پیام فارس
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
خسارت 1280میلیاردی راه و راه‌آهن در سیلاب/ تخریب 314پل در جاده‌ها
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 21:09:08
پیام فارس - معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق برآورد اولیه، سیل اخیر در حوزه راه و ریلی 1.280 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، از تخریب 314 پل و 5800 دستگاه ابنیه فنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد در خصوص سیل‌های اخیر در برخی استان‌های کشور و اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی مأموریت‌های اساسی در خصوص مواصلات و ارتباطات را بر عهده دارد و این مأموریت‌ها در زمینه پیشگیری، اقدام و مأموریت‌ها مختلف است. در زمینه شرایط جوی سازمان هواشناسی گزارش‌هایی را ارائه داد و در مدهای مختلف از جمله بحث جاده‌ها، هوایی، ریلی و بنادر نیز در ایام نوروز و فعالیت ستاد نوروزی و بحران نزدیک به 32 هزار نفر از پرسنل وزارت راه و شهرسازی حضوری فعال دارند.
آدم نژاد با اشاره به ورود اولین سامانه بارشی گسترده در گلستان، خراسان شمالی و مازندران به کشور در 26 اسفند 1397 و خساراتی که در پی داشت، اظهار کرد: این بارش‌ها در ابتدا در تاریخ ذکر شده به وجود پیوست و خساراتی را در محورهای مواصلاتی ایجاد کرد و بعد هم در پنجم و ششم فروردین 98 زاگرس مرکزی و جنوبی را در بر گرفت که عمدتاً در برخی مناطق ریزش را شاهد بودیم.
وی افزود: در شیراز و یاسوج حدود 200 متر رانش داشتیم که کلاً جاده را از بین برد. در این مدت 112 مورد تخریب را شاهد بودیم که مشکلاتی از قبیل کولاک، برف، بارش وجود داشت. ریزش‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاد نزدیک به 11 هزار کیلومتر اختلال در راه‌ها ایجاد کرد. 314 دستگاه پل از بین رفت و 5800 دستگاه ابنیه فنی آسیب دیدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مدت 111 محور مسدود شدند که 85 محور با تلاش همکاران خوب ما در راهداری باز و قابل تردد شدند. در حال حاضر 5 محور شریانی ما از جمله یاسوج – شیراز، شاهرود – آزادشهر، آق‌قلا – گرگان و محور قدیم خرم‌آباد – پل دختر بسته بوده که نیازمند اقدامات فنی‌تر هستند. با توجه به توپولوژی منطقه و همچنین ادامه بارش‌ها کمی کار را با با تأخیر مواجه کرد که در چند روز آینده اقدامات مورد نیاز جهت بازگشایی آنها انجام خواهد گرفت.
ایجاد 7 برش در ریل گرگان - اینچه برون برای هدایت سیل به سمت دریا
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، درباره برش‌های ایجاد شده در مسیرهای ریلی جهت هدایت سیلاب به سمت دریا، گفت: در محور گرگان به اینچه برون در بخش ریلی در 7 نقطه برش‌هایی ایجاد شد تا آب سریع‌تر تخلیه شود. از همان روز بعد هم متخصصان فنی راه‌آهن مشغول شدند تا با لوله‌های بتنی این معابر بماند و احداث سازه‌ها انجام بگیرد. در همین زمینه ریل‌گذاری هم به زودی انجام می‌شود.
وی افزود: در بخش فرودگاهی هم تقریباً همه فرودگاه‌های ما فعال هستند. فرودگاه گرگان با اینکه 38 هکتار از محوطه فرودگاه را آب در برگرفته بود با تلاش شرکت فرودگاه‌ها و دیگر دوستان اقدامات لازم انجام شد تا اختلالی ایجاد نشود. در فرودگاه خرم‌آباد و ایلام هم بارش داشتیم که با توجه به انسداد نیازمند این بودیم که از هلی‌کوپتر استفاده شود تا امدادرسانی انجام بگیرد و بعد از بهبود شرایط جوی در فرودگاه ایلام 10 پرواز انجام گرفت.
وی ادامه داد: در بخش بنادر هم تمام 11 بندر اصلی ما فعال هستند. با این حال به واسطه شرایط جوی بنادر جنوبی فعلاً محدودیت‌هایی برای کشتی‌های مسافرتی داریم اما کشتی‌های باری در حال سرویس هستند.
آدم‌نژاد درباره خسارات ناشی از سیل در حوزه حمل و نقل و زیرساخت‌های راه گفت: در مورد خسارت در وزارت راه و شهرسازی یک تیم فنی وجود دارد که وظیفه آن‌ها برآورد خسارت اولیه چه به لحاظ فنی و چه انسانی است. سال گذشته نزدیک به 200 هزار رخداد اتفاق افتاد که در جاده‌ها اختلال ترافیکی ایجاد کرد که از این تعداد 31 هزار رخداد طبیعی بود.
خسارت 1280 میلیاردی بخش راه و راه آهن ناشی از سیلاب اخیر
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در همین ایامی که سیل آمد و آن وضعیت جوی اتفاق افتاد نزدیک به 1.280 میلیارد تومان خسارت برآورد شد که این برآورد اولیه بوده و شاید اصلاحاتی روی آن انجام شود. از این میزان 1.200 میلیارد تومان به حوزه راه بر می‌گردد. در همین مدت خیلی از راه‌ها بسته شد که مجبور به باز کردن 33 راه موقت در 7 استان شدیم و 7600 کیلومتر ترمیم موقت انجام شد تا ترافیک عبور کند.
وی ادامه داد: در بحث ریلی هم نزدیک به 80 میلیارد تومان خسارت وارد شد. طی دو، سه روز پیش هم برای مرکز شیراز چند قطار اضافه کردیم تا سرویس‌دهی بهتری به هموطنان و ماشین‌های آسیب دیده داشته باشیم و آن‌ها را به شهرهای مختلف منتقل کنیم.
آدم نژاد، بابت پیشگیری از این اتفاقات و کاهش هزینه‌های ناشی از آسیب سیلاب‌ها گفت: اگر ما بتوانیم مسیر سیل را درست طراحی کنیم و با پیش‌بینی مناسب هدایت آن به خوبی انجام بگیرد، خسارت‌های کمتری را شاهد خواهیم بود و این یعنی باید یک پیشگیری و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم. در این خصوص صحبت‌هایی را با ستاد بحران داشتیم که در بحث سازمان هواشناسی بتوانیم در مورد رادار و سنسورهایی که می‌توانند کمک کنند با آنها همکاری داشته باشیم و اطلاعات اقلیمی و سرزمینی بهتری را در اختیار بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برخی انتقادها به انتخاب مسیرها از جمله مسیر ریلی گرگان – اینچه برون گفت: اگر راه‌آهن گرگان – اینچه برون را به لحاظ توپولوژی مشاهده کنید، آن موقع متوجه خواهید شد که ارتفاع شهر چقدر است. شک نکنید اگر راه‌آهن گرگان – اینچه برون وجود نداشت به جای آق‌قلا شهر دیگری زیر آب می‌رفت چون بارش‌ها در همه نقاط بیش از 100 میلی‌متر و بیش از حد بود. در ارتباط با طراحی مهندسی راه و راه‌آهن چند نکته همواره در سالیان سال در نظر گرفته می‌شود و یکی از آن‌ها بررسی دوران‌های گذشته سیل و سیلاب و آبروهایی است که وجود دارند، در همین مسیر طبق مطالعات اولیه برای سیل و سیلاب چهار دهنه آبرو در نظر گرفته شده بود اما میزان بارش‌ها زیاد بود. طراحی راه فی‌نفسه مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه در جاهای دیگر و مسیل‌ها مشکلات و موانع ایجاد کنیم تا آب یا سیلاب راه خودش را پیدا نکند

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/84365/خسارت-1280میلیاردی-راه-و-راه‌آهن-در-سیلاب--تخریب-314پل-در-جاده‌ها
بستن   چاپ