پیام فارس

آخرين مطالب

ثبت مشخصات بیش از 2 هزار مجرم خطرناک فارس در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایرانیان اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به اینکه مجرمی که اطلاعاتش در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایرانیان ثبت شده باشد اگر دو باره جرمی مرتکب شود بی شک سریع شناسایی خواهد شد، گفت: هم اینک مشخصات 2 هزار و 315 نفر از مجرمان خطرناک این استان در این بانک ثبت شده است.
احمد رحمانیان، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: وجود این بانک اطلاعاتی، موجب انصراف مجرمان سابقه دار از ارتکاب مجدد جرم و در نتیجه کاهش آمار جرائم خواهد شد.
وی افزود: ریاست قوه قضاییه در سال 92 دستور تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایرانیان را صادر کرد و پس از ابلاغ این دستورالعمل به سازمان پزشک قانونی کشور، پنج استان تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس و خوزستان که آمار بیشترین جرائم مهم را دارند به عنوان استان های اولویت دار انتخاب شدند تا اطلاعات هویتی مجرمان خطرناک این استان ها در این بانک اطلاعات ثبت شود.
این مقام قضایی بیان کرد: با پیگیری اداره کل پزشک قانونی فارس، ردیف اعتبار بودجه ای برای این کار در این اداره کل در نظر گرفته شد و درسال 95 و 96 در مجموع اطلاعات و دی ان ای 2هزار و 315 نفر از مجرمان جرائم خاص این استان وارد بانک اطلاعات ژنتیک شد و هر یک از این افراد مجددا مرتکب جرم شوند به راحتی قابل شناسایی و پیگرد هستند.
دی ان ای (DNA) یا دئوکسی ریبونوکلئیک اسید یکی از ماکرومولکولهای سلولی است که حامل اطلاعات وراثتی است و طی همانند سازی ژنتیکی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود. نقش اصلی مولکول DNA ذخیره‌سازی طولانی مدت اطلاعات ژنتیکی است.
رحمانیان، هزینه ثبت اطلاعات هر فرد در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایرانیان را حدود 6 میلیون ریال اعلام و بیان کرد: با وجود هزینه بالای نمونه گیری، تاکنون پیشرفت استان فارس در این زمینه خوب بوده و اگر مشکل بودجه نباشد تا 2 سال آینده اطلاعات هشت هزار نفر مجرم خطرناک این استان که هدف گذاری شده اند در این بانک ثبت خواهد شد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ادامه داد: بر اساس بررسی و طبقه بندی مجرمان این استان، ثبت اطلاعات هشت هزار مجرم جرائم خاص در مواردی از جمله سرقت مسلحانه، قتل عمد و آدم ربایی هدف گذاری شده و اسامی این افراد برای نمونه گیری به اداره کل پزشک قانونی فارس اعلام شده است.
وی ادامه داد: این بانک افزون بر ثبت اطلاعات مجرمان، اهداف دیگری مانند انجام تحقیقات علمی و کاربردی، کشف هویت افراد مجهول الهویه و ارایه خدمات ژنتیکی را نیز دنبال می کند و همچنین می توان مشخصات افرادی را که در مشاغل پُر خطر فعالیت دارند نظیر آتش نشان ها را در این بانک ثبت کرد تا در هنگام بروز حادثه امکان شناسایی آنها به وسیله دی ان ای وجود داشته باشد.
** بانک اطلاعات هویت ژنتیک به کاهش جرایم کمک می کند
مدیرکل پزشک قانونی استان فارس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برگزاری نشست سراسری بانک اطلاعات هویت ژنتیکی در شیراز اشاره و بیان کرد: این نشست برای نخستین بار در کشور روزهای بیستم و بیست و یکم دی ماه جاری با حضور رئیس پزشک قانونی کشور، معاونان قوه قضاییه، مسئولان سازمان مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در شیراز برگزار خواهد شد.
سعید غلامزاده افزود: هدف از برگزاری این نشست، تدوین فعالیت های بانک اطلاعات هویت ژنتیکی، نحوه ارتباط و بهره برداری سایر سازمان ها و نهادها از این اطلاعات و امکانات و همچنین اطلاع رسانی عمومی در باره عملکرد این بانک اطلاعاتی است تا مجرمان بدانند اگر مجددا مرتکب جرمی شوند در کوتاه ترین زمان شناسایی خواهند شد.
وی ادامه داد: تاکنون اطلاعات ژنتیکی حدود 30 هزار نفر از مجرمان کشور در این بانک ثبت شده و تا پایان سال 96 این آمار به 50 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
غلامزاده بیان کرد: پزشک قانونی با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، 89 عنوان مجرمانه را شامل جرائم منافی با عفت، مواد مخدر، و روانگردان و سرقت شناسایی کرده و اطلاعات هویتی و دی ان ای افرادی را که مرتکب این جرائم شده اند در بانک ژنتیک ثبت کرده است تا اگر دو باره به این اعمال مجرمانه دست زدند، سریعا شناسایی شوند و تحت پیگرد قرار گیرند.
مدیرکل پزشک قانونی فارس اشاره کرد: هر اثری از مجرمان نظیر ترشحات بدن، خون، بزاق، پوست و هر چیزی که دی ان ای آن قابل استخراج باشد از طریق کُد ژنتیکی قابل شناسایی است.
وی اظهار کرد: شبکه آزمایشگاه های ژنتیک پزشک قانونی از سال 95 با بیش از 2 هزار متر مربع فضا در 10 استان کشور با نیروهای متخصص و تجهیزات پیشرفته در حال ثبت و تکمیل اطلاعات بانک هویتی و ژنتیکی است.
او گفت: آزمایشگاه ژنتیک پزشک قانونی شیراز بسیار مجهز و در کشور نمونه است.
غلامزاده در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد: بر اساس تحقیقات بین المللی، تقریبا 50 درصد مجرمان در 2 سال بعد از ارتکاب اولین جرم، دو باره آن جرم را تکرار می کنند و 70 درصد دیگر ظرف پنج سال بعد، مجددا مرتکب همان جرم می شوند و بر این باوریم که تکمیل بانک اطلاعات هویت و ژنتیک کشور به کاهش جرایم از سوی مجرمان کمک بسیاری خواهد کرد.
بانک اطلاعات ژنتیک و هویت ایرانیان در قالب بند یک ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی و مقررات قانونی آن تعیین شده است. مطابق این قانون قوه قضاییه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و پزشک قانونی اقدامات اولیه خود را برای تشکیل این بانک انجام دادند.
بانک اطلاعات مجرمان هم اینک در 56 کشور پیشرفته جهان فعال است و از مجرمان نمونه هایی را در این بانک به ثبت رسانده اند و حتی در برخی از این کشورها نمونه تمام شهروندان را در این بانک اطلاعاتی جمع آوری و ثبت کرده اند.
9873 /6118

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/12160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

حاتم بخشی بیات از جیب کارکنان نفت؟

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کشف بیش از 50 کیلوگرم حشیش در شیراز

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟

تلف شدن 40 پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قیمت نفت اندکی بالا رفت

افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز

هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

نشست کمیته فضای مجازی و فرهنگی کنگره شهدای استان فارس برگزار شد