پیام فارس
نمکی بر زخم تبلیغات حوزه سلامت
دوشنبه 1 بهمن 1397 - 11:12:39 AM
طلوع
پیام فارس- این یادداشت، تحلیلی است بر سخنان اخیر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که گفته است: تبلیغات بی‌اساس و غیرعلمی علیه مصرف نمک یددار و تشویق به مصرف نمک دریا، باعث به خطر افتادن سلامتی مردم می‌شود.
به نوشته این روزنامه، دکتر محمدرضا خشنود در مورد کلیپ تصویری منتشر شده در فضای مجازی گفت: واکنش رنگی نمک یددار بهداشتی در فیلم مربوطه، به‌هیچ‌وجه مرتبط با ترکیبات سفیدکننده نبوده و علت آن ید موجود در نمک است که در محیط اسیدی ایجاد شده توسط آب‌نارنج، با نشاسته موجود در سیب‌زمینی آب‌گوشت ترکیب شده، رنگ آبی را ایجاد می‌کند؛ انجام این واکنش دلالت بر کیفیت تغذیه‌ای بالای نمک خوراکی داشته و رنگ طبیعی ایجاد شده هیچ‌گونه تهدیدی را متوجه سلامت مصرف‌کننده نمی‌سازد.
در تحلیل این روزنامه آمده است: وجود آشفتگی و هرج‌ومرج درزمینه بهداشت و درمان، خطرات و آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را در پی دارد که هم هزینه‌های سنگینی بر مردم و سیستم درمانی کشور وارد می‌کند و هم سلامتی جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد.
این آشفتگی ازآنجا ظهور کرد که در برنامه‌هایی از صداوسیما افرادی به‌عنوان متخصص و کارشناس در طب سنتی و همچنین پزشکی کلاسیک، با ضدونقیض‌گویی‌های پی‌درپی، ذهن مردم را درهم ریختند و آشفته‌بازاری از چگونگی درمان، تغذیه، مراقبت و بهداشت را خلق کردند که دامنه آن نیز به فضای مجازی گسترش یافت و روزبه‌روز به تعداد کارشناسان و متخصصان مجازی! و ناشناخته افزوده شد.
در این گیرودار، طب اصیل سنتی و روش‌های گیاه‌درمانی و گیاهان دارویی به قربانگاه کشانده شد و در وسعتی بسیار برخی تا توانستند از این معرکه سوءاستفاده کردند که همچنان این روند ادامه دارد.
اما آنچه در این رابطه بیشتر به چشم می‌آید و لزوم آن بیش‌ازپیش ملموس است، ایجاد یک سیستم اطلاع‌رسانی قوی و به‌روز و البته هوشیار از سوی دستگاه‌های متولی بهداشت، دارو و درمان کشور است که باید همواره گوش‌به‌زنگ و آماده باشند و با رصد هم فضای مجازی و هم دکان‌هایی که مدام توسط سودجویان و طمع‌ورزان باز می‌شود و مردم را سرکیسه می‌کنند، جامعه را با شگردهای مختلفی که در این زمینه به‌کار گرفته می‌شود، آشنا کنند و هشدارهای لازم را به‌هنگام و فوری ارائه دهند، همان‌گونه که در مورد نمک طعام به‌موقع موضع‌گیری‌های رسمی و علمی صورت گرفت.
نکته قابل‌توجه دیگری که در این رابطه وجود دارد، لزوم ایجاد هماهنگی و هم‌راستایی در برنامه‌های مختلف صداوسیماست که نباید به افراد غیرکارشناس و متخصص با هر عنوانی از مجری گرفته تا میهمانان گوناگون، اجازه داده شود نسبت به موضوعاتی که هم به آنان مربوط نمی‌شود و هم تخصص لازم را در مورد آن‌ها ندارند، اظهارنظر کنند و با پراکنده‌گویی ذهن مخاطبان را به ناکجاآبادها سوق دهند.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/75330/نمکی-بر-زخم-تبلیغات-حوزه-سلامت
بستن   چاپ