چه دلیلی است؟ از سویی ارزشهای از بین رفته انسانی را می بینیم؛ نویسنده از بازخوانی رویدادها پا فراتر گذاشته و حتی درون ادبیات پایداری سیر می کند .
وی با بیان اینکه آرمانها ، ارزشها و اعتقادات این اثر را رقم زده است، افزود: در مورد زاویه دید استفاده از تمام پتانسیل های زاویه دید را در این اثر شاهد هستیم .

نعمت الهی در عین حال تصریح کرد: عناصر شکل دهنده داستانی دوگانگی را در داستان پی ریزی می کند، البته عنصر غایب در این اثر داستانی، امید و نومیدی است؛ قهرمان پروری در این داستان معنایی ندارد و قضاوت به داستان سپرده شده است .
این منتقد ادبی در پایان گفت: در دهه 90 خورشیدی گونه ای از داستان کوتاه و رمان را به قلم بانوان داریم که مولفه های خاصی دارند که قابل بحث است از جمله در این داستان مولفه خشونت است که آنرا بارز می سازد.
در ادامه نویسنده مجموعه داستان های تحسین شده «بلبل حلبی» و مجموعه تحسین شده «روباه شنی» به بررسی آثار طیبه گوهری پرداخت و گفت: گوهری حداقل دو دهه است به طور جدیدی نویسد.
محمد کشاورز با بیان اینکه داستان نویسان و نویسندگان در دو گروه قرار می گیرند، اضافه کرد: برخی نویسندگآنی تلاش می کنند در چهارچوب ها و آنچه آموختند بنویسند و گروه دیگر خط شکن تر و خود را محدود به مرزها از پیش تعیین شده نمی کنند .
نویسنده مجموعه داستان «پایکوبی» در ادامه اضافه کرد: گروه اول تلاش می کنند روشهایی را خوب بیاموزند و بکار گیرند که عموما در آن موفق تر هستند، اما آوانگاردها می توانند نگاه ادبی را تعییر دهند و به نوعی جریان ساز هستند .
این نویسنده برجسته عنوان کرد: گوهری در مجموعه «و حالا عصر است» سعی کرده بود آنچه را آموخته به خوبی اجرا کند؛ در آن داستانها خوب دهه 80 خورشیدی بود، اما داستان های خط شکن و آوانگاری ندیدیم درحالیکه مجموعه مورد توجه اهل داستان بود .

کشاورز در عین حال اظهار کرد: در مجموعه «بزرگراه» هم ویژگی های مردمان یزدی اما با تجربه بیشتر خوانده می شود و شاهدیم که نویسنده به فضاهای متفاوت تری گام می گذارد و یک گام به پیش می رود.
در رمان گلوگاه؛ گوهری نگاه بازتری دارد
وی با این وجود افزود: انتظار داریم طیبه گوهری مجموعه های جریان سازی هم بنویسد، در حالیکه در رمان «گلوگاه»، گوهری با نگاه بازتری به نوشتن می پردازد .
کشاورز با بیان اینکه نویسنده به درون مایه، نگاه ایرانی دارد، افزود: دست کم این نگاه در نویسندگان بانوی ایرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما در اینجا ظرافت و هوشمندی که نویسنده به خرج داده نرفتن به سمت و سوی سیاسی است .
نویسنده مجموعه «روباه شنی» با این وجود رمان متاخر گوهری را با درون مایه داستان گمشدگی و فقدان است، افزود: ترس و وحشت حاصل از فقدان و گمشدگی است؛ این انتقال و بازتاب در هسته خانواده به عنوان نمادی از جامعه به خوبی دیده می شود .

وی با این وجود خانه را نمادی از جامعه در این رمان دانست و گفت: نویسنده جزیی پردازی های هم کرده است یا روایت ها هم دستخوش جزیی پردازی شده است . با این وجود، گلوگاه جزء ادبیات درگیر و گریز است و می خواهد گواهی بر زمانه ای بدهد که دچار آنیم.
  در پایان مراسم با حضور معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با لوح سپاس به امضای صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره اهال قلم استان فارس از طیبه گوهری تقدیر شد .

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/34298/رمان-«گلوگاه»-نقد-و-بررسی-شد-تقدیر-اهل-قلم-از-طیبه-گوهری
بستن   چاپ