پیام فارس
مطالعات علمی یا سرپوشی برای تصمیم های دورهمی
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 1:20:54 PM
ایرنا
پیام فارس - شیراز- ضرورت استفاده از توان دانشگاه‌ها برای حل چالش‌های اجتماع به ویژه در کلانشهرها شعار دلفریبی است اما بررسی های نشان می دهد دردسرهای آن سهم اعضای هیات علمی دانشگاهی شده است.
به گفته برخی استادان دانشگاه ها، بسیاری از تصمیم های نهایی نهادهای مدیریت شهری در جلسه های دورهمی و یک شبه اتخاذ می شود و دانشگاهیان برای وصول معوقات مربوط به حق الزحمه تحقیقات، سرگردان امور مالی شهرداری ها می‌شوند.
با گسترش تکنولوژی و افزایش جذابیت زندگی در شهر در دهه های گذشته، شهرهای بزرگ کشور با مشکلات زیادی روبه رو شده‌اند که بسیاری شاه‌کلید عبور از این چالش‌ها را در دانشگاه‌ها می‌جویند.
ترافیک یکی از این مسائل است که در طول دو دهه گذشته رفته رفته سایه خود را بر سر اغلب شهرها و خصوصا کلانشهرهای کشور پهن و مدیریت شهری را با چالشی سخت و جدی مواجه کرده است که به اذعان متخصصان مربوطه عبور از آن مانند سایر معضلات اجتماعی تنها با استفاده از توان دانشگاه‌ و بهره از شیوه‌های نوین علمی ممکن خواهد بود.
 میزگردی تخصصی با حضور سه تن از اساتید دانشگاه شیراز و اعضای مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک این دانشگاه به واکاوی این موضوع و راه حل های عبور از آن پرداخته  شد
**مطالعات یا سرپوش
استاد بخش کامپیوتر دانشگاه شیراز و متخصص حوزه هوشمندسازی شهری که بیش از 12 سال در این زمینه تجربه مطالعاتی و اجرایی دارد در میزگرد تخصصی گفت: مطالعات علمی باید زیربنای هر فعالیتی خصوصا در حوزه شهری قرار گیرد و اگر این مطالعات دانشگاهی تنها برای خالی نبودن عریضه و سرپوشی بر اقدامات غیر کارشناسی انجام و تصمیمات اصلی در محافل دورهمی گرفته شود که بعضا به کرات اینگونه عمل شده است بهتر است اساتید و هیات علمی دانشگاهی به کلاس درس بازگشته و تنها به فعالیت آموزشی و پژوهشی خود بسنده کنند.
دکتر زهره عظیمی فر افزود: از ظرفیت علمی و دانشگاهی کمتر در عمل برای حل مشکلات شهری استفاده می شود و اغلب مطالعات علمی در حوزه های مختلف به آرشیو رفته و عملی نمی شود و تنها اساتید دانشگاهی برای وصول مطالبات و معوقات ناشی از انجام مطالعات علمی در بخش های مالی ادارات و خصوصا شهرداری‌ها سرگردان هستند.
استاد دانشگاه شیراز گفت: تا چه زمان باید نمونه‌های آموزشی از کاربردهای اجرا شده هوشمند سازی که در دروس اساتید ارائه می شود مربوطه به خارج از کشور باشد؟ در صورتی که دانش بومی این مساله وجود دارد که این علوم و هوشمندسازی در شهرهای کشور ما نیز اجرا و در دروس دانشگاهی نمونه های بومی ارائه شود.
وی ادامه داد: کلانشهر شیراز توانمندی‌های بسیاری در زمینه هوشمندسازی ترافیک دارد که ضروری است به آن توجه ویژه شود.
عظیمی فر افزود: دانشگاه شیراز بصورت روزانه خدمات ملی و بین المللی در حوزه هوشمندسازی ارائه می‌دهد که باید از این ظرفیت در سطح شهر شیراز و سایر کلانشهرهای کشور نیز استفاده شود و این درک و اراده در میان مسئولان ایجاد شود که از تجربیات این دانشگاه در جهت حل مشکلات جامعه بهره گیرند.
