مهر گزارش میدهد
عید فطر زمان بازگشت به فطرت پاک انسانی
چهارشنبه 15 خرداد 1398 - 12:37:17
|
|
پیام فارس - شیراز- اندیشمندان دینی معتقدند که عید فطر زمانی است که انسان به خویشتن و فطرت پاک انسانی خود باز می گردد.
خبرگزاری مهر - گروه استانها، سعید دهقانی: عید فطر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اما مسلمانان جهان محسوب می شود که البته آنچه که دین مبین اسلام این روز را به عنوان یکی از اعیاد مهم خود برگزیده است، اتحاد مسلمین برای به جا آوردن فریضه نماز عید فطر است. با این وجود اما بسیاری از اندیمشندان دینی بر این باورند که دادن فطریه و زکات در این روز اهمیتی به غایت بالا دارد چرا که در طول ماه مبارک رمضان بدن درگیر ریاضت و مراقبه بوده است بنابراین دادن فطریه تمرینی است تا همانگونه که آدمی در طول یک ماه از خوردن و آشامیدن برای رسیدن به تذکیه نفس و مراقبه رسیده از نظر مالی هم بتواند بر نفسانیات مالی و مادی خود تعصب نداشته باشد. در حقیقت آنها بر این باورند که مناسک و مراسم عید فطر امتداد روزهداری در بخشهایی دیگر از وجود آدمی است. خبرنگار مهر با تنی چند از اهالی مختلف محلات شیراز به گفتگو نشسته است که در میان افراد حاضر در مسجد ربانی شیراز، یکی از آنها که زن میانسالی است باور دارد: در فرهنگ مردم ایران به ویژه نزد شیرازیهای قدیم کرامت روز عید فطر بسیار بالاست چرا که علاوه بر پایان باشکوه ماه روزهداری بوده است، امور خیر و انسانی مانند دادن فطریه به فقرا را هم در خود دارد. او معتقد است: آنچه که در این روز اهمیت دارد این است که عقلانیت و معنویت با هم پیوند داده میشوند تا یک حرکت توحیدی مانند نماز عید فطر برپا شود و مسلمانان را با این نماد به اتحاد بیشتر برساند. در حقیقت رسالت و کارکرد عید فطر هم همین به وجود آوردن همبستگی در میان مسلمانان شیعه و سنی است. خبرنگار مهر از شخص دیگری که به همین مسجد آمده بود در مورد اهمیت روز عید فطر پرسید. وی پاسخ داد: پیامبر گرامی اسلام که خود مظهر عدالت و مساوات بوده است بر اموری تاکید میورزیده تا مسلمین هم این برابرطلبی را به حداکثر برسانند و دادن فطریه یکی از این امور است. این معلم 45 ساله که جواد مرزبان نام دارد بر این باور است که عید فطر یک مرحله گذار از مالکیت شخصی است چرا که در صدر اسلام نیز فرهنگ مروت، مردم را بر آن میداشت تا با دادن بخشی از داشتههای خود همقبیلهایهایش را هم در اموال خود سهیم کند. همین فرهنگ بخشش یک مفهوم گسترده است که در اسلام بر آن تاکید شده و دادن فطریه نه تنها بخش کوچکی از آن است بلکه نماد فرهنگ همدلی و اشتراک داشتهها با دیگران است. شاید با کمی تسامح نیز بتوان گفت که نسبت بین سنت فطریه و ایثار همان نسبت دال و مدلول است. عید فطر یعنی بازگشت به خویشتن یک کارشناس امور مذهبی نیزبا اشاره به فلسفه عید فطر در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: فطرت و طبیعت انسان بر اثر گناهانی که در طول گذران روزها مرتکب میشود آزرده میشود به همین سبب خداوند ماه مبارک رمضان را فرصتی برای استغفار و بازگشت به طبیعت خویش است. حجتالاسلام سعید جاویدی با اشاره به اینکه در لغت عربی عید به معنای بازگشت و فطر به معنای فطرت و طبیعت انسان است گفت: عید فطرت یعنی رویدادی که انسان به واسطه یک ماه طلب بخشش احساس بازگشت به ذات قدسی پروردگار که در وجود خویش حلول یافته است را دارد. وی در ادامه افزود: امیرالمومنین در خطبهای فرموده است که ای مردم امروز شما که عید فطر است روزی است که نیکوکاران را به خاطر نیکی که کردهاند پاداش میدهند و بدکاران را به خاطر کارهای بدشان دچار خسران و زیان میکنند و این شبیهترین روز به روز قیامت است. تشبیه امیرالمومنین (ع) از عید فطر به روز قیامت کلیت این روز مبارک را بر آگاهدلان روشن میکند. شباهت عید فطر و روز پاداش حجتالاسلام جاویدی بیان کرد: امیرالمومنین در خطبه دیگری فرموده است که هر روزی که در آن معصیتی انجام نشود آن روز عید است لذا عید فطر بازگشت به فطرت انسانی است. بازگشت به همان منبع قدسی که انسان به آن وصل بوده است اما به دلیل گناهانی که مرتکب میشود از آن فاصله میگیرد. این کارشناس تبلیغ و ارتباطات بیان کرد: ماه رمضان یک تمرین بود تا بتوانیم بر نفس اماره خود غلبه کنیم و به راه بندگی هدایت شویم. لذا روز عید فطر روزی است برای محک زدن تلاش خویش و اینکه در این روز به خود فکر کنیم که تا چه اندازه توانستهایم به فطرت و طبیعت خود قرابت کنیم.
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/87081/عید-فطر-زمان-بازگشت-به-فطرت-پاک-انسانی
|