پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: مالکیت دولت بر فضاهای فرهنگی خطایی راهبردی است فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خصوصی‌ سازی سینماها و تشویق سرمایه‌ گذاران این حوزه را از دستاورد‌های دولت دانست و گفت: مالکیت دولت بر فضاهای فرهنگی خطایی راهبردی است.
بهزاد مریدی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت بنا ندارد که سینما‌داری یا گالری‌ داری کند یا صاحب تماشاخانه باشد بلکه در پی تشویق و تسهیل امور برای به میدان آمدن بخش خصوصی است.
وی ادامه داد:‌دولت با واسپاری تمام تماشاخانه‌ها و گالری‌های دولتی، بخش خصوصی را تشویق کرده است تا خود به دنبال ساخت‌ و ساز باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نمونه از تماشاخانه کیان و پورشکیبایی یاد کرد و به افزایش تعداد گالری‌ها از 9 گالری در سال 92 به 25گالری متعلق به بخش خصوصی در سال جاری در این استان اشاره کرد.
مریدی با بیان اینکه ممکن است شهرداری‌ها در برخی شهر‌ها زیرساخت‌هایی را تأمین کنند،‌اضافه کرد: فعالان حوزه فرهنگ و هنر وابسته به دولت باید گسترش فضاهای فرهنگی را در بخش نرم ‌افزاری دنبال کنند البته این به آن مفهوم نیست که ما در این مدت در بخش دولتی فعالیت زیرساختی نداشته‌ایم.
وی گفت:تاکنون مجموعه‌های بسیاری را به سامان رسانده‌ایم که می‌توان از جمله آن به مجموعه تئاتر شهر، تالار استاد سپاسدار یا تعمیر مجموعه‌های پیشین مثل گالری وصال شیراز اشاره کرد.
مریدی راه ‌اندازی دانشگاه فرهنگ و هنر را نیز از فعالیت‌های مهم ارشاد فارس در زمینه حمایتی برشمرد و بر سامان ‌بخشی مجموعه کتابخانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی‌ هنری در شهر‌های کم‌ برخوردار نیز تأکید کرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس امکان بیان کرد:‌اختصاص ردیف بودجه برای ساخت پروژه‌های تازه وجود ندارد و با توجه به حجم کلنگ‌ زنی‌ها در ادوار گذشته باید نخست پروژه‌های پیشین را به ‌پایان رساند هرچند بخشی از طرح‌های نیمه ‌تمام دوره‌های پیش تقریباً به سرانجام و بهره ‌برداری رسیده است و با توجه‌ به نزدیکی دهه فجر نیز چند مجتمع فرهنگی در رستم، خنج، خرامه و برخی شهر‌های کم‌ برخوردار استان به بهره‌ برداری می‌رسد.
مریدی درباره تأخیر در ساخت تالار مرکزی شیراز به‌ عنوان مهم‌ ترین خواسته اهالی هنر که کلنگ آن در سال 1390 بر زمین خورد گفت:این تالار پروژه‌ای ملی است که به ‌صورت همزمان با 18 پروژه ملی دیگر در وزارت ارشاد تعریف شد و از همین رو برای آن ردیفی در بودجه استانی در نظر گرفته نشده و نمی‌توان از بودجه استانی برای تکمیل آن بهره برد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس افزود: بودجه‌هایی که تاکنون به ساخت این تالار تخصیص داده شده، برای تسریع عملکرد پیمانکار چشمگیر نبوده است و با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای افزایش بودجه، تنها موفق به پیشرفت فیزیکی 21 درصدی شده‌ایم که آن هم باتوجه به پیش‌ساخته‌های موجود بوده است و درصورتی‌که بودجه کافی برای ادامه ساخت این پروژه بموقع برسد، می‌توانیم پیشرفت فیزیکی را تا پایان سال به 35 درصد افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون چند وزیر و استاندار پیگیر به سرانجام رسیدن این تالار شده‌اند، بیان داشت:استاندار فعلی از زمان روی کار آمدن سه بار از این پروژه بازدید کرده است و پیگیر جذب بودجه کافی برای ساخت تالار مرکزی است.
مریدی همچنین به قول مساعد سخنگوی دولت محمدباقر نوبخت طی بازدیدی که در آذرماه جاری از این پروژه به عمل آورد اشاره کرد و بیان داشت: در سفر رئیس جمهوری نیزساخت تالار مرکزی شیراز را باعنوان مهم ‌ترین درخواست اداره کل ارشاد فارس مطرح کردیم و امیدواریم با تعاملات صورت‌ گرفته میان اداره ارشاد و استانداری با وزارت ارشاد شاهد پیشرفت چشم‌گیر این پروژه طی ماه‌های آتی باشیم.
مریدی در پاسخ به برخی انتقادات که اداره کل ارشاد را در زمینه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی به آمارسازی متهم می‌کنند ابراز داشت: تبدیل سالن‌های همایش به سینما طی پروژه‌ای با نام سلام سینما برای شهرهای کم‌ برخوردار صورت گرفت تا مردم بتوانند همزمان با شهر‌های بزرگ، فیلم‌های روز را تماشا کنند
این مقام فرهنگی گفت: تا زمانی که امکان بهره ‌برداری چندگانه از یک سالن فراهم باشد، این کار را انجام می دهیم و این موضوع به‌ هیچ ‌عنوان تلاشی برای آماردهی نیست؛ بلکه بحث برسر احقاق حق شهر‌های کم برخوردار است.
وی افزود:اینکه برخی ساخت تاریک‌خانه‌ها یا (Black Box) بلک‌ باکس‌های 60 نفره را نیز در گروه آمارسازی به ‌شمار می‌آورند نادرست است زیرا این ساخت‌ و‌ ساز‌ها در شهرهای مختلف و با‌توجه‌ به علاقه‌ و نیاز اهالی تئاتر صورت گرفته است.
مریدی گفت:‌امروز کمتر اثری به صورت قاب‌ صحنه‌ای در تئاتر اجرا می‌شود بلکه تاریک‌خانه مورد توجه است و در همه ‌جا استاندارد ساخت آن‌ها برای گنجایش 60 تا 80 نفر است هرچند سالن استاد لایق در مجموعه تئاتر شهر شیراز با ظرفیت 250 تا 300 نفر درزمره بلک‌ باکس‌های بزرگ به‌ شمار می‌رود.
مریدی همچنین به ساخت تاریک‌ خانه‌های جدید با کمک بخش خصوصی و شهرداری‌ها در دیگر شهر‌های فارس نیز اشاره و اعلام داشت که اداره ارشاد برای تجهیز این سالن‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس ابراز داشت: داشته‌های امروز جوابگوی تولیدات کنونی ماست و تا چند سال آینده ازلحاظ زیرساختی در حوزه سینمایی، نمایشی و گالری‌ در شهر شیراز به هیچ عنوان کمبود نخواهیم داشت و در این زمینه نیازی به آماردهی نداریم.
وی در ادامه افزود: به افزایش تولید، به‌ خصوص تولیدات محتوایی به لحاظ کیفی نیاز داریم و اداره کل ارشاد فارس متعهد است از هنرمندانی که اثر آنان به ‌لحاظ کیفی مورد تأیید قرار می گیرد، حمایت کند.
مصاحبه کننده:‌سیده میترا متین نژاد ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/11884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید