پیام فارس
نويد راه اندازي فاز دوم خط يک مترو شيراز در مرداد 96
دوشنبه 2 مرداد 1396 - 9:22:18 AM
ايرنا
فارس انلاين- اسدالله حاجي زماني، در حاشيه بازديد خبرنگاران رسانه هاي فارس از خط يک مترو شيراز بيان داشت: 50 درصد از منابع اعتباري مورد نياز براي تکميل ايستگاه‌هاي باقي مانده نيز تامين شده است.
وي افزود: اميدواريم که در مدت پنج ماه يا يک تا 2 ماه آينده، يک يا 2 ايستگاه آماده بهره برداري شود و تا دهه فجر 96 ايستگاه امام حسين (ع) راه اندازي شود.
مديرعامل قطار شهري شيراز بيان کرد: با توجه به اينکه ايستگاه وکيل احداث آن ديرتر آغاز شده است اميدواريم در بهار سال 97 آماده بهره‌برداري شود.
به گفته حاجي زماني، فاز دوم خط يک مترو شيراز 24.5 کيلومتر است و بعد از تهران طولاني‌ترين خط متروي کشور به شمار مي آيد.
زماني، محدوديت منابع مالي را يکي از مشکلات فرا روي مترو شيراز بيان کرد و گفت: ظرف چند سال اخير يکي از راه هاي تامين اين منابع استفاده از طرح تملک دارايي بود و افزون بر اين از محل تسهيلات و تهاتر، صندوق توسعه ملي و اوراق مشارکت براي پيش برد طرح مترو بهره گرفتيم.
اين مقام مسئول اظهار داشت: براي اجراي خط يک مترو شيراز تا کنون 100 ميليارد تومان از محل تسهيلات، 30 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي و 700 ميليارد تومان از محل اوراق مشارکت تامين شده است.
حاجي زماني بيان کرد: بازگشت اصل و فرع اوراق مشارکت به صورت مساوي بين دولت و شهرداري تقسيم شده است.
وي، با اشاره به اينکه عمليات اجرايي خط يک مترو شيراز از سال 81 آغاز شد و فاز يک اين خط در سال 93 به بهره برداري رسيد گفت: به سبب محدوديت منابع مالي اين خط با حدود پنج سال تاخير افتتاح شد.
وي ادامه داد: بهره برداري کامل از قطار شهري شيراز در صورت مهيا بودن منابع مورد نياز، بين 6 تا هشت سال به طول مي انجامد.
حاجي زماني، در مورد احداث خط دوم قطار شهري شيراز گفت: در سفر هيات دولت به فارس (ارديبهشت 94) تامين 771 ميليون دلار از محل تسهيلات خارجي ميان مدت (فاينانس) براي اين خط مصوب شد که شوراي اقتصاد در سال 95 آن را تصويب کرد و پس از اعلام موافقت بانک مرکزي اين اعتبار براي اجراي خط دوم قطار شهري شيراز هزينه مي شود.
او اظهار داشت: براي اجراي خط دوم اين طرح از زمين هاي مجاور ايستگاه ها نيز استفاده شده و با موافقت کميسيون ماده پنج تاکنون 2 قطعه زمين به فروش رسيده است.
حاجي زماني، وجود معارضان را يکي ديگر از مشکلات براي اجراي طرح هايي مانند قطاري شهري دانست و بيان کرد:
در برخي مواقع، معارضاني نظير شرکت برق، فاضلاب، گاز و آب، اجراي يک طرح را براي ماه ها به تعويق مي اندازند.

** ضرورت افزايش شمار واگن هاي قطار شهري شيراز
شهردار شيراز هم در اين بازديد گفت: فاز دوم خط يک به طول 10.5 کيلومتر و با برخورداري از چهار ايستگاه فضيلت، شهيد دوران، دستغيب و ولي عصر به صورت همزمان به بهره‌برداري مي رسد و ساير ايستگاه‌ها به غير از ايستگاه وکيل، به ‌تدريج و تا پايان سال 96 آماده بهره برداري خواهد شد.
عليرضا پاک فطرت افزود: اگر طالب اين هستيم که قطار شهري در هر 15 دقيقه به شهروندان خدمات رساني کند اين امر مستلزم افزايش شمار واگن‌ هاست و در اين زمينه دولت بايد اقدام کند.
او گفت: با وجودي که تامين واگن در حيطه اختيارات شهرداري نيست ليکن با وجود مشکلات موجود، اين شهرداري اقدام به خريد چهار رم يعني 20 واگن کرده که به زودي وارد چرخه کار خواهد شد.
مقرر شده بود فاز دوم خط يک قطار شهري شيراز، سي و يکم تيرماه 96 افتتاح شود که اين کار به زمان ديگري در مرداد ماه جاري موکول شده است.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/5257/نويد-راه-اندازي-فاز-دوم-خط-يک-مترو-شيراز-در-مرداد-96
بستن   چاپ