پیام فارس

آخرين مطالب

پیامدهای سیاه نمایی مخالفان دولت اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - روزنامه تماشا چاپ شیراز در شماره 1436 یادداشتی با عنوان "سیاه نمایی و ایجاد جو روانی درباره وجود مشکلات جدی اقتصادی توسط مخالفان دولت؛ یکی از زمینه‌های شکل گیری تجمع‌های اخیر" منتشر کرده است.
در این یادداشت به قلم مهدی اسلامی آمده است: در روزهای پایانی هفته گذشته خبرهایی از تجمع اعتراض آمیز در مشهد و چند شهر انعکاس یافت و متأسفانه موج این اتفاقات ناخوشایند در هفته جاری نیز در برخی شهرها تداوم یافت.
این تجمع‌های بدون مجوز با شعارهایی متفاوت همراه بوده است اما بعضی شعارهای مشترک مربوط به مسائل معیشتی مشکلات ناشی از رکود اقتصادی و گرانی‌های اخیر می‌باشد.
اینکه انتقاداتی به دولت وارد است و دولت دوازدهم بایستی در بخش اقتصادی گام های بلندتری بردارد و در بودجه پیشنهادی سال 1397 در اندیشه گران کردن حامل‌های انرژی، آب، برق و... نباشد، موضوع درستی است.
اما موج گرانی‌های اخیر هرگز همانند سال پایانی دولت دهم نیست و حتی بدون نیاز برای مراجعه کردن به آمارهای رسمی همه به خاطر دارند در سال پایانی دولت دهم قیمت‌ها هفتگی افزایش پیدا می‌کرد و آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور توسط دولت دهم آمد که ارزش پول به یک سوم کاهش پیدا کرد و اگر با ده میلیون تومان هر چیزی خریداری می‌کردید، در مدت دو، سه ماه برای خرید همان مقدار کالا بایستی سی میلیون تومان پول خرج می‌کردید!
اما جالب بود که نه صدا و سیما برنامه‌های انتقادی که در چند سال دولت تدبیر و امید تهیه و پخش می‌کنند روی آنتن می‌برد و نه روزنامه هایی که هر روز علیه دولت از سال 92 تاکنون گزارش، مقاله و مطلب منتشر می‌کنند، حتی یک گزارش انتقادی از آشفته بازار اقتصادی آن روزها انعکاس دادند و یا حتی یک مقاله، یادداشت و مطلبی می‌نوشتند!
آن روزها و با آن موج گرانی‌ها در سال 91 و ابتدای سال 92 اگر روزنامه ای انتقاد می‌کرد و از سوء مدیریت‌ها می‌نوشت، سریع متهم به سیاه نمایی می‌گردید ولی انتقادهای چهار سال و چند ماه گذشته چند روزنامه و خبرگزاری اصلاً سیاه نمایی تعبیر نمی شود و انتقاد سازنده نام می‌گیرد.
متأسفانه صدا و سیما در برنامه‌های مختلف از اخبار گرفته یا برنامه‌های طنز به دولت حمله و انتقاد می‌کند. بارها و بارها گزارش‌های خبری از شبکه‌های مختلف پخش شده اند که فعالیت‌های حوزه سیاست خارجی، برنامه‌های فرهنگی یا اقتصادی دولت را زیر سؤال برده است. حتی در برنامه‌های تلویزیونی طنز همچون برنامه «دورهمی» مجری معروف سلسله وار علیه دکتر روحانی، دکتر ظریف، مهندس عارف و فعالیت‌های دولت تدبیر و امید انتقادهای تندی را مطرح می‌کرد اما مشخص نیست ایشان در هشت سال زمان دولت مهرورزی کجا بود یا چرا با آن روحیه آمیخته با طنز خویش از عملکردهای جناح مخالف دولت طنز نقادانه نمی گوید؟!
در هر حال سیاه نمایی، انتقادات مغرضانه علیه دولت تدبیر و امید، زیر سؤال بردن تلاش‌های دکتر روحانی و تیم هیئت دولت که تورم سی و چند درصدی را یک رقمی کردند و آن را حفظ نمودند، زمینه ای گردید تا بسیاری از مردم احساس کنند که چقدر شرایط اقتصادی بد و وخیم شده است!
