پیام فارس

آخرين مطالب

رفتن یا ماندن نرگس شصت ساله‌ی شیراز! اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - هنوز و بعد از سال‌ها، موضوع خروج صنایع از شهر شیراز، رنگ و بوی اجرایی را به خود نگرفته است؛ کارخانه‌های سیمان، پشم شیشه، روغن نباتی نرگس و ... در سایه‌ی سنگین این تلاش نافرجام، مشاغل آلاینده نیز همچنان قرص و محکم در این کلانشهر مانده‌اند.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، صبح پنجشنبه 28 دی که برای اولین بار و به همت شورای شهر، پای خبرنگاران و عکاسان به کارخانه‌ی روغن نباتی نرگس شیراز باز شد، اگرچه حالا وضعیت این کارخانه‌ی صنعتی که قدمت فعالیت آن به حدود 60 سال می‌رسد، نسبت به دهه‌های قبل بهتر شده اما بیماری رکود، این صنعت نفس‌هایش را به شماره انداخته است.
کارخانه‌ی روغن نباتی شیراز اگرچه در سال‌های گذشته قرارهایش را برای رفتن به منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی، تا حدی عملیاتی کرده است اما شواهد نشان از آن دارد که رفتن یا ماندن نرگس شصت ساله‌ی شیراز، هنوز هم در پیچ و خم‌هایی مانده و نیازمند همراهی و همت همه‌ی مسئولان است.
رفتن از شیراز پول می‌خواهد!
مدیرعامل کارخانه‌ی روغن نباتی نرگس شیراز در پایان بازدید چهارتن از اعضای شورای شیراز، اشاره‌ای کوتاه به پیشینه و وضعیت کنونی این واحد صنعتی داشت و گفت: قطعا قصد ماندن در شیراز را نداریم اما برای رفتن نیازمند سرمایه‌‌ هستیم.
قدرت‌الله فرهنگ با تصریح اینکه زمینی در محل منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی شیراز به وسعت 8.5 هکتار پیش بینی شده‌ است، گفت: مطالعات اولیه انجام و طرح‌های توجیهی نیز آماده و تجهیرات فنی و دستگاه‌ها نیز مشخص شده است؛ با راه‌اندازی کارخانه‌ی جدید که با نام نرگس فعالیتش را ادامه می‌دهد، امکان تولید روزانه 500 تن انواع روغن را خواهیم داشت.
او با بیان اینکه محصولات تولیدی در کارخانه‌ی روغن نباتی نرگس شیراز هم‌اینک در دو بخش محصولات خانگی و ویژه تقسیم‌بندی می‌شود، تاکید کرد که تولید محصولات ویژه، ارزش افزوده‌ی بیشتری به همراه دارد و اهتمام این شرکت هم تولید این محصولات است.
فرهنگ ضمن یادآوری اینکه هم‌اینک نیز بیشترین حجم تولید محصول این کارخانه، محصولات ویژه است، گفت: برای راه‌اندازی کارخانه‌ی جدید نیازمند 250 میلیارد تومان سرمایه‌ی ثابت هستیم که شامل 23 میلیون یورو ارز برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و 135 میلیارد تومان برای احداث سازه‌ها و ساختمان‌ها است.
وی گفت: برای راه‌اندازی کارخانه‌ی جدید جز اراضی موجود این کارخانه در شیراز که زمینی به وسعت 100 هکتار است، دارایی دیگری وجود ندارد؛ بنابراین باید طرحی که توسط مشاور تهیه و تصویب و برای تصویب نهایی به دستگاه‌های ذیربط ارائه شده، اجرایی و منابع مالی تامین شود.
فرهنگ با ارائه تصاویری از طرح تهیه و تصویب شده برای اراضی موجود کارخانه نرگس شیراز، که شامل احداث چندین هتل، مجموعه‌های گردشگری، تفریحی و تجاری است، گفت: ما نه منابع مالی نه علاقه‌ای به اجرای این بسته داریم، لذا نگاه این است که بسته را به یک یا چند سرمایه‌گذار ارائه داده و از محل فروش آن، کارخانه‌ی جدید را راه‌اندازی کنیم.
مدیر عامل نرگس شیراز گفت: ارزش این بسته‌ی سرمایه‌گذاری بیش از 3 هزار میلیارد تومان است لذا هم در قالب یک بسته و هم در 22 بسته‌ی جداگانه قابل ارائه به سرمایه‌گذار خواهد بود.
او در عین‌حال یکی از مشکلات کارخانه را موضوع مالکیت اراضی موجود عنوان و اضافه کرد: کل 100 هکتار اراضی متعلق به کارخانه‌ی نرگس نیست بلکه 50 درصد آن متعلق به اوقاف، بخشی متعلق به بنیاد مستضعفان و بخشی نیز متعلق به مالکان اولیه کارخانه است که همه باید تعیین تکلیف شود.
فرهنگ تصریح کرد: واقعا عزم ما برای خروج از شیراز جزم است؛ من شخصا علاقه دارم کارخانه‌ای مدرن را مدیریت کنم؛ مدیریتی بدون تنش‌های مختلف.
مدیرعامل نرگس شیراز تصریح کرد: امروز صنعت به عمله و اکله‌ی تامین اجتماعی و اداره مالیات بدل شده است؛ به طوریکه در یک دوره‌ی مالی و در حالیکه 7 میلیارد زیان داده بودیم، 3 میلیارد مالیات برایمان تعیین کردند.
او چنین رفتارهایی را عاملی موثر بر تعطیلی صنایع دانست و گفت: اگر فشارها زیاد باشد، با توجه به اینکه توان تامین هزینه‌های جاری کارخانه را هم نداریم، ترجیح می‌دهیم درها را ببندیم و کار را تعطیل کنیم؛ همین 300 پرسنل این صنعت هم به جمع بیکاران بپیوندند!!
فرهنگ با اشاره به اینکه امروز یعنی 28 دی‌ماه، تلاش‌ها برای پرداخت نیمی از حقوق آبان‌ماه کارکنان نرگس شیراز به ثمر رسیده است، کارگران این واحد صنعتی را از نجیب‌ترین گروه کارگران صنایع دانست.
مدیر عامل نرگس شیراز با یادآوری اینکه امسال تعداد 6 یا 7 کارخانه‌ی تولید روغن در کشور تعطیل شده است، گفت: در یک دوره ما در ایران مانند دیگر امور تا جایی‌که توانستیم کارخانه‌ی روغن تاسیس کردیم؛ در حالیکه ترکیه 2 یا سه و در کل اروپا 3 یا 4 واحد تولید روغن نباتی وجود دارد حال آنکه در ایران 47 کارخانه ایجاد کرده‌ایم.
فرهنگ با اشاره به اینکه بعد از 2 سال قرار بود سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، قیمت روغن خوراکی را افزایش دهد، گفت: براین اساس سفارشی را برای تولید روغن گرفتیم اما بعد از وقایع اخیر و مطرح شدن مرگ بر گرانی! این موضوع عملیاتی نشد و سفارش ما هم عملیاتی نشده است.
او خاطرنشان کرد: ما قرار بود ماهیانه 1500 تن روغن برای یکی از شرکت‌های تولید روغن خوراکی تولید کنیم، بسته‌بندی‌های آن را هم آماده کردیم اما به دلیل متوقف شدن موضوع افزایش 7 یا 8 درصدی قیمت‌ها، تنها در ماه گذشته 200 تن سفارش را انجام داده‌ایم.
خواسته‌ی کارگران روغن‌نباتی شیراز: کار ما را نگیرید
یکی از کارگران این واحد تولیدی نیز به نمایندگی از کل شاغلان در این صنعت، گفت: ما از شورای شهر و تمام مسئولان استان فارس و شهر شیراز درخواست می‌کنیم که به این صنعت کمک کنند تا روی پا بماند.
او تصریح کرد: اگر کارخانه‌ی روغن‌نباتی نرگس زمین بخورد، احیای آن کاری بسیار دشوار خواهد بود؛ ما سال‌ها تلاش کرده‌ و سخت کار کرده‌ایم تا علی‌رغم تمام دشواری‌ها و مشکلات، این کارخانه روی پا بماند.
اول تکمیل کارخانه‌ی جدید بعد تعطیلی واحد کنونی
رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه تاکید کرد که علی‌رغم همه مسائل، ابتدا باید واحد تولیدی جدید تکمیل شود بعد به فکر تعطیلی واحد کنونی باشیم تا اشتغال موجود با مخاطره مواجه نشود.
سید احمدرضا دستغیب، با تصریح اینکه شورای اسلامی شیراز حفظ هوای پاک این کلانشهر را با هچ چیز معاوضه نمی‌کند، تاکید کرد که باید همه برای حفظ اشتغال موجود کمک کنیم.
وی اضافه کرد: در زمان انتقال کارخانه‌ی روغن‌نباتی و سایر صنایع باید طرح توجیهی، زمان و منابع مالی مناسب مد نظر قرار گرفته شود، نه اینکه ابتدا این کارخانه را تعطیل کنیم و بعد بگوییم واحد جدید راه‌اندازی شود.
رییس شورای شیراز اعتقاد دارد که باید همه مسئولان و دستگاه‌های ذیربط برای تامین منابع مالی مورد نیاز تلاش و همراهی داشته باشند، گفت: زمانی که واحد تولیدی جدید به مرحله‌ای از پیشرفت کار رسید که از راه‌اندازی مطمئن باشیم، می‌توان انتقال را انجام داد.
دستغیب با بیان اینکه حفظ صنایع و اشتغال موجود در این بخش از اولویت‌های دولت است، شورای شهر شیراز را حامی این اولویت دانست و گفت: اکنون اولین اولویت برای دولت و نظام حفظ اشتغال موجود و بعد از آن ایجاد اشتغال جدید است.
او گفت: شورای شیراز اعتقاد کامل به حمایت از صنایع دارد و در این مسیر همراه خواهد بود.
دستغیب در عین‌حال با اشاره به طرح پیشنهادی برای اراضی کارخانه‌ی فعلی روغن نرگس، گفت: در این طرح باید تمام پیوست‌های لازم نظیر مباحث فرهنگی و ترافیکی دیده و لحاظ شود.
رییس شورای شهر شیراز با بیان اینکه کارخانه در نقطه‌ای فرهنگی از شهر شیراز قرار گرفته است، گفت: نباید با اجرای یک طرح هویت شاعرانه، فرهنگی و تاریخی و گردشگری این محدوده دستخوش دگرگونی شود بلکه باید بر جاذبه‌ها بیفزاید.
عضو هیئت رییسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با قدردانی از مدیرعامل کارخانه‌ی نرگس شیراز گفت: این اولین باری است که پای خبرنگاران و عکاسان به این مجموعه‌ی صنعتی باز می‌شود و این یک نقطه‌ی عطف است.
علی ناصری با تصریح اینکه بر لزوم حفظ اشتغال موجود و حمایت از تولید اصرار داشته و دارد، گفت: در عین توجه به این اولویت باید به لزوم رعایت استانداردها در ابعاد مختلف توجه کافی داشت تا خدای ناکرده، سلامت مردم و شهر شیراز با مخاطره مواجه نشود.
ناصری با بیان اینکه امروز کارخانه‌ی روغن‌نباتی نرگس شیراز با حذف بخش روغن‌کشی، بوی نامطبوعی که عامل نگرانی شهروندان بود را از بین برده و روغن مورد نیاز را از خارج وارد می‌کند، گفت: ما اعتقاد داریم که یک صنعت باید به شکل کامل و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بهره‌وری داشته باشد.
عضو شورای شیراز با بیان اینکه امروز کارخانه‌ی نرگس تنها کار تصفیه و بسته‌بندی روغن را انجام می‌دهد، گفت: جایگاهی که از این صنعت انتظار داریم باید در آینده حفظ شود.
او یکی از معضلات این کارخانه در گذشته را پساب تصفیه‌ی روغن دانست و با بیان اینکه با انتقال این پساب به کارخانه‌های تولید صابون، بخشی از مشکل حل شده است، گفت: موضوع اتصال به فاضلاب شهری نیز یکی از مسائل بود که ظاهرا در بخشی هنوز نیازمند کار است.
ناصری با یادآوری اینکه کارخانه‌ی روغن‌نباتی نرگس حدود 63 سال قبل احداث شده است، گفت: امروز این کارخانه در قلب فرهنگی و تاریخی شیراز قرار دارد؛ نقطه‌ای که مرکز علمی، ادبی، تاریخی و فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود لذا علی‌رغم نداشتن مشکلات بو و پساب‌ها، مسئله‌ی منظر شهری مهم است.
او با تصریح اینکه شورا توجه جدی به حفظ اشتغال این واحد دارد، خاطرنشان کرد: برای شورای شهر شیراز، سلامت مردم یک خط قرمز محسوب می‌شود لذا اگر سلامت مردم به هر دلیل با مخاطره مواجه شود، قطعا شورا ورود می‌کند.
عضو شورای شیراز با اشاره به لزوم توجه به صنایع و توسعه‌ی عقلانی آن، گفت: مهمترین رویکرد شیراز مبحث گردشگری است، اگر می‌خواهیم شیراز رونق اقتصادی داشته باشد باید گردشگری را در ابعاد مختلف گسترش دهیم.
ناصری با قدردانی از تلاش‌های مجموعه‌ی مدیریتی نرگس شیراز در خصوص اجرای راهکارهایی برای کاهش آلاینده‌ها و مخاطرات این صنعت، گفت: هنوز هم در موضوع مخازن حلال‌ها، حفاظت از بخش‌هایی که احتمال آتش‌سوزی دارد و .... باید توجه بیشتری داشت.
او با دلگرمی دادن به کارگران این صنعت نسبت به اینکه اعضای شورای شیراز نمایندگان و حامیان آنان نیز هستند، گفت: قطعا ما از این صنعت و حفظ آن حمایت کرده و برای انتقال سریعتر این واحد تولیدی نیز همکاری و همراهی خواهیم داشت.
ناصری با اشاره به اینکه صنایع دیگری نیز ملزم به خروج از شیراز شده‌اند، همکاری شورا با آن واحدها را نیز متذکر شد و گفت: امیدوار هستیم و کمک می‌کنیم که این صنعت بعد از انتقال قطعی، امکان توسعه‌ی اشتغال و تولید را داشته باشد؛ البته اجرایی شدن طرح پیشنهادی نیز می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و رونق اقتصادی باشد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاکید دارد که تاخیرهای مکرر در انتقال واحدهای صنعتی، نه به نفع آن صنایع و شاغلان آن و نه به نفع مردم شهر، نخواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر