پیام فارس

آخرين مطالب

رییس كل دادگستری فارس:

صدور احکام قضایی همیشه آتش اختلاف را خاموش نمی‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - رییس كل دادگستری استان فارس گفت: صدور حکم با تشریفات قانونی در دستگاه قضایی در اغلب پرونده‌ها آتش نزاع و اختلاف را خاموش نمی‌کند.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، علی القاصی‌مهر در نخستین جلسه‌ی ستاد مركزی "صبر" استان فارس گفت: در بسیاری از موارد، ریشه ی اختلاف کماکان باقی می‌ماند و در بعضی مواقع اختلاف از جای دیگری سر بیرون می‌آورد.
وی با بیان اینکه این ستاد طبق دستورالعمل ابلاغی وظیفه دارد زمینه گسترش فرهنگ صلح، بخشش و رضایت را در جامعه فراهم آورد گفت: ارتقاء فرهنگ مودت، همدلی، آشتی و مهربانی در ارتباط با رفع منازعات و اختلافات در حوزه های گوناگون یکی از اهداف تشکیل این ستاد است.
القاصی رعایت حقوق و احترام به حقوق متقابل افراد، ارتقاء کارآمدی دستگاه قضایی کشور با کمک سایر نهادها و سازمان ها در جهت حل و فصل اختلافات و ارتقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه صلح طلبی و مسائل حقوق بشر را از دیگر اهداف تبیین شده در دستورالعمل تشکیل ستادهای "صبر" اعلام كرد.
او افزود: امروز متاسفانه هجمه های بسیار سنگینی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در محافل بین المللی شکل گرفته است و این موضوع به عنوان یک ابزار سیاسی در دست دشمن است. بنابراین کاهش زمینه ها و ریشه های تولید اختلاف و نزاع در بین مردم از جمله مواردی است که زمینه ارتقاء جایگاه کشور را در نظام بین المللی فراهم می کند.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تأکید بر اینکه دستیابی به اهداف ترسیم شده در دستورالعمل تشکیل ستادهای "صبر" می تواند زمینه از بین بردن ریشه های اختلاف و نزاع در طرفین دعاوی و گسترش آرامش در جامعه را فراهم كند، گفت: این اقدامات زمینه ساز پیشگیری از منازعات است.
القاصی با بیان اینکه تصمیمات گرفته شده در دستگاه قضایی بعضاً زمینه ساز حبس و کیفر افراد است گفت: این اقدام چه در دعاوی کیفری و بعضاً حتی در دعاوی حقوقی منجر به حبس افراد و در ادامه آن بی سرپرستی خانواده ها می شود که همین امر یعنی ورود افراد به زندان ها باعث ایجاد آسیب های گوناگون می گردد.
وی حل و فصل منازعات و رفع خصومت ها تنها با تکیه و توسل به احکام و آراء قضایی را مسیری آسیب زا ارزیابی کرد و افزود: این امر باعث تزاید آمار جمعیت زندان ها شده است و همین موضوع نقطه آغازی برای شکل گیری آسیب های اجتماعی، به خصوص برای خانواده زندانیان است.
رییس کل دادگستری استان فارس افزود: گرچه صدور احکام در دادگاه ها در بسیاری از موارد منجر به ایجاد نظم، امنیت و آرامش در جامعه می گردد و قواعد را بر روابط افراد حاکم می کند اما تبعات آن از جمله افزایش آمار زندانیان و برجای ماندن ریشه های اختلاف و در معرض آسیب قرارگرفتن افراد دیگری از جامعه، بخشی از آسیب های آن محسوب می‌گردند که دستگاه قضایی با تشکیل ستاد های "صبر" و به کار گیری روش ها و شیوه های فرهنگی و اجتماعی و با همکاری سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی مرتبط تلاش دارد از میزان این آسیب ها بکاهد.
