پیام فارس

آخرين مطالب

صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها تهدید یا فرصت علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌عالی، موضوعی فراگیر محسوب می‌شود كه در تمام سطوح دانشگاهی اعم از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و اكثر رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، به‌عنوان پدیده‌ای مهم نگاه‌ها را به خود معطوف كرده است.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، نگاهی به آمارها نشان می‌دهد كه طی سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌عالی هستیم؛ روندی كه از دانشگاه‌های كوچكتر و كم‌نام شروع شده و اكنون گریبان دانشگاه‌های بزرگ را نیز گرفته است.
كارشناسان اعتقاد دارند كه پدیده صندلی‌های خالی دانشگاهی، موضوعی چند علتی است كه نباید به‌عنوان یك تهدید به آن نگاه كرد بلكه می‌توان با نگاهی خلاقانه و معطوف به آینده، این چالش را به فرصتی برای تغییر در نظام آموزشی تبدیل و از آن استفاده كرد.
پدیده‌ی صندلی‌های خالی دانشگاهی در سطح دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌عالی شهر شیراز، به‌عنوان شهری دارای تراز دانشگاهی بالا در ایران و حتی منطقه‌ هم دیده می‌شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز علت اصلی کم شدن تعداد دانشجو در این دانشگاه را افزایش تعداد موسسه‌های آموزش‌عالی غیرانتفاعی می‌داند، آنچه او رشد قارچ‌گونه تعبیر می‌كند.
علی‌رضا تهور در گفت و گو با ایسنا منطقه‌ی فارس یکی از دلایل کم شدن ظرفیت دانشجو را کم شدن جمعیت افرادی دانست كه بیشترین تعداد متقاضیان تحصیلات آكادمیك را تشكیل می‌دهند.
او گفت: البته افزایش ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و علمی کاربردی نیز می‌تواند از دیگر دلایل مواجهه‌ی دانشگاه آزاد با پدیده‌ی صندلی‌های خالی باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 96- 97 نسبت به سال قبل کاهش 30 درصدی داشته است، افزود: این کاهش ظرفیت در مقطع کارشناسی و در رشته‌های علوم پایه و مهندسی کشاورزی بیشتر دیده می‌شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به اینکه برخی رشته‌ها طرفداران خود را از دست داده است، سوق داده شدن دانشگاه به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای را یادآور شد و گفت: بیشتر متقاضیان ورود به دانشگاه تمایل به تحصیل در رشته‌های حقوق و پزشكی دارند.
تهور دانشگاه آزاد را یک موسسه کاملا غیر انتفاعی معرفی و اضافه كرد: تمام هزینه‌های دانشگاه از محل شهریه تامین می‌شود و با توجه به شرایط روز، افزایش شهریه‌ی در دانشگاه آزاد امری اجتناب ناپذیر است.
سرپرست اداره کل امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ایسنا، تاكید كرد كه این دانشگاه نه تنها با صندلی‌های خالی مواجه نیست بلكه با افزایش ظرفیت هم روبرو بوده است.
حمیدرضا میرزاجانی افزود: از سال 76 تا 90 گرایش به سمت رشته‌ی داندانپزشکی بیشتر بود اما از سال 90 به بعد، گرایش به سمت رشته‌ی پزشكی در میان متقاضیان ورود به دانشگاه، بیشتر بوده است.
او گفت: افزایش گرایش به رشته‌ی پزشکی از سویی فرصتی برای جذب و پذیرش نخبگان در دانشگاه علوم پزشكی شیراز بوده است؛ اما با توجه به ظرفیت محدود پذیرش، اگر مراقبت نكنیم این موضوع به یك تهدید بدل می‌شود.
میرزاجانی با یادآوری اینكه برخی كارشناسان اعتقاد به افزایش ظرفیت داشته و دارند، گفت: در نیم سال اول سال تحصیلی 96-97 تعداد دانشجویان پزشکی از 94 نفر به 163 نفر، داندانپزشکی از 56 نفر به 83 نفر، داروسازی از 56 نفر به 84 نفر و پرستاری از 20 نفر به 43 نفر افزایش یافته است.
