پیام فارس
مدیرکل آموزش وپرورش فارس:
پیشرفت هر کشوری حاصل فکر و اندیشه معلمان است
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 23:25:41
پیام فارس - مدیرکل آموزش و پرورش فارس، توسعه و پیشرفت و تعالی هر کشوری را مرهون فکر و اندیشه معلمان دانست و بر لزوم توجه به ارتقاء جایگاه این قشر تاکید کرد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس علی عسکر نجفی یکشنبه 15 اردی‌بهشت در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان فارس، آموزش و پرورش را نهاد بزرگ دولت در همه ی کشورها و جوامع انسانی دانست و گفت: همه ابعاد توسعه و پیشرفت کشورها بستگی به توانمندسازی و عملکرد مناسب نظام تعلیم و تربیت دارد لذا می توان آینده هر کشوری را در سیمای کنونی آموزش و پرورش آن کشور ترسیم کرد .
وی گفت: اگر بخواهیم ارزش کار معلم و ارج و منزلت معلم را بسنجیم، اهمیت آن به وسعت و عمق انسان سازی، هویت بخشی و هدایت و کمال جامعه است که اصلا قابل اندازه گیری نیست و عظمت آن بسیار بالاست .
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: لازمه توسعه یافتگی و پیشرفت هر کشوری تربیت و پیشرفت انسان های توسعه یافته است که این امر به دست توانای معلم و حاصل ذهن و فکر و اندیشه آنهاست و در واقع ارزش کار معلم به خوبی و نقشی که در جامعه پیدا می کند هویداست .
وی افزود: آموزش و پروش ستون و خیمه جامعه است که اگر مستحکم و درست استوار شود همه ابعاد آن جامعه خوب بنا گذاشته می شود .
نجفی پل ارتباطی بین جامعه توسعه یافته و جامعه توسعه نیافته امروز را آموزش و پرورش معرفی و اضافه کرد: از نظر همه صاحب نظران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی دنیا اگر کشوری بخواهد توسعه پیدا کند و به تعالی برسد، آغاز آن در آموزش و پرورش و مدرسه و به دست توانای معلم است .
وی گفت: با آسیب شناسی نظام تعلیم و تربیت فعلی ما و با بحث و بررسی و مطالعه ی چندین ساله بر نظام تعلیم و تربیت توسط اندیشمندان این حوزه به درستی متوجه شدیم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش امروز فرسوده است و توان راهبری نظام تعلیم و تربیت را ندارد و باید تحولات عمقی در آموزش و پرورش به وقوع پیوند.
نجفی با اشاره به ضرورت کار معلم و اهمیت آموزش و پرورش، گفت: رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند برنامه ریزی مناسب است که بر همین اساس سند تحول بنیادین به عنوان حاصل و چکیده تجربیات محققان و اندیشمندان امروز در دستور کار سردمداران نظام و تعلیم و تربیت قرار گرفته است .
مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: در این سند اصل و اساس کار بر این است که ما از نگاه تک محوری، تک بعدی و تک ساحتی نظام تعلیم و تربیت باید به یک نگاه چند بعدی و چند ساحتی برسیم .
وی ادامه داد: ابعاد تربیت فقط خلاصه در بعد علمی و سواد و تحصیل نمی‌شود و شامل ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیبایی شناختی و هنری، بعد جسمی و بدنی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی است که باید در دستور کار قرار گیرد .
نجفی اصلی ترین برنامه در آموزش و پرورش را سند تحول بنیادین دانست و گفت: در این سند تلاش بر این است که شهروندی تربیت شود که از مهارت های لازم زندگی برخوردار باشد و در مواجه با نارسایی ها و مشکلات توان مقابله داشته باشد و بتواند در برابر آسیب ها خودش را حفظ کند و مسیرش را به سمت کمال و تعالی ادامه بدهد .
مدیرکل آموزش وپرورش فارس، آموزش و مهارت را دو رکن جدایی ناپذیر در تعلیم و تربیت اسلامی دانست و افزود: ما نباید صرفا به آموزش بپردازیم بلکه در کنار آن توجه به مهارت و مهارت آموزی یک ضرورت انکار ناپذیر است .
وی بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش تاکید و اضافه کرد: مدرسه محوری راهکاری است که می تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است .
نجفی گفت: انتخاب مدیران باید بر اساس یک چارچوب و معیار و یک سری شایستگی ها و صلاحیت های تخصصی باشد و اسامی افراد وارد سامانه تعیین شده شود تا از این طریق در انتصابهایمان کمتر دچار اشتباه یا مداخلات غیر ضروری باشیم .
مدیرکل آموزش وپرورش فارس افزود: در سند تحول بنیادین تربیت دانش آموز پژوهش محور ، مدرسه پژوهش محور مورد توجه است که در همین خصوص تا کنون توانسته ایم 13 مدرسه پژوهنده را در استان فارس افتتاح کنیم .
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/85804/پیشرفت-هر-کشوری-حاصل-فکر-و-اندیشه-معلمان-است
بستن   چاپ