پیام فارس
راه آهن، رهاورد انقلاب برای دیار فارس
شنبه 20 بهمن 1397 - 13:21:30
پیام فارس - شیراز- احداث 500 کیلومتر ریل آهن و 23 ایستگاه قطار،ایجاد ظرفیت جابه جایی بیش از 500 هزار نفر مسافر و حدود 80 هزار تن بار در سال از جمله دستاوردهای راه آهن جمهوری اسلامی در عمر یک دهه ای خود در استان فارس است.
مدیرکل راه آهن استان فارس شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در حال حاضر محور ریلی فارس 500 کیلومتر خط اصلی مانوری و صنعتی با 23 ایستگاه که در مسیر ریلی این استان واقع شده،دارد که همه این امکانات بعد از انقلاب اسلامی و در دهه گذشته ایجاد شده است.
غلامحسین ولدی ادامه داد: هفت ایستگاه مسافری در شهرستان های شیراز،مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده و شهرضا وجود دارد که از این تعداد شش ایستگاه آن از بهترین ایستگاههای کشور بشمار می‌روند.
وی عنوان کرد: سرعت قطارهایی که در محورهای فارس تردد می کنند در حال حاضر به 120 تا 140 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرده که همین امر باعث شده مدت زمان سفر نسبت به سالهای آغازین فعالیت راه آهن در این استان به شدت کاهش پیدا کند.
مدیرکل راه آهن استان فارس با اشاره به اینکه ایستگاه راه آهن شیراز در سال 90 به بهره برداری رسیده،گفت: اولین خط ریلی فارس در سال 88 افتتاح شد که در آن زمان قطارها در توقف‌گاه شهر جدید صدرا اقدام به مسافرگیری می کردند.
**افزایش 24 برابری ظرفیت مسافر طی 8 سال
وی بیان کرد: اکنون میزان جابه جایی مسافر در راه آهن فارس از 21 هزار نفر مسافر در سال 89 به 500 هزار مسافر در سال 96 افزایش پیدا کرده است.
ولدی گفت: در ده ماه سال جاری 67 هزار و 568 تن بار به وسیله هزار و 153 واگن برای ارسال به مقاصد مختلف بارگیری شده است.
او اضافه کرد: از ابتدای سال 97 تا آخر دی‌ماه امسال تعداد 431 هزار و 996 نفر مسافر از طریق خطوط ریلی این استان جابه جا شده اند که مقایسه این آمار به نسبت مدت مشابه سال گذشته که 365 هزار و 411 نفر بوده افزایش 18 درصدی نشان می دهد.
مدیرکل راه آهن فارس اشاره کرد: متوسط جابه جایی مسافر به صورت روزانه در راه آهن فارس هزار و 250 نفر است که اغلب نیز به مقصد تهران و مشهد جابه جا می‌شوند.
ولدی بیان کرد: افتتاح سیلوی گندم در ایستگاه راه آهن سیوند،بهره برداری از انبار منطقه ‌ای شرکت خودرو سازی سایپا در ایستگاه راه آهن شیراز از جمله طرح های شاخص راه آهن جمهوری اسلامی در دو سال گذشته در فارس بوده است.
**طرح های در دست اجرا
ولدی در ادامه گفت: احداث خطوط ریلی شیراز- گلگهر ،اقلید-یزد، شیراز-بوشهر و شیراز-بندرعباس, اقلید-یاسوج و شیراز-اهواز به عنوان طرح های توسعه ای راه آهن فارس در نظر گرفته شده است که در بعضی محورها عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
او می گوید که مساله حرکت روزانه قطار شیراز به مشهد و همچنین راه اندازی قطار شیراز-اصفهان از اولویت‌های راه آهن فارس است که پیش بینی می شود این کار عملا از ابتدای سال 98 آغاز شود.
در حال حاضر حرکت قطارهای شیراز-مشهد بصورت یک روز در میان انجام می شود.
** رویایی که از سال 92 برای اهالی فارس محقق شد
مدیرکل راه آهن استان فارس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امکان حمل خودرو با قطار در استان فارس از سال 92 ایجاد و استقبال خوبی نیز از این خدمت رسانی شده است، به گونه ای که در بعضی روزها خودروهایی در نوبت حمل در راه آهن شیراز وجود دارد.
وی ادامه داد: هر قطار مسافربری قابلیت حمل یک واگن مخصوص حمل اتومبیل با ظرفیت 10 دستگاه خودرو را دارد.
ولدی با بیان اینکه براساس درخواست بازار، شرکت رجا این واگن را روی قطارهای مسیرهای مختلف نصب می کند، می افزاید: واگن حمل خودرو به صورت روزانه روی قطارهای مسیر تهران قرار دارد و به متقاضیان خدمات ارائه می کند و در مسیر مشهد نیز یک درمیان و هر چهار روز یکبار این امکان وجود دارد.
ولدی به این مطلب نیز اشاره کرد که قطار شیراز- تهران در مسیر خود از شهرهای اصفهان و کاشان و قطار مشهد نیز از شهرهای سمنان و گرمسار عبور می کند.
وی می گوید: ظرفیت واگن حمل خودرو به مقصد تهران از ابتدای سال 97 تاکنون روزانه بیش از 95 درصد تکمیل بوده و حتی در بعضی از روزها نیز خودرو در نوبت حمل وجود داشته است.
**واگن توشه، ظرفیتی برای حمل بار و کالا به پایتخت
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:واگن توشه مسافر در یکسال اخیر در راه آهن شیراز در مسیر شیراز-تهران و بالعکس ایجاد شده و ظرفیتی است که صاحبان مشاغل، تولیدکنندگان و مسافرین می توانند از آن برای ارسال کالا و بار استفاده کنند.
مدیرکل راه آهن استان فارس اضافه کرد: واگن توشه متناسب با تقاضا و میزان بار بر روی قطارهای شرکت رجا در مسیر شیراز- تهران و بالعکس نصب می شود.
9873 /1876

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/79589/راه-آهن،-رهاورد-انقلاب-برای-دیار-فارس
بستن   چاپ