به گفته‌ی سرپرست اداره کل امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رغبت دانش‌آموزان و خانواده‌های دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های پزشكی و پیراپزشكی، پذیرش دانشجویان مهمان، افزایش ظرفیت مازاد، تقاضای دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی مقیم کشورهای خارجی و امكان اشتغال به‌كار پس از فارغ‌التحصیلی را از دلایل افزایش ظرفیت این دانشگاه دانست.
رییس دانشگاه پیام نور استان فارس نیز از کاهش 30 درصدی پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و 20 درصدی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: کاهش جمعیت، تعدد دانشگاه‌ها، کاهش فضای كسب و كار و اشتغال و افزایش ظرفیت برخی دانشگاه‌ها تاثیر مستقیم بر افزایش صندلی خالی دانشگاهی دارد.
عبدالرسول قرائتی جهرمی با بیان اینکه امسال 36 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در فارس وارد دانشگاه پیام‌نور شده‌اند، گفت: در رشته‌های علوم پایه و کشاورزی به‌دلیل نداشتن آینده‌ی شغلی با کمترین متقاضی رو به رو بوده‌ایم.
قرائتی گفت: از سال 93 به بعد به دلایل بومی گزینی، بهبود سطح آموزش، مسائل فرهنگی و همچنین هزینه کمتر نسبت به برخی موسسه‌های اموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور در جذب دانشجو پیشرفت داشته است.
به گزارش ایسنا، كارشناسان اعتقاد دارند كه افزایش تعداد مراكز آموزشی، نبود فضای كسب‌ و كار مناسب، متناسب‌ نبودن رشته‌ها و آموزش‌ها با نیازهای بازار كار، پایین بودن كیفیت آموزشی و تئوری محوری در رشته‌های دانشگاهی و وضعیت اقتصادی جامعه، تاثیر مستقیم بر خالی ماندن صندلی‌ها در مراكز آموزش عالی داشته و دارد.
فعالیت بالغ بر 2800 موسسه‌ی آموزش‌عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در كشور، گسترش شبكه‌های دانشگاهی در تمام شهرها و بی‌توجهی به لزوم راه‌اندازی رشته‌های مهارتی و دانشگاه‌های نسل سوم، از دیگر علل مد نظر كارشناسان در خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه‌ها است.
برداشته شدن كنكور، ایجاد دوره‌های مختلف در رشته‌ها و سطوح تحصیلی متفاوت، ارائه‌ی تسهیلات دانشجویی و ... از راهكارهایی است كه در سال‌های اخیر از سوی مراكز آموزش‌عالی مختلف كه با افزایش تعداد صندلی‌های خالی مواجه بوده‌اند، اندیشیده و اجرایی شده است.
اگرچه این راهكارها نیز نتوانسته پاسخگوی روند رو به افزایش تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های كشور باشد.
شاید هنوز این معضل گریبان دانشگاه‌های دولتی بزرگ كه دارای رتبه‌های بالایی جدول مراكز آموزش‌عالی به لحاظ كیفیت آموزشی هستند را نگرفته است؛ اما اگر این دانشگاه‌ها نیز به لزوم تغییر در نگرش‌های آموزشی نیندیشند، بی‌تردید در آینده با كاهش تعداد متقاضی مواجه خواهند بود.
كارشناسان اعتقاد دارند كه كاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌عالی، می‌تواند فرصتی مناسب برای تغییر در دیدگاه‌ها و برنامه‌های مد نظر برنامه‌ریزان این مراكز باشد.
افزایش كیفیت آموزشی، متناسب سازی رشته‌ها و دروس با نیازهای روز و حركت به سمت ایجاد و گسترش دانشگاه‌های نسل سوم، یا دانشگاه‌های مهارت محور و .... راهكارهایی است كه قطعا می‌تواند آینده‌ای بهتر برای آموزش عالی در ایران خلق كند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/11796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است