القاصی حضور و عضویت اعضا از هر سه قوه در این ستاد را نشانگر تأثیرگذاری تصمیمات هر سه قوه در پیشگیری از پدیده های آسیب زای ناشی از عدم وجود فرهنگ صلح و سازش و بخشش در جامعه دانست و خاطرنشان ساخت: ورود و مدیریت این امر فراتر از حدود وظایف و اختیارات قوه قضائیه است بنابراین ورود همه دستگاه ها می تواند ضمن ایجاد انسجام و همدلی، تأمین اهداف ترسیم شده در این ستاد را آسان تر نماید.
وی با تأکید بر اینکه جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش است گفت: متأسفانه نوع بزه ها در جامعه حاکی از این است که آستانه تحمل مردم پائین است و ما در دستگاه قضایی شاهدیم که بسیاری از پرونده های قضایی مهم و پیچیده و حتی وقوع قتل های فجیع و نزاع های گسترده ریشه در یک عدم تحمل و بی حوصلگی و ناشکیبائی کوچک و ناچیز دارد؛ مسئله ای که با انتقال آموزه های ابتدائی و اولیه می توان از شکل گیری آن جلوگیری کرد.
رییس شورای قضایی استان محور اصلی تشکیل ستادهای "صبر" در معاونت فرهنگی قوه قضائیه را هم افزایی همه نهادها و دستگاه در راستای ایجاد و گسترش و تعمیق فرهنگ صلح و سازش، تقویت روحیه بخشش و گذشت در بین مردم جامعه و در نهایت ایجاد رضایت معنوی در جامعه برشمرد.
او افزود: متاسفانه سال ها فرهنگ بزرگ منشی و ریش سفیدی را مورد غفلت قرار داده ایم و بقایای آن را از بین برده ایم در حالی که در گذشته همین افراد ریش سفید و بزرگان هر قوم و طایفه ضمن جلوگیری از ایجاد اختلاف در صورت بروز هر گونه نزاع آن را با شیوه های سنتی حل و فصل می کردند و به همین خاطر جامعه شاهد تنش های کمتری بود.
وی با بیان اینکه بارها شاهد بوده ایم حتی با اجرای حدود الهی ریشه نزاع از بین نرفته و زخم های ایجاد شده به اشکال مختلفی سر باز کرده و باعث ایجاد اختلاف و نزاع دوباره شده است گفت: این در حالی است که با ایجاد مصالحه ریشه های اختلاف به کلی از بین می رود.
رییس کل دادگستری استان فارس در پایان اولین نشست ستاد مرکزی "صبر" استان فارس بر نقش کلیدی و محوری مراکز فرهنگی و همچنین صدا و سیما در انتقال اهداف این ستاد و گسترش فرهنگ صلح، بخشش و رضایت در جامعه تأکید کرد و افزود: ظرفیت رسانه ملی و مطبوعات در تکریم و ارج نهادن به ارزش های سنتی جامعه و همچنین تولید محتواهای فاخر در خصوص احیای سنت های حسنه صلح و بخشش می تواند کمک شایانی به تغییر وضعیت روحی و روانی مردم جامعه نسبت به این سنت های فراموش شده داشته باشد.
وی همچنین تدوین محتوای آموزشی مهارت های زندگی در دوره های آموزشی را خواستار شد و تصریح کرد: می توانیم با استفاده از ظرفیت های موجود سمت و سوی جامعه را در جهت احترام متقابل، احترام به قانون و حقوق متقابل افراد و احیای سنت های پسندیده صلح و بخشش و در نتیجه ایجاد رضایت در جامعه سوق و هدایت كنیم.
در این نشست بر استفاده از ظرفیت های فرمانداران و بخشداران در امر شناسایی، آموزش و هدایت افراد ذی‌نفوذ در مناطق مختلف استان، سمن ها (سازمان های مردم نهاد)، ظرفیت مددکاری سازمان ها و نهادهای مددکاری وکلانتری ها در راستای اجرای اهداف دستورالعمل تأکید شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/11868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد