پیام فارس
نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال هنرمند سوئدي در شيراز
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 10:06:15 AM
مهر
فارس انلاين- «اريک اکسل اِگِلينگ»، هنرمند و انيماتوري سوئدي است که با رسانه هاي ديجيتال کار مي کند.

اگلينگ به مقولات وضوح واگردان (Critical Resolution) و نظريه ي فشردگي ( Compression Theory) علاقه مند است، و در آثار خود - بيشتر با استفاده از مديوم هايي از قبيل ويدئو و منابع نوري متحرک - به واکاوي اين مقولات از طريق رنگ هاي درخشان و حرکات انسان نگر (Anthropic) مي پردازد.

او شيفته تلفيق فرايندهاي فراکافتي (Analysis) و هم نهاد (Synthesis) است، و جستار در اين موارد را با زمينه هايي از قبيل موسيقي بصري، فيلم سازي ساختارمدار، و ويدئوي انتزاعي مرتبط مي داند. اگلينگ در حال حاضر در استکهلم سوئد زندگي مي کند.

در يادداشت «پروژه دارالحکومه» بر 3 اثر به نمايش گذاشته شده از اريک اکسل اِگِلينگ در اين نمايشگاه آمده است: «فاصله ذهنيت، توقع و احساس هنرمند ديجيتال از توليد يک اثر، با "اثر توليد شده نهايي" در کجاست ؟ در مديوم، ابزار، متغير هاي سخت افزاري و نرم افزاري!».

اين پروژه با محوريت ارجحيت روند (پروسس) آفرينش يک اثر،  بر محتوا، سعي بر نمايش اين مراحل در جايگاه خود اثر را دارد.

نمايشي که در آن هنرمند به بازآفريني وجوحي جديد از زيبايي در يک اثر از سينماي ايران که کمتر کسي آن را نديده، پرداخته است.توسط متغيرهاي کامپيوتري و برنامه نويسي، هنرمند با دريافت يک پيکسل از هر يک فريم از فيلم جدايي نادر از سيمين و چينش تمام پيکسل ها در يک کادر، مخاطب را در معرض تصويري قرار ميدهد که در آن واحد مي تواند تمام فيلم را در يک فريم ببيند، هر پيکسل و ثانيه از اين قاب گوياي وجهي تازه از فيلم به مخاطب است.

 علاوه بر ارائه وجوه جديد زيبايي شناسانه و برسي زواياي جديد از، از آن خود سازي يک اثر معروف، هنرمند به چالشي جديد در نقش رسانه در مشاهده يک اثر ويديويي ديجيتال مي پردازد. چالشي به نام «کامپرس» يا فشرده سازي فايل هاي ويديويي. به طوري که در اين شکل ارائه از يک اثر، هنرمند راه را بر ابزارها (نرم افزارها) فشرده سازي فايل هاي ويديويي بسته و به ارائه سطح جديدي از خلوص در ارائه اثر ديجيتال ميپردازد.

پس از گذشت سالها از کاربري عمومي نرم افزارهاي ويرايش تصوير و با فراگير شدن اين امکانات توسط ابزارهاي ديجيتال، امروزه تغيير وضوح يک تصوير با استفاده از فيلتر هاي رايجي چون بلر يا شارپن جزوي از زندگي روزمره هنرمند ديجيتال و يا حتي تمامي مردم شده است.

در اين پروژه هنرمند با نگاهي موشکافانه و تحليلي به فيلتر بلر و شارپن، که با توجه به عملکرد کاملا متفاوت و در دوجهت مخالف هستند، سعي بر فراهم کردن بستري کرده که در آن اين دو فيلتر به پرفورمنسي ديجيتال بپردازند. تصويري پرداخته شده توسط کامپيوتر که در معرض همزمان دو فيلتر کاملن متضاد قرار گرفته! اين کشاکش ديجيتال مي تواند در عين غير قابل پيش بيني بودن، باعث پرفورمنسي شود که نتيجه آن تصويري انتزاعي و تجربه اي جديد از کاربرد دو فيلتر تصويري معمول از زندگي روزمره عصر ما باشد.

در اين پروژه هنرمند با همکاري با «Janine Harrington» به تحليل دو عنصر حرکت و رنگ در حرکت انسان پرداخته، ترکيبي از حرکات بدن و برنامه نويسي که نتيجه نهايي تصويري بسيار انتزاعي شده که در آن هنرمند با دريافت داده ها از حرکت انسان و شفاف سازي بر اساس رنگ، فضايي جديد از اين پرفورمنس را در بعد ديجيتالي آن ارائه کرده است.


http://www.Fars-Online.ir/fa/News/5291/نمايشگاه-رسانه-هاي-ديجيتال-هنرمند-سوئدي-در-شيراز
بستن   چاپ