پیام فارس

آخرين مطالب

چرا خشونت؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - روزنامه طلوع از نشریات استان فارس در شماره 2142 یادداشتی با عنوان "چرا در کشورهای جهان سوم، اعتراضات اجتماعی به خشونت کشیده می شود؟" منتشر کرده است.
دراین یادداشت به قلم محمد مهدی جعفری زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول این روزنامه آمده است: متاسفانه در کشورهای جهان سوم چون مردم نمی دانند که چگونه مطالبات و خواسته های به حق خود را به طریق مسالمت آمیز و با زبان گفت و گوی مدنی بیان کنند، به محض شروع اعتراضات خیابانی، شعارهای صنفی و مردمی آنان، با مداخله عده ای فرصت طلب و یا ناآگاه ، به شعارهای تند ضدحکومت سوق داده می شود و به درگیری آنان با نیروهای مسلح می انجامد. این بلد نبودن روش اعتراض و منجر شدن به درگیری، خشونت و احیانا کشته شدن تعدادی، بدترین فرجام و نتیجه ای است که از یک حرکت مدنی و اجتماعی متولد می شود. ریشه این نابلدی، عدم کارایی و عدم آگاهی مردم در اعتراضات اجتماعی چند چیز است:
1-چون حرکت مردم در این اعتراضات به صورت جزبی و سازمان یافته و تحت برنامه و رهبریِ مشخصی نیست و به صورت توده وار، بی برنامه و بی هدف انجام می گیرد، لذا عقربه خواسته های مردم دائم تغییر می کند و هرلحظه از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد و معلوم نمی شود که نهایتا مردم چه می خواهند! اگر در این کشورها، احزاب واقعی (نه تشریفاتی وضعیف و حکومت ساخته) شکل بگیرد و به آنها آزادی کامل و قانونی جهت اظهارنظر و اعلام خواسته های خود داده شود، مسئولیت تجمعات و میتینگ ها و اخذ مجوز به عهده احزاب بوده و آنها موظفند که شعارها و حرکت های معترضان را ساماندهی و کنترل کرده و از ساختارشکنی و تخریب اموال عمومی جلوگیری کنند. در این صورت اگر همانند کشورهای پیشرفته ، حتی دائما اعتراضات خیابانی شکل گیرد، با آرامی به پایان می رسد و خواسته های معترضان بعد از پایان یافتن اعتراضات، قابل پیگیری از طرف احزاب خواهد بود.
2- در کشورهای جهان سوم مطبوعات، رادیو، تلویزیون و رسانه های قانونی از آزادی فعالیت برخوردار نیستند لذا در این فضای سانسور شده، رسانه های مجازی و معاند از درون و بیرون کشور، «رهبری افکار عمومی » را به دست گرفته و مطابق اهداف خود به آنها خط می دهند و چون این رسانه ها از طرف حکومت ها، فیلتر و یا محدود می شوند مردم در گرایش به آنها، حریص تر وکنجکاوتر می شوند و بنا به گفته مشهور: الانسان حریص بما منع (انسان به آنچه منع شود، حریص تر می شود) روز به روز گرایش مردم به رسانه های بیگانه و مجازی افزایش می یابد. از طرف دیگر رسانه های قانونی که خیرخواه کشورند، در وضعیت هشدار و کنترل قرار می گیرند که نهایتا فضای جامعه ، ملتهب تر و ناآرام تر می شود. اگر در این کشورها به رسانه های قانونی خود آزادی کامل می دادند که در این مواقع بتوانند در کنار انعکاس اخبارها و گزارش های بدون سانسور، با تحلیل های صحیح، مردمی و کارشناسانه، «هدایت افکار عمومی» را به دست گیرند، تجمعات و اعتراضات مردم، بدون آسیب زدن به جامعه و حکومت، به نتایج دلخواه طرفین منجر می شد.
3- در کشورهای جهان سوم، شفافیت در مسایل مالی و سیاسی وجود ندارد و یا بسیار ضعیف است. همین ابهامات و بی خبر گذاشتن مردم، بهانه به دست رسانه های معاند و مجازی می دهد تا دست به افشاگری بزنند و شاخک های مطالبات مردم را حساس کنند. آنگاه این افشاگری ها و خبردار شدن از پشت پرده ها ( راست یا دروغ)، باعث بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت های خویش شده و لذا شهروندان جهان سوم همیشه در حالت بی اعتمادی، شک، تردید و ناآرامی و به دنبال آن وقوع جنبش های زیرزمینی و نهایتا انقلاب و یا کودتا به سر می برند. در حالی که صدها سال است که در کشورهای دمکراتیک ؛که شفافیت وجود دارد ،هیچگونه کودتا و انقلابی رخ نداده و همه احزاب به صورت علنی و بدون ترس و واهمه فعالیت می کنند و مردم همه خرج و دخل کشور را به راحتی رصد کرده و در تصمیمات سرنوشت ساز کشور دخیل می شوند.
4- در کشورهای جهان سوم، قانون اساسی مترقی؛ که همه چیز به نفع مردم و همه اختیارات در دست مردم باشد وجود ندارد و اگر هم چنین قوانینی وجود داشته باشد، اجرا نمی شود و عوامل آشکار و پنهان، قانون اساسی را نادیده گرفته و یا دور می زنند و لذا بخشی از قانون اساسی برای همیشه، معطل بر روی کاغذ می ماند. در حالی که در کشورهای پیشرفته تمام اصول قانون اساسی به نفع مردم است و حکومت ها، کارگزاران و عوامل اجراییِ مطالبات و خواسته های مردم هستند. در جهان سوم زمانی که مردم می بینند قانون اساسیِ نجات دهنده آنان وجود ندارد و یا اگر وجود دارد به آن عمل نمی شود، ناامید می شوند و به اعتراضات اجتماعی جهت تحقق خواسته های خویش روی می آورند.
امّا در کشور عزیز ما ایران که انقلابش در اعتراض به خاطر فقدان همین موارد چهارگانه فوق در بستر دینی و اعتقادی رخ داد و باید کشوری الگو و اسوه مبتنی بر دین و علم به جهان ارائه دهیم نه فقط در مقایسه با کشورهای جهان سوم بلکه در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیز باید فضایی بازتر، مردمی تر، با نشاط تر و پیشرفته تر ایجاد کند تا بتواند مورد استقبال ملت خویش و مردم جهان قرار گیرد.
6114/ 2027
دریافت: علی اکبر خرامش ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/12036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل خانم 82ساله در آباده و سرقت طلاجات او

مسمومیت اعضای یک خانواده شیرازی با قارچ

اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کشف بیش از 50 کیلوگرم حشیش در شیراز

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟

تلف شدن 40 پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قیمت نفت اندکی بالا رفت

افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز

هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403