این یک واقعیت انکارناپذیر است که اگر چند نفر به فردی که هیچ مشکلی ندارد و سلامت است بگویند که «رنگت پریده است، مگر حالت خوب نیست، چرا چهره ات تا این حد بهم ریخته است و...»، وی ناخواسته احساس ضعف، بی حالی و ناخوشی می‌کند.
صدا و سیما، برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از یکسو و از سوی دیگر مخالفان دولت و شکست خوردگان انتخابات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علیه دولت هجمه عجیبی را شکل دادند که جو روانی جامعه را دچار مشکل نموده است و یکی از اثرات این جو روانی همین تجمعات اخیر است!
این جو روانی ایجاد شده از سوی مخالفان دولت که باعث تجمع‌های اخیر ضد گرانی گردید، بدون شک اثرات منفی را به دنبال خود دارد که اولین اثرگذاری منفی این موضوع اظهارات مداخله جویانه آمریکایی‌ها است و سوء استفاده برخی مخلان امنیت کشور!
بدون تردید تداوم این روند و ادامه یافتن این تجمع‌ها سبب سوء استفاده دشمنان این مرز و بوم خواهد شد و هنگامی که آتشی روشن شود هم خسارت به بار خواهد آورد و هم اینکه به قول مهندس جهانگیری دود این آتش به چشم همه و از جمله مخالفان دولت تدبیر و امید نیز خواهد رفت!
مهندس جهانگیری در خصوص تحرکات و تجمع‌های بدون اخذ مجوز سه، چهار روز گذشته عنوان نموده است که، « تجمع‌های اخیر که به نظر می‌رسد هدفمند بوده و سیاه نمایی و تضعیف دولت را دنبال می‌نماید یک نکته مهم به دنبال دارد. کسانی که این حرکات را پشت پرده مدیریت می‌کنند بدانند که پایان دهنده آن نخواهند بود و دود این اقدامات به چشم خودشان هم می‌رود.»
معاون اول رئیس جمهور به صراحت اعلام می‌کند که «شاخص‌های اقتصادی کشور کاملاً مشخص است و به جز تخم مرغ و یکی، دو کالا دیگر که به دلایل مختلف گران شده است موج گرانی واقعی در بازار وجود ندارد و این جو روانی است که علیه دولت به راه انداخته‌اند. اما وقتی انتقادات و سیاه نمایی‌ها را تبدیل به اعتراض خیابانی می‌کنند مطمئن باشید دیگران سوار این موج‌ها می‌شوند و آنگاه آنها که این حرکت را آغاز کرده اند، نمی توانند خودشان پایان‌دهنده این اقدامات غیرقانونی و بدون مجوز باشند!»
در واقع معاون اول رئیس جمهور به خلاصه ترین شکل ممکن همه جریان را مطرح نمود و دو هشدار وی که دود این اقدامات به چشم شروع کنندگان این تحرکات غیرقانونی خواهد رفت و همچنین آنهایی که شروع کننده این اقدامات هستند، بدانند که پایان‌دهنده‌اش نخواهند بود اتمام حجتی است با دلواپسان و مخالفان تندرو دولت!
در پایان باید بار دیگر به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که می‌توان به دولت انتقاد نمود و از برخی عملکردهای اقتصادی خرده گرفت اما اعتراض‌های خیابانی و بدون مجوز زمینه ساز مشکلات متعددی برای کشور و امنیت جامعه خواهد شد.
هجمه به دولت تدبیر و امید با وجود آنکه همه می‌دانند که سال 92 دکتر روحانی یک ویرانه اقتصادی را تحویل گرفت و حداقل آن اقتصاد آشفته را سامان داد، موضوعی است که در دولت یازدهم وجود داشت اما شدت آن پس از انتخابات اردیبهشت بسیار زیاد گردید و زمینه ساز سیاه نمایی و ایجاد ناامیدی در سطح جامعه شد.
باز هم همه این اقدامات منفی را می‌توان تحمل کرد، اما بر هم زدن آرامش کشور و در نظر نداشتن امنیت ملی مؤلفه هایی است که به راحتی قابل چشم پوشی نیست.
در زمانی که مثلث واشنگتن، تل آویو و ریاض به دنبال ضربه زدن و تضعیف ایران اسلامی هستند، بهترین هدیه به آنها در نظر نگرفتن امنیت ملی با چنین تجمع هایی است. پس باید کمی تأمل کرد و اجازه نداد که دشمنان این مرز و بوم از عملکرد ما خرسند بشوند.
6114/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/11931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت