پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز:

سرمایه گذاری برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نشده است فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: سرمایه گذاری در حوزه ملی برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمد جعفر ناظم السادات ظهر یکشنبه در نشست خبری «پیشنهاد سیاست های مرتبط با منابع آب با توجه به شرایط اقلیمی»افزود: ذخایر زیر زمینی که کم شده، ذخایر اتمسفر نیز کاهش یافته که نگران کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد .
وی تصریح کرد: در ماه های بهمن و اسفند هم به نظر نمی آید در جنوب ایران بارندگی موثری داشته باشیم؛ آنچه ما از مطالعات جوی بدست آوردیم هم شرایط مساعدی را نشان نمی دهد و چندان برای بارندگی های خوب مساعد نیست.
این پیش بینی رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز نشانگر آن است که شرایط مساعدی برای باران دیمان نیست، اما به گفته ناظم السادات، شواهد موجود شرایط مساعد برای باران را نشان نمی دهد.
وی افزود: شرایط برای کشور و از جمله در جنوب خوب نیست چراکه بیشترین کاهش در جنوب ایران داشتیم درحالیکه زمانی جنوب ایران بیشترین ذخایر رطوبتی را داشته اما امروز خوب نیست.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بارش معمولا با نوسانی 10 -15 درصدی همراه است اما استفاده از آب در برخی جاها مانند کلانشهرها از جمله شیراز افزایش یافته گفت: این موضوع به دلیل افزایش جمعیت در این شهرهاست که هماهنگ با شرایط آب و هوایی پیش نرفته است؛ جمعیت را باید براساس آب و هوا و شرایط موجود تنظیم کنیم و امیدی به انتقال آب بین حوزه ای نداشته باشیم و به اطلاعات کارشناسان نیز توجه شود .
وی در عین حال افزود: ما تنها به درمان توجه کرده و به علوم دیگر پشت کرده ایم، در حالیکه با یکصدم پولی که برای درمان میگذاریم می توانیم در حوزه ریزگرد وارد شویم در حالی که سرمایه گذاری نکرده و متخصصین آن را نیز از کشور فراری می دهیم و بعد مجبوریم هزینه ای چند برابری صرف درمان کنیم، در سایر بخش ها نیز همینطور است .
نظام السادات عنوان کرد: یکی از راه حل های پیشنهادی ما این است که قانون آب که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده پاسخگوی نیاز آبی کشور نیست؛ این قانون برای زمانی که سطح آب های زیرزمینی پر و منابع رطوبتی خوب و جمعیت کم بوده است امروز رطوبتی و آبی کاهش یافته و جمعیت هم بیش از 2 برابر شده قانون فوق باید تغییر یابد.
وی افزود: شاید به این نتیجه برسیم که حتی قانون آب در استان ها نیز متفاوت باشد و این می طلبد که از اندیشمندان هر منطقه برای بازنگری قانون آب بهره گرفته شود و در این بازنگری اختیارات دولت کاهش یافته و اختیارات بخش خصوصی و تعاونی ها افزایش یابد .
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: برای نمونه باید برداشت آب را دولت نظارت کرده و با همکاری سازمان های نظارتی دقت کرده تا برداشت آب از یک حوزه بیشتر نشود، بعنوان مثال در دشت مرودشت، اما اینکه در برداشت دولت دخالت کند نه از توان دولت بر می آید و همراه با فساد اداری است و تاکنون هم نشان داده موفق نبوده است .
وی افزود: در مورد آب و هوا کاری که ما باید انجام دهیم نیاز است تمام سرمایه گذاری دولت برای پرورش افرادی که در زمینه آب و هوایی تخصص دارند و می توانند حرف بزنند مورد توجه قرار گیرد.
ناظم السادات گفت: سرمایه گذاری در حوزه ملی برای کسب مدل های بومی آب و هوایی نکرده ایم؛ آنچه ما الان استفاده می کنیم خروجی مدل های کشورهای صنعتی جهان است هرکس در ایران کاری را شروع کرده بعد از مدتی بعلت نبود حمایت کار خود را رها کرده اند زیرا که ساخت مدل های اقلیمی مدلی پیوسته است و باید ادامه یاابد .
وی ادامه داد: امروز اگر مدل های خارجی به ما نرسد بسیاری از پایه های پیش بینی فرو می ریزد زیرا که مدل های ملی نداریم دانشگاه های ما خالی از تحقیقاتی اینچنینی شده است .
ناظم السادات با این وجود افزود: ما هر ساله هفته ای با نام درختکاری در نظر می گیریم که به صورت سبلیک داریم اگر درختانی که در عرض 10 سال گذشته توزیع و کاشته اند اگر درست نگهداری می کردند امروز باید جنگل های گسترده می داشتیم، درحالی که اینچنین نیست و از آن سو جنگل ها آتش می گیرد و کم می شود درحالیکه این آمارها نمایشی است زیرا اعتبارات لازم برای نگهداری در نظر گرفته نشده و چرای بی رویه و سوء برنامه همه آنها را از بین برده است .
وی افزود: یکی از مهم ترین کارها برای افزایش رطوبت جنگل کاری و کشت درختان خود رو در منطقه جنوب ایران با مشارکت مردم و کمک به ان جی او و دخالت کمتر دولت است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است