**مدیریت شهری با توان دانشگاه
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اغلب موارد هوشمندسازی شهری بومی شده و پشتوانه علمی آن در دانشگاه شیراز وجود دارد و تنها باید متخصصان دانشگاهی در کنار کارشناسان شهرداری قرار گرفته تا این علوم به اجرا در آید.
عظیمی فر در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: فارس استانی نیست که در بلند مدت صنعتی شود و بهتر است هوشمندسازی در شیراز همانند گذشته مدنظر قرار گیرد همانگونه که این روند در سالیان گذشته وجود داشت و شیراز پایلوت هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل کشور بود.
وی افزود: حدود ده سال گذشته مطالعات ITS ( حمل و نقل هوشمند) شیراز و انواع جانمایی هندسی برای آن در این شهر انجام شد و بخشی از این مطالعات نیز به اجرا درآمد اما متاسفانه بخش زیادی از آن پیگیری نشد.
**هوشمندسازی شهری بدون مطالعه به زیان جامعه است
این استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: با توجه به اینکه سرعت هوشمندسازی در دنیا به شدت در حال افزایش است، اگر بدون مطالعه و هماهنگی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی برجسته تجهیزات هوشمندسازی شهری خریداری و جانمایی شود قطعا به ضرر شهر و مردم تمام خواهد شد، امری که مشاهده شده است متاسفانه بعضا مورد توجه برخی مسولان شهرداری این شهر قرار نداشته است و این مساله بارها به ضرر مردم شیراز تمام شده، همانگونه که چند سال قبل طرح تجهیز 12 هزار تاکسی شیراز به سیستم های مکان یابی (AVL) می گذرد و متاسفانه این کار هنوز کامل نشده است.
عظیمی فر عنوان کرد: سطح کارشناسان شهرداری باید ارتقا یابد ( از طریق آموشهای مداوم) و همچنین این نهاد باید فارغ التحصیلان دانشگاهی را هوشمندانه تر با ارزیابی علمی بهتر بکارگیری کند، مساله ای که متاسفانه اکنون کمتر به آن توجه می‌شود.
**تسهیل کننده یا ترمز
این متخصص حوزه هوشمندسازی شهری افزود: متخصصان دانشگاه شیراز تا پای کار اجرائی در خصوص هوشمندسازی شهر شیراز ایستاده‌اند اما متاسفانه برخی کارشناسان شهرداری پای کار نیستند و حتی در بعضی مواقع نیز نقش ترمز را بازی می کنند.
او می‌گوید که بد نیست یک بررسی صورت بگیرد و ارزیابی شود که چه میزان از مطالعاتی که در گذشته تهیه شده به مرحله اجرا رسیده است؟
**محدوده ترافیکی چه شد؟
این استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: زمان و انرژی زیادی در سالیان گذشته صرف ایجاد محدوده ترافیکی و هم راستا شدن ادبیات مسولان شهرداری و نیروی انتظامی در شیراز شد اما متاسفانه محدوده ترافیک در این کلانشهر سرانجام نگرفت چون به مطالعات دانشگاهی صورت گرفته در این باره توجه نکرده بودند و در مرز محدوده ترافیکی خدمات لازم نظیر پارکینگ به مردم ارائه نشده بود.
او در ادامه صحبتهای خود به برخی اقدامات هوشمندسازی شهری در شیراز اشاره کرد و گفت: بعضی برنامه‌های هوشمندسازی نظیر مانیتورینگ کنارگذرهای شیراز انجام شد، اما متاسفانه این سیستم از سال 95 به بعد خاموش شد و اکنون این سیستم ها نیازمند هزینه‌هایی است که دوباره روشن شود و متخصصان دانشگاهی نیز از ایرادهای این سیستم‌ها مطلعند اما تاکنون توجه کافی به این مساله نشده است.
وی عنوان کرد: 6 سامانه هوشمند اصلی که هم اینک ترافیک کلانشهر شیراز را مدیریت می کند محصول دانشگاه شیراز است.
عظیمی فر در ادامه تاکید کرد: ایجاد زیرساختهای شهری کارآمد و هوشمندسازی می تواند ثروت آفرینی کند و مهمتر از آن اینکه مانع مهاجرت جوانان متخصص این حوزه از شهر و کشور نیز خواهد شد.
وی اظهار داشت: در محدوده مرکزی شهرهای بزرگ از جمله شیراز جاذبه‌هایی برای مردم وجود دارد که اگر از سامانه هوشمند درون شهری استفاده شود می توان با بهره گیری از آن و هوشمندسازی، نیاز به سفر به این محدوده‌ها را کاهش داد.
**مراکز درمانی به حاشیه رود
استاد بخش کامپیوتر دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در این میزگرد گفت: در حال حاضر مراکز درمانی بسیاری در مرکز شهر شیراز قرار دارد ، در حالی که بیشتر خدمات گیرندگان این مراکز از خارج استان و یا شهرستانهای دیگر به شیراز آمده‌اند. این مساله باعث شده که مسافران در مرکز این شهر سرگردان شوند و از طرفی دیگر، ترافیک را نیز در این محدوده افزایش دهند.
او ادامه داد: باید خدمات پزشکی در اطراف شهرها به متقاضیان ارائه شود که حجم ترافیک ناشی از این مساله به مرکز شهر اضافه نشود.
عظیمی فر گفت: سامانه ناظر تقاطع از سال 92 در شیراز و در چهارراه‌های 15 خرداد (پارامونت)، ملاصدرا و سینما سعدی مورد استفاده قرار گرفته اما متاسفانه این طرح در ادامه به سایر نقاط این شهر گسترش پیدا نکرده است.
** اقدامات غیراصولی
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی مسئولان وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در سال 96 کارهای غیرکارشناسی بسیاری در این حوزه انجام دادند و لذا بسیاری از دستاوردها و طرح‌های مطالعه شده شیراز در حوزه هوشمندسازی رها شد که باید اکنون مسئولان قبلی پاسخگوی اقدامات غیراصولی انجام شده قبلی باشند.
**مرکزی برای بهبود ترافیک
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز در ابتدای این میزگرد با اشاره به اینکه این مرکز در سال 94 تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: در پی تفاهم‌هایی که بین شهرداری و دانشگاه شیراز منعقد شد این مرکز در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک در شیراز، فارس و سایر نقاط کشور تاسیس شد.
دکتر قاسم حبیب‌آگهی افزود: مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک کلانشهر شیراز در سال 94 به این مرکز واگذار شده که مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز راهبرد علمی حمل و نقل و ترافیک 20 ساله کلانشهر شیراز را از سال 1395 الی 1415 تدوین کند.
به گفته وی در دهه ‌های گذشته شهرداری شیراز این کار را به دانشگاه صنعتی شریف واگذار کرده بود.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز ادامه داد: این مرکز از سال 94 با پروژه مطالعات جامع شیراز در حوزه حمل و نقل و ترافیک کار خود را شروع و در این مسیر از پتانسیل علمی دانشگاه شیراز و سایر دانشگاههای این شهر و استان و حتی دانشگاه‌های تهران بهره جست.
او با بیان اینکه شهرداری شیراز در حال حاضر طرح‌های دیگری از جمله بخشی از انجام مطالعات خطوط 4، 5 و 6 قطار شهری شیراز را به این مرکز واگذار کرده که اکنون در حال اجرا است، اظهار داشت: هدف دیگر این مرکز تربیت نیروهای متخصص بوده که خوشبختانه این مرکز در حال حاضر به این هدف دست یافته و شایسته است که سازمان‌های اجرائی این استان از این ظرفیت استفاده کنند اما متاسفانه ارزش این مجموعه هنوز به درستی شناخته شده نیست.
