پیام فارس

آخرين مطالب

مصلحت اندیشی ها ترمز اجرای کامل طرح تعادل بخشی منابع آب دراستان فارس اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - حدود 2 ماه تا پایان سال مانده و قرار بوده دو هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز آب در استان فارس امسال پر شود که از این مقدار حدود 675 حلقه چاه آب در سال جاری پرشده و دلیل این نقصان ، مصلحت اندیشی ها عنوان شده است.
  برنامه پرکردن چاه های غیر مجاز آب در قالب طرح تعادل بخشی منابع آب تعریف شده و به گفته مسئولان مربوط با اعتباراتی قطره چکانی که به آن اختصاص می یابد باید از هزار توی مصلحت اندیشی ها بگذرد تا به اجرا برسد، هر بار که این طرح کلید می خورد و در جایی با هزاران مانع و مشکل برخورد می کند و ترمز آن با همین مصلحت اندیشی ها کشیده می شود.
در آخرین اقدامی که ماه گذشته برای پرکردن چاه های غیر مجاز در دشت قره باغ شیراز اقدامات اجرایی شروع شد با شناسایی 450 چاه غیر مجاز طرح کلید خورد تا اینکه شمار چاههای پر شده به 114 رسید، اما یکباره طرح متوقف شد.
به رغم وجود احکام قضایی برای پر کردن 440 چاه شناسایی شده در این منطقه تا کنون اقدامی برای تداوم طرح صورت نگرفته است.
طبق بررسی ها و گمان ها شاید مصالح جامعه و نا آرامی های روزهای اخیر دلیلی برای توقف این طرح بوده باشد، شاید مسئولان سیاسی شهرستان ها با فشاری که بر دستگاه های مسئول آورده اند ترمزاین طرح را کشیده اند،شاید برخی از افراد و سازمان ها دراین زمینه سودهایی دارند که اقتضا می کرده است این طرح در همین مرحله متوقف شود و شاید های دیگری که بسیاری از مردم از آن بی خبرند.
آنچه مهم است و باید به آن توجه داشت این است که حال منابع آب دراستان فارس خوب نیست، به گفته کارشناسان همین 675 چاهی که از ابتدای سال تا کنون پرشده است حداقل موجب صرفه جویی 26 میلیون متر مکعب آب و برداشت کمتر از منابع زیر زمینی شده است.
26 میلیون متر مکعب آب سهم یکسال یک شهر بزرگ است که می بایست از منابع آب سدهای استان فارس تامین شود.
کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی ها و امید ای کمتری که در ماه های باقیمانده از زمستان امسال برا ی بارندگی داریم اقتضا می کند که طرح تعادل بخشی را با پر کردن چاه های غیر مجاز جدی تر بگیریم، نباید مصلحت اندیشی ها بر این طرح سایه افکند یا اگر سایه مصلحت بر اجرای این طرح است نباید به درازا بکشد.
پر کردن هر حلقه چاه غیر مجاز شاید التیامی بر زخم های کهنه منابع آبی فارس باشد و شاید بتواند تا عبور از دوره طولانی خشکسالی به داد دشت های تشنه ، تالابهای خشک ، روستاهای کم آب و شهرهای در معرض تنش آبی برسد.
دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در گفت و گوی اخیر با خبرنگاران آب پاکی روی دست همه ریخت و افق های پیش رو برای تداوم بارندگی در فارس را امیدوار کننده ندانست.
ترسیم شمایی کم آب و خشک از ماه های پیش رو در استان فارس گوشزدی به مسئولان است تا طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز را اسیر مصلحت اندیشی ها نکنند.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در این گفت و گو اظهار داشت : ذخایر زیر زمینی و منابع آب به شدت کم شده است ، ذخایر اتمسفر نیز کاهش یافته که همگی نگران کننده است و باید مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه شیراز افزود: در ماه های بهمن و اسفند امسال هم به نظر نمی آید در جنوب ایران بارندگی موثری داشته باشیم آنچه ما از مطالعات جوی بدست آوردیم هم شرایط مساعدی را نشان نمی دهد و چندان برای بارندگی های خوب، مساعد نیست.
این پیش بینی رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز نشانگر آن است که شرایط مساعدی برای باران در ماه های آتی فراهم نیست و باید از منابع آبی مراقبت بیشتری صورت گیرد.
ناظم السادات بیان کرد: باید برداشت آب با نظارت دولت انجام شود و با همکاری سازمان های نظارتی دقت شود تا برداشت آب از یک حوضه بیشتر نشود.
بر این اساس طولانی شدن روند پر کردن چاه های غیر مجاز با مصلحت اندیشی ها و تخصیص قطره چکانی اعتبارات 2 محدودیت برای شتاب بخشی به روند پر کردن چاه هاست، آنطور که مدیر عامل سازمان آب فارس گفته است با روند فعلی چهار سال طول می کشد تا همه چاه های غیر مجاز فعلی دراستان فارس پر شود در حالی که در برخی مناطق استان فارس در فاصله هشت ساعت تاریکی شب بهره برداران غیر مجاز می توانند یک چاه حفر کنند.
طولانی شدن روند پر کردن چاه های غیرمجاز و لزوم شکل گیری عزم همگانی دو مسئله ای است که استاندار فارس هم روی آن انگشت گذاشته و از مشکلات و محدودیت های اجرای طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز است.
مهندس اسماعیل تبادار استاندار و رئیس شورای حفاظت آب استان فارس با بیان اینکه پر ومسلوب المنفعه کردن چاه غیرمجازظلم نیست بلکه عین صواب است گفت:در این شرایط خشکسالی باید دستگاه های مرتبط با آب نسبت به آن حساسیت بیشتری بخرج دهند.
وی به طولانی شدن خشکسالی در فارس اشاره کرد و افزود: خشکسالی باعث شده فشار روی منابع آب بیشتر شود بخصوص روی منابع آب زیرزمینی، مساله آب دغدغه همه مسئولان است ودفع الوقت دراین خصوص بحران راپیچیده ترمی کند ولازم است کاهش برداشت ازمنابع آب داشته باشیم، ارفاق امروز به خاطیان خطرات بسیاری درآینده دارد وغفلت امروز پشیمانی زیادی درآینده خواهدداشت.
وی با بیان اینکه هر گونه سهل انگاری امروز ما در آینده تبعات بسیار ناگواری در پی خواهد داشت، افزود: ما در برابر نیازهای نسل های آینده نیز مسئولیم، هر یک از مسئولان باید در آینده پاسخگوی آنچه امروز در زمینه کنترل آب انجام داده اند باشند.
وی با تاکید بر لزوم تداوم اجرای طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز از دستگاه قضایی استان فارس درخواست کرد که برای تسریع در روند پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی را صادر کنند و اجازه ندهند که روند پر کردن این چاه‌ها طولانی شود.
حمیدرضا دهقانی مدیر عامل آب منطقه ای فارس نیز در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: پرونده چاه‌های غیرمجاز یک‌ بار برای همیشه باید بسته شود و اجازه داده شود که هر جا چاه غیرمجازی حفر شده سریعا پر شود زیرا روند حقوقی پر کردن این چاه‌ها 4 سال طول می‌کشد و در این 4 سال در واقع منابع آب زیرزمینی استان هدر می‌رود.
وی با بیان اینکه 79 درصد از آب مصرفی استان فارس از طریق منابع زیرزمینی و 21 درصد از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود افزود: متوسط استفاده آب زیرزمینی در کشور 45 درصد است و این نشان دهنده برداشت بالای آب‌های زیرزمینی در استان فارس است.
دهقانی بابیان اینکه 17 هزار و 624 چاه غیرمجاز با تخلیه 872 میلیون متر مکعب آب در استان فارس وجود دارد و در مجموع 6 درصد چاه‌های غیرمجاز کشور متعلق به فارس است، اضافه کرد: امسال تعهد ما برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز 2 هزار و 250 حلقه چاه غیرمجاز بوده که متاسفانه تاکنون 675 حلقه چاه پر شده است.
وی با بیان اینکه قبلا دستگاه قضایی برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی صادر می‌کرد و ما اجازه داشتیم تمام چاه‌های غیرمجاز آن منطقه را پر کنیم، عنوان کرد:در حال حاضر به تمام دادستان‌ها ابلاغ شده که تنها چاه‌هایی را که دستور قضایی دارند پر شوند که روند گرفتن دستور قضایی نیز زمان‌‌بر است و حدود 4 سال طول می‌کشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس افزود: چاهی که امسال به صورت غیرمجاز حفر می‌شود اگر سریع پر نشود بعد از 4 سال در اطرافش باغ و زمین کشاورزی احداث می‌شود و پر کردن آن بعد از 4 سال دردسر مضاعف دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس همچنین تعداد زیاد چاه های پروانه دار را نیز برای منابع آب مشکل آفرین دانست و گفت: بر اساس آمار موجود 15.5 درصد از چاه های مجاز و پروانه دار کشور دراستان فارس وجود دارد، در حالی که پنج درصد از چاه های غیر مجاز کشور دراین استان است، بنابراین باید برداشت های مجاز را نیز برای حفاظت بیشتر از منابع آب کنترل کرد.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس با اشاره به حجم اندک آب موجود در سدهای استان و فقدان آب قابل بهره برداری در سد درود زن گفت:امسال دو بار ناچار شدیم از حجم مرده آب سد درودزن استفاده کنیم.آب مرده به مقدار آبی گفته می شود که برای پایداری یک سد می بایست باقی بماند و برداشت آب به بدنه و ساختار سد لطمه می زند .
دهقانی بیان کرد:‌با این وضع نگرانی شدیدی برای تامین آب شرب مردم شیراز و نقاطی از فارس در تابستان آینده وجود دارد.

 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13320/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید