پیام فارس - شیراز- نشست تخصصی «کتابدرمانی، فرآیندها و مراحل اجرای آن» در شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی «کتابدرمانی، فرآیندها و مراحل اجرای آن» با سخنرانی مهری پریرخ در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برگزار شد.
پریرخ در این نشست که شامگاه دوشنبه با حضور 60 کتابدار برگزار شد، عنوان کرد: بسیاری از مردم به مطالعه و کتابدرمانگری اعتقاد ندارند و همین موضوع یکی از مشکلات و محدودیتهای کتابدرمانی است.
این عضو هیئتامنای نهاد کتابخانههای عمومی کشور با بیان اینکه «کتاب درمانگر»، میتواند کتابدار، پزشک، روانشناس، معلم و ... باشد، افزود: کتاب درمانگر باید در گام نخست دوستدار کتاب و کودک باشد، در اجرای برنامه هنرمند و شناخت کافی از داستانهای مناسب داشته باشد.
وی خوشرویی و خوشبیانی را یکی از شاخصههای مهم کتابدارانی که قصد کتابدرمانی دارند، دانست و گفت: کتاب درمانگر باید همراه با کودکی که مشکل دارد، بچگی کند و با او به عالم کودکی برود.
نویسنده کتاب «داستانها ابزاری برای کاهش مشکلات روانشناختی کودکان» ادامه داد: کتابدار باید بر اساس شناختی که از مشکل کودک و زمینههایی که کودک و نوجوان خود را برای آینده آماده میکند، کتابهایِ فرآیند کتابدرمانی را برگزیند. در انتخاب داستانها و کتابها باید به این نکته توجه داشت که جذابیت، سادگی و کوتاهی جزء لاینفک ویژگیهای آنها باشد.
پریرخ سپس عدم دسترسی راحت به کتاب مناسب را یکی از مشکلات و محدودیتها در کتابدرمانی دانست و گفت: بسیاری از مردم به مطالعه و توانایی آن در درمان اعتقادی ندارند که البته کتابدرمانگر باید برای حل این مشکل نیز با استفاده از ابزارهای هنری و جنبی برنامهریزی داشته باشد.
عدم قابلیتِ لازم کتابدرمانگران در شناساییِ مشکل، عدم تماس مداوم با فرد موردِ مداوا، دانش و مهارت کم و عدم شناخت کتابدرمانگر نسبت به منابع از دیگر محدودیتهای کتابدرمانی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد.
نویسنده کتاب «آموزش سواد اطلاعاتی» گفت: ما کتابداران ابتدا باید روی خودمان بیشتر کار کنیم تا با مشکل روحی مواجه نباشیم چراکه کتابدار مأیوس و پرخاشگر نمیتواند این آسیبهای روحی را در کسی درمان کند.
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/65237/نشست-تخصصی-«کتابدرمانی»-در-شیراز-برگزار-شد