حبیب آگهی گفت: این مرکز با وجود مدت کوتاه فعالیت خود طرحهای مهم و ارزشمندی را به سر انجام رسانده و تیم های علمی و کارشناسی خوبی را تشکیل داده است و همزمان بخوبی از ظرفیت سایر اساتید تراز اول حمل و نقل کشور از تهران نیز بهره می برد. اما متاسفیم که برخی از مسئولان شهری هنوز شناخت و درک درستی از این مرکز و ظرفیت بالای آن ندارند و بعضا اظهار نظر های ناآگاهانه و ضعیف و غیر کارشناسی می کنند.
وی تعداد افراد شاغل در این مرکز را به طور متوسط اعم از هیات علمی دانشگاه، مهندسین مشاور و نیروهای پیمانی را 28 نفر عنوان کرد و گفت در برخی مقاطع زمانی، شمار کارکنان این مرکز، حدود 40 نفر هم بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز افزود: این آمادگی وجود دارد که تجربیات علمی این مرکز در حوزه حمل و نقل و ترافیک در اختیار سایر نهادها و شرکتهای عمرانی قرار گیرد تا از این ظرفیت در جهت توسعه این استان و سایر نقاط کشور بهره برداری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اخیرا چندین کارگاه های آموزشی راه‌اندازی کردیم که تمامی دستگاه‌ها می توانند بصورن ماهانه از آن استفاده کنند که یکی از این کارگاه ها در زمینه توسعه شبکه دوچرخه‌ است که تمام ارگانها می توانند از این کارگاه ها استفاده و با علم روز در زمینه های مختلف حمل و نقل و ترافیک آشنا شوند.
حبیب آگهی یادآور شد: مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک کلانشهر شیراز در سال 94 شروع و قرار بود ظرف 30 ماه با اعتباری معادل سه و نیم میلیارد تومان به پایان برسد که در ادامه این طرح دچار تاخیر زمانی شد ( که عمدتا بدلیل تاخیر در تامین اطلاعات مورد نیاز از سوی شهرداری شیراز و شرکت های وابسته و تغییرات مکرر در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری بود) و لذا توسط شهرداری تمدید شد و در نهایت این طرح که بایستی در سال 96 به پایان می‌رسید حدود یک سال و نیم تمدید و اتمام آن به پایان امسال (سال 97) موکول شد.
وی ادامه داد: این تاخیرها متاسفانه موجب هزینه ها و صدمات زیادی به این مرکز نوپا شد و عملا هم شهرداری نه افزایش اعتباری را تخصیص داد و نه کمکی تا کنون جهت جبران خسارات به این مرکز کرده است.
**شهرداری به تعهداتش درباره مطالعات جامع پایبند نبوده
حبیب آگهی اضافه کرد: مرکز حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز به تمام تعهدات خود برای مطالعات جامع شهر شیراز پایبند بوده اما کارفرما که شهرداری شیراز است متاسفانه بدلیل تغییرات مکرر در مسئولتهای حوزه حمل و نقل و شرایط مالی فعلی شهرداری به تعهداتش پایبند نبوده است. بعنوان مثال علیرغم اینکه اکنون کار در مرحله 95 درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد تنها 50 درصد مبلغ قرارداد را پرداخت کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز افزود: باوجود اینکه قرارداد طرح مطالعات جامع کلانشهر شیراز یکبار تمدید شد اما مبلغ آن (علیرغم تورم و هزینه های پرسنلی و غیره تحمیلی) هیچ افزایشی پیدا نکرد و همان سه و نیم میلیارد تعیین شد اما شهرداری شیراز تاکنون تنها یک میلیارد و 800 میلیون تومان از این مبلغ را پرداخت کرده در صورتی که اکنون کار در مراحل پایانی قرار دارد و حداکثر تا آخر اسفند 97 و در روزهای باقی مانده از سال جاری تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود یک میلیارد تومان از این مبلغ هزینه صرف جمع آوری داده و اطلاعات برای تهیه طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز شده ( که با کمک چند دانشگاه استان و آموزش و پرورش انجام شده و بخشی مهمی از این اعتبار به آنها پرداخت شده است) که از جمله این موارد می توان به تهیه 40 هزار پرسش‌نامه از شهروندان و آمارگیری حمل بار درون شهری اشاره کرد.
**تاخیر در مطالعات جامع به زیان شهر است
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز گفت: اخیرا با شهردار محترم شیراز جلساتی برگزار و مقرر شده که این نهاد به تعهدات خود در این باره عمل کند و خسارتهای ایجاد شده در پی عمل نکردن به معوقه ها ، به نسبتی پرداخت تعهدات را جبران کنند و اگر اینگونه نباشد قطعا تاخیر در اتمام نتایج ،هزینه هایی جدیدی را به این مرکز و کلانشهر شیراز تحمیل خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز گفت: ایجاد مسیر دوچرخه سواری در شیراز اقدام بسیار خوبی است که البته می بایست قبل از اجرای آن زمینه پذیرش اجتماعی از سوی شهروندان نیز مدنظر قرار می گرفت که اکنون این طرح با برخی مقاومت‌های موجود روبه رو نمی شد.
**روند معکوس
حبیب آگهی با تاکید بر اینکه کیفیت خدمات در حمل و نقل عمومی نیز می‌تواند مردم را ترغیب به استفاده از آن کند، گفت: استفاده شهروندان شیرازی از ناوگان حمل و نقل عمومی در سال 78 حدود 26 درصد بوده و براساس مطالعات مرکز حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز این آمار در سال 94 به 12 درصد کاهش پیدا کرده و متاسفانه درصد استفاده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی در شیراز عملا نصف شده است.
او گفت: براساس مطالعات این مرکز میزان استفاده مردم از خودرو شخصی برای حمل و نقل درون شهری از 23 درصد در سال 78 به 51 درصد در حال حاضر افزایش داشته و بیش از دو برابر رشد داشته که این روند نشان از حرکت خلاف حمل نقل پایدار و انسان محور دارد و این وضعیت باید عکس شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: اقدامات و برنامه ریزی‌ها باید با این هدف تنظیم و انجام شود که سفرهای غیر‌ضروری درون شهری کاهش و به عنوان مثال شهروندان مجبور نباشند از شهرک گویم در شمال غرب شیراز برای انجام خیلی از کارها به مرکز این شهر سفر کنند.
وی افزود: سیستم حمل و نقل یکپارچه شهری نظیر خطوط مترو، (اتوبوس ویژه و سریع السیر) و تاکسی نیز باید با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند که این مساله جزء پیشنهادات ما در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز اظهار داشت: در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک کلانشهر شیراز 284 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و 86 کیلومتر مسیر بی آرتی خواهد داشت.
وی در ادامه صحبتهای خود گفت: خط هفت مترو شیراز باید از شهرک والفجر ، بلوار باهنر به سمت میدان نمازی کشیده شود زیرا این مسیر تقاضای بسیار بالایی دارد که ضرورت ایجاد آن احساس می شود و اگر نمی توانیم این خط قطار شهری را ایجاد کنیم حتما باید خط اتوبوس بی آرتی در این محور ایجاد شود.
ایجاد تراموا در مرکز شهر شیراز برای بهبود وضعیت ترافیکی همواره یکی از شعارهای مدیریت شهری شیراز در یکسال گذشته بوده است. اتفاقا یکی از کارهای ارزشمند این مرکز و دانشگاه شیراز متصل کردن شهرداری شیراز به شهرداری شهر درسدن آلمان بوده است که قرار است در زمینه تراموا و برخی موارد دیگر با توجه به سابقه بسیار خوب و طولانی انها در این زمینه همکاریهای انجام شود.
**گره گشایی تراموا
حبیب آگهی در پاسخ به سوالی درباره میزان گره‌گشایی تراموا از ترافیک مرکزی کلانشهر شیراز گفت: وقتی صحبت از تراموا بعنوان یکی روش های حمل و نقل عمومی به میان می‌آید برداشت‌های مختلف از این مساله می شود و ابتدا باید مشخص شود این زیرساخت برای جابجایی چه حجم مسافری انجام خواهد شد و اگر تعداد زیادی مسافر در این روش جابجا شود شیوه مثبتی خواهد بود اما اگر ایجاد تراموا برای جابجایی ظرفیتی کم صورت گیرد تاثیر زیادی در بهبود شرایط ترافیکی کلانشهرهایی نظیر شیراز نخواهد داشت و تنها می تواند جاذبه توریستی داشته باشد.
وی تاکید کرد: اجرای تراموا با روش ال-آر-تی و ظرفیت جابجایی تعداد زیاد مسافر می تواند در مسیرهای مرکزی شیراز مفید واقع شود که در مطالعات جامع این شهر نیز پیش بینی آن شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شیراز هنوز نیاز به ساخت تقاطع غیرهمسطح دارد یا خیر،گفت: در طرح مطالعات جامع شیراز ساخت تقاطع غیرهمسطح هم برای برخی نقاط پیرامونی نظیر جاده کمربندی و میدان احسان برنامه ریزی شده که اغلب به جهت بالا بردن ظریب ایمنی در این مناطق بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز با اشاره به این مطلب که باید گره کور ترافیکی را با راه حل‌هایی نظیر تعریض معابر و گسترش حمل و نقل عمومی برطرف کرد افزود: ضروری است که زیرساخت حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشور و من جمله شیراز با اولویت بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ایجاد شود.
**معابر پولی شود
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهای خود قیمت گذاری نسبی معابر شهری برای عبور و مرور خودروها را یکی از راه‌ حل‌های مدیریت ترافیک کلانشهرها عنوان کرد و گفت: برای گسترش عدالت اجتماعی و همچنین کاهش ترافیک در کلانشهرها می توان طرح پرداخت هزینه برای استفاده از خودرو شخصی در معابر عمومی را اجرا کرد که هم اکنون در بسیاری از شهرهای دنیا نیز این شیوه پیاده سازی شده است.
** اگر عمل نکنید شهر قفل می‌شود
حبیب آگهی معتقد است که اگر به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک کلانشهر شیراز که بزودی نتایج آن بطور کامل بیرون خواهد آمد عمل نشود در آینده ترافیک این شهر قفل و عبور و مرور در اغلب معابر شیراز در حالت وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت.
** ضرورت اجرای محدوده ترافیکی شیراز در 1405
وی در پاسخ به این سوال آیا اکنون ضرورت اجرای محدوده ترافیکی در شیراز وجود دارد یا خیر؟ گفت: در کوتاه مدت و ظرف چند سال آینده می توان با اجرای یکسری اقدامات ترافیکی وضعیت این شهر را کنترل کرد اما از سال 1405 باید طرح ترافیک در شیراز اجرایی شود.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص بیان ارزیابی خود از اجرای مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز گفت: نفس این اقدام کار بسیار مناسب و خوب است و از این جهت باید مورد حمایت قرار گیرد اما نحوه اجرای آن نیز ایراداتی دارد که باید برطرف شود.
وی در این باره بیشتر توضیح داد و افزود: در حال حاضر شهروندان شیرازی از نحوه استفاده از دوچرخه اطلاع چندانی ندارند که چگونه می توانند از این مسیرها استفاده و یا دوچرخه از کجا تهیه کنند.
حبیب آگهی به ایرادی دیگر در اجرای مسیر دوچرخه سواری شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: براساس استاندارهای بین المللی عرض مسیر مجموع مسیر رفت و برگشت دوچرخه سواری دو و نیم متر است که متاسفانه در احداث مسیرهای دوچرخه سواری شیراز رعایت نشده و برای جبران این مساله می توان کانال آب حاشیه خیابان را به صورت سرپوشیده احداث و فضای ایجاد شده را به مسیر دوچرخه‌سواری اضافه و آن را تعریض کرد.
وی معتقد است: برای استقبال عمومی از دوچرخه سواری باید آگاهی لازم به مردم داده شود که می توان با تبلیغات محیطی، نصب بنر در سطح شهر و یا بر روی خودروهای حمل و نقل عمومی و استفاده از ظرفیت رسانه به این هدف دست یافت.
** مسئولان در استفاده از حمل و نقل عمومی پیشگام باشند
حبیب آگهی اظهار داشت: ضروری است برای ترغیب مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه، نخست مسئولان از این وسایل در سطح شهر استفاده کنند تا مردم در عمل این مساله را درک و به استفاده از آن تشویق شوند.
** ترافیک عمده ترین مشکل شیراز
در ادامه این میزگرد تخصصی، استاد دانشگاه شیراز گفت: تمامی کلانشهرها و شهرهای پویا در کشور، با مشکل ازدحام ترافیک دست و پنجه نرم می کنند، البته ترافیک در شیراز دلایل مختلفی دارد و باید ابتدا، مسئله یابی ساختاری و مشکلات ریشه یابی شود.
دکتر علی سلطانی افزود: باید با استفاده از نتایجی که از تحقیقات و تجربیات کشورهای پیشرفته به دست آورده‌ایم برای ترافیک شیراز برنامه‌ریزی کنیم و نمی توان تنها، با ارائه یک تصویر آرمانی، مشکل ترافیک شیراز را برطرف کرد بلکه باید نگاهی واقع گرایانه و زمینه گرایانه به مسئله ترافیک شیراز داشت.
سلطانی با بیان این که ترافیک در شیراز علل مختلفی دارد اظهار داشت: از جمله این علل می‌توان به موضوع چگونگی نگاه شهروندان و مسئولیت پذیری اجتماعی آنها، کمبود فضاها و تجهیزات ترافیکی ، رعایت نشدن قوانین و بی نظمی در شبکه توزیع کاربری ها و فعالیت ها اشاره کرد و تا زمانی که مشکلات توزیع کاربری و سایر معضلات ساختاری برطرف نشود مساله ترافیک در شیراز وجود خواهد داشت.
او افزود: در مساله بی نظمی در مکان یابی و تعیین کاربری ها، توجه صرف به سودآوری ساخت و سازها موضوعی است که باعث تشدید مشکل شده است و تغییر تراکم یا کاربری مصوب یا عدم جانمایی صحیح واحد های خدمت رسان بر اساس امکانات ترافیک، باعث شده تا در حوالی واحد های خدمت رسان، معضل ترافیک ایجاد شود.
به عقیده این استاد دانشگاه در حوزه شهرسازی و مسکن، باید نگاه عمیق تر و جدی تری به مقوله ترافیک شود و سیاستگذاری و تصمیمات صحیح در حوزه ساخت و سازهای شهری گرفته شود تا مشکل ترافیک کمتری داشته باشیم.
عضو مرکز تحقیقات ترافیک دانشگاه شیراز تاکید کرد: در حوزه مسئولیت پذیری شهری، نیز بایستی با فرهنگ‌سازی در سطح عموم، مدارس ، دانشگاه ها و مساجد، نسبت به آموزش عامه مردم اقدام شود تا شهروندان مسئولیت پذیرتری داشته باشیم. یکی از ویژگی های شهروند مسئولیت پذیر، علاوه براجرای صحیح مقررات این است که آمادگی دارد برای نگهداری و مدیریت شهری مشارکت کند.
** رانت خواری از پروژه های شهری
استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: مکانیسم پروژه هایی که در شهر طراحی و اجرا می‌شود باید به گونه ای باشد که حداکثر بهره برداری توسط عموم شهروندان از آن طرح صورت بگیرد و عامه مردم و بخصوص طبقات نیازمند، بتوانند از پروژه های اجرا شده در سطح شهر بهره‌مند شوند و این گونه نباشد که تنها گروه یا عده‌ای خاص، بهره بردار پروژه های شهری باشند.
سلطانی متذکر شد: اجرای برخی از طرح های بزرگ مقیاس شهری مانند بزرگراه ها و تقاطع ها و پل های بزرگ ، باعث شده تا کیفیت محیط زیست شهر شیراز آسیب جدی ببیند. اگر بزرگراه هایی که در شیراز بخصوص در شمال غرب طراحی شده اند تکمیل شود باعث می شود تا منافذ تنفسی سطح زمین پر از آسفالت و بتن شود، از این روست که ملاحظات اجتماعی و پیوست محیط زیست باید در تمامی پروژه‌های شهری رعایت شود.
** رانت اقتصادی و توسعه نامتوازن شهر، پیامد الحاق شهرکها و روستاها به شیراز
سلطانی عنوان کرد: توسعه شهری گسسته و پراکنده باعث شده تا شهرک های حاشیه ای به شیراز متصل شوند و این اتصال ها، هزینه‌های گزافی را به مردم شیراز و مدیریت شهری تحمیل می‌کند. راهکار بهتر برای مدیریت این مشکل این است که این شهرک ها به صورت منفصل و مستقل توسعه بیابند و مراکز خدماتی مورد نیاز در این شهرک ها تعبیه شود.
استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: برخی از الحاق های شهری شیراز، مطلوبیت های مکانی و اقتصادی را نصیب نهادها یا گروه ها و افراد خاصی کرده و این رانت، باعث تشدید توسعه ناپایدار شهر شده است. در خیلی از شهرهای موفق دنیا، توسعه و رشد فیزیکی شهرها، محدود شده ولی کیفیت خدمت رسانی به شهروندان در سطح استاندارد، حفظ می شود.
وی اضافه کرد: بهتر بود شهرک های حاشیه ای شیراز می‌توانستند نیازهای اولیه تجاری ، آموزشی و درمانی خود را در همان شهرک برطرف کنند و هزینه‌های کمتری به مرکز شهر تحمیل کنند.
سلطانی با اشاره به مسیر دسترسی شهر صدرا به شیراز گفت: اتصال صدرا به شیراز، اکنون یکی از معضلات ترافیکی شهری است و باید این مسیر به جای اینکه برای عبور خودروهای شخصی توسعه یابید به مسیری برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و قطار حومه ای تبدیل شود.
** محدودسازی پارکینگ ها در مرکز شهر
استاد دانشگاه شیراز گفت: در اغلب شهرهای موفق دنیا، فضاهای پارکینگ که در مرکز اصلی شهر قرار گرفته اند بسیار محدود است و قیمت گذاری نیز باید بر اساس میزان تقاضا و ارزش زمین در نظر گرفته می شود بنابراین نباید قیمت گذاری پارکینگ در نقاط مختلف شهر و در ساعات و ایام مختلف ، یکسان باشد. توسعه حمل و نقل عمومی زمانی موثر ست که سیاست های انقباضی برای خودروهای شخصی اجرا شود.
علی سلطانی اضافه کرد: مرکز شهر شیراز و بافت تاریخی باید به صورت پهنه پیاده محور و انسان محور در نظر گرفته شود یکی از خیابان هایی که شهرداری توانسته پیاده محور و انسان محور بودن را به صورت تدریجی اجرا کند خیابان زند است که باید این سیاست ادامه یابد.
9873/ع‌پ/ 2027

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/82116/مطالعات-علمی-یا-سرپوشی-برای-تصمیم-های-دورهمی
بستن   چاپ