پیام فارس

آخرين مطالب

برگزاری همایش تاثیر تریاک بر سرطان در شیراز/ مصرف تریاک به هر شکل و میزان سرطانزا است علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - همایش تاثیر مصرف تریاک در ابتلا به سرطان، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار و با اشاره به نتایج یک تحقیقات بر نقش تاثیرگذار مصرف تریاک در ابتلا به سرطان تاکید شد .
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، همایش یک روزه‌ی تاثیر مصرف تریاک در ابتلا به سرطان، با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شیراز برگزار شد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این همایش گفت: با توجه به گزارشی که در آن اعلام شده بود بیشترین شیوع سرطان مری دنیا در منطقه شمال شرق ایران است، بنابراین تلاش کردیم تا بدانیم چرا سرطان در این نقطه شیوع زیادی دارد .
رضا ملک زاده با ارایه نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک در ابتلا به سرطان، افزود: یافتن دلایل شیوع بالای سرطان در شمال شرق ایران، نیازمند یک کار گروهی بود تا علاوه بر متخصصان و دانشمندان ایرانی از برجسته ترین دانشمندانی که در جهان صاحب نظر هستند، کمک بگیریم؛ به همین دلیل یک گروه پنجاه نفره شامل 15 متخصص ایرