پیام فارس

آخرين مطالب

سن طلایی ، تداوم توانبخشی ، کار تیمی و کمک خیرین شاه کلید موفقیت کاشت حلزون شنوایی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کاشت حلزون شنوایی یک کار تیمی وجمعی است که با در نظر گرفتن سن طلایی حداکثر تا سه سالگی، تداوم توانبخشی بعد ازعمل و کمک نیکوکاران مراحل موفقیت را طی می کند.
دکتر سید بصیر هاشمی دوشنبه در میزگرد بررسی توانمندی های شیراز در کاشت حلزون شنوایی و افق های پیش رو که در خبرگزاری ایرنای فارس برگزار شد افزود: کاشت حلزون از لحاظ علمی و اجرایی کمک‌های فراوانی به کودکان ناشنوا کرده است، پیش از این برای کودکانی که ناشنوا به دنیا می آمدند هیچ راهی وجود نداشت و آن‌ها باعنوان افراد کر و لال در جامعه شناخته می‌شدند که به دلیل ناتوانی‌هایشان به ‌صورت منزوی زندگی می‌کردند.
وی با بیان اینکه از زمانی که روش کاشت حلزون ابداع و اجرا شد تحول جدی در سلامت کودکان ناشنوا ایجاد شده است گفت: اگر ناشنوایی بموقع تشخیص داده ‌شود و به مراکز کاشت ارجاع ‌شوند امیدهای فراوانی برای آن که کودکان ناشنوا با کاشت حلزون بتوانند زندگی توام با سلامت داشته باشند وجود دارد.
هاشمی با اشاره به هزینه‌های انجام کاشت حلزون در سایر کشور ها که تا حدود 200 میلیون تومان می رسد گفت این در حالی است که در شیراز و سایر استان هایی که مراکز کاشت حلزون ایجاد شده با هزینه کمتر از 6 میلیون تومان پروتز های مورد نیاز برای کاشت تامین می شود و از نظر مالی نیکوکاران به نیازمندان کمک می کنند.
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: ویژگی مهم این عمل جراحی این است که هم گفتار و هم شنوایی را در کنار هم به فرد بازمی‌گرداند و اگر فرد در سن کمتر از 5 سالگی عمل کند، نتیجه آن یک عمر بهره‌مندی از نعمت شنوایی و گفتار است.
معاون پژوهشی دانشگاه علو‌م‌پزشکی شیراز بیان کرد: کاشت حلزون به هیچ‌ گونه حمایت دارویی یا درمانی برای جلوگیری یا پس‌زدن کاشت بعد از انجام عمل جراحی نیاز ندارد و کودک ناشنوا بعد از عمل جراحی می‌تواند مانند افراد معمولی به زندگی ادامه دهد و بشنود و حرف بزند.
وی کاشت حلزون را فرایندی گروهی دانست و اضافه کرد: تیم پزشکی شامل متخصص گوش و حلق و بینی، اودیولوژیست، توانبخش و گفتاردرمان باید همکاری کنند تا این عمل به سرانجام مطلوب برسد.
هاشمی سابقه کاشت حلزون شنوایی را در جهان مربوط به 50 سال گذشته دانست و گفت: این برنامه در ایران در حدود 25 سال پیش آغاز شده است و در سال نخست با کاشت حلزون برای 2 نفر رسما انجام شد.
وی با بیان اینکه شیراز سومین مرکز کاشت حلزون پس از تهران و مشهد بوده است ادامه داد: مرکز کاشت حلزون شیراز در بهمن 1382 نخستین کاشت را انجام داد. تعداد ناشنوایانی که تاکنون در جهان با این روش درمان شده‌اند 400هزار نفر است ، در ایران تاکنون 9 هزار نفر کاشت حلزون را انجام داده اند و تعداد 1500نفر در شیراز این عمل را انجام داده‌اند.
هاشمی ناشنوایی را معلولیت خاموش دانست و با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها درباره توسعه مراکز کاشت و وارد کردن پروتز‌های آن گفت: سیاست‌گذاری‌های کمیسیون کشوری کاشت حلزون باعث پیشرفت مراکز کاشت شده است و تعداد آن را از چهار مرکز به 11 مرکز در کشور رسانده است که در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز این مراکز مشغول به کارند و زاهدان نیز بنابر ضرورت و نیاز در اولویت راه اندازی مرکز کاشت حلزون است.
به گفته رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 70 درصد افرادی که ناشنوا به دنیا می‌آیند مشکلات ژنتیکی دارند، دانشمندان علوم پزشکی درحال برنامه‌ریزی برای شناسایی ژن معیوب در ناشنوایی هستند ، مشاوره‌های پیش از ازدواج و پس از آن کمک فراوانی می کند تا از تولد افراد ناشنوا جلوگیری شود.
هاشمی با بیان اینکه هر ساله 1000 نفر با مشکل ناشنوایی به دنیا می‌آیند گفت : می‌توان با درمان‌های ژنتیکی از تولد افراد ناشنوا جلوگیری کرد و تعداد را به 100 نفر رساند که کمک بزرگی به جامعه و و حوزه سلامت خواهد بود.
وی همچنین بر نقش خیران در حمایت از خانواده‌ها و افراد ناشنوا تاکید کرد و گفت: ناشنوایان بی بضاعت یا کم بضاعت نیاز به کمک های بیشتری دارند، آنها به حمایت خیرین نیاز دارند و هم‌اکنون نیز موسساتی هستند که در زمینه تامین قطعات و پروتزها همکاری و کمک می‌کنند اما لازم است کمک های مردمی و فعالیت های خیریه دراین حوزه ساماندهی شود ، کمک های مقطعی و موردی و بی برنامه نه تنها کمکی به رشد کاشت حلزون و ترویج آن نمی کند بلکه مانعی برای ادامه فعالیت ها دراین حوزه است .
هاشمی همچنین به زمان طلایی قبل از سه سالگی برای کاشت پرداخت و گفت : این زمان از اهمیت بسزایی برخوردار است ، اقدام بموقع برای شناسایی این معضل در اثر بخشی آن بسیار موثر است ، خانواده‌ها درصورتی که احساس کردند فرزندشان مبتلا به کم‌شنوایی است، به مراکز مربوط مراجعه کنند سن در درمان این عارضه بسیار مهم و موثر است.
خبرنگاران : نیکنام خشنودی ، سیده سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7375/ 6113 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