پیام فارس - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: حدود 140 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش این سازمان قرار دارند که 65 هزار نفر در سیستم تلفیقی و حدود 75 هزار نفر در سیستم جداسازی مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، مجید قدمی سه شنبه اول آبان در همایش ملی خانواده، کودک و نوجوان در شیراز با بیان اینکه در حال حاضر 1521 مدرسه استثنایی در کشور فعال است، گفت: سال گذشته 139 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص و عادی کشور تحصیل کردند.
قدمی با مطرح کردن بحث تفاوتهای فردی که یک واقعیت است، گفت: نهادهای آموزشی باید نسبت به این موضوع حساس شوند و بتوانند بر مؤلفههایی که بر روی آموزش تأثیر میگذارد تغییر ایجاد کنند که شامل تربیت معلم به صورت ویژه میشود هست .
وی تفاوتهای فردی را از واقعیت ها و زیباییهای خلقت دانست و افزود: وقتی این تفاوتها در سند جامعه معنی دار و تفاوتها فاحش میشود نهادهایی نظیر آموزش و پرورش باید برنامه ریزی کرده و نسبت به این موضوع حساس شوند.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی گفت: نگاه ما جداسازی نیست بلکه فراگیرسازی است، فعالیتها باید به گونهای باشد که افراد با تفاوتهای فاحض را در مدارس خاص تحت آموزش قرار داد.
او با تاکید براینکه چنین همایشهایی به والدین در فراگیری روشهای تربیت فرزندان کمک میکند، گفت: افرادی دارای معلولیت باید به کفایت اقتصادی اجتماعی برسند و نباید دائما مصرف کننده باشند.
قدمی خانواده را رکن اصلی پرورش افراد دانست و گفت: خانواده باید روش تربیت فرزندانی که دارای معلولیت های جسمی است را بیاموزند، اما متاسفانه اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد لذا ضرورت دارد که دانشگاه و مراکز مشاوره وارد میدان شوند.
او پیشنهاد داد که رشتههای اختلال یادگیری و مشاوره کودکان استثنایی در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههایی نظیر شیراز ایجاد شود تا زمینه برای کاهش مشکلات ناشی از اطلاعات و آگاهی در جامعه کاهش یابد.
به گزارش ایسنا، غلامعلی افروز، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ایران نیز با بیان اینکه بیش از 30 کشور جهان دارای وزارت خانواده است، گفت: در کشور ما نیز نیاز به راه اندازی چنین وزارتخانه ای احساس می شود.
افروز با بیان اینکه همه نهادها و وزارتخانه ها برای خانواده ایجاد می شود، گفت: بی توجهی به نظام خانواده و ضرورت تقویت آن زمینه ساز مشکلات جدی در آینده خواهد شد.
این متخصص روانشناسی با بیان اینکه فرزند آوری الزامی نیست اما فرزند پروری مهم است، ادامه داد: خانواده دو رکن خیلی مهم دارد که زن و شوهر است، فرزندان خانواده میهمان محسوب می شوند و هر یک خانواده دیگری را شکل می دهند، آنان با مشاهده امروز فردای خود را انتخاب می کنند بنابراین خانواده آموزشگاه است.
افروزخانواده را به باغی تشبیه کرد که مادر باغبان و پدر سنگربان و بچه ها میوه هستند و رشد و شکوفایی آنها به باغبان برمی گردد.
او گفت: اگر انسان در خانواده آرامش داشته باشد در جاهای دیگر خلاق می شود. خانواده تنها جای فطری، طبیعی، بی بدیل و جاودانه است که باعث پیشگیری از آسیب ها می شود.
افروز که اعتقاد دارد درمان خانواده محور در بیماریهایی نظیر اوتیسم تاثیرگذارترین شیوه درمان است، مهمترین و اصلی ترین نیاز کودکان و نوجوانان در خانواده را نیاز عاطفی دانست و تاکید کرد که تمام کودکان حق دارند که پدر و مادر خود را دوست بدارند خصوصا کودکان استثنایی.
انتهای پیام
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/63413/رئیس-سازمان-آموزش-و-پرورش-استثنایی--140-هزار-دانش-آموز-استثنایی-تحت-پوشش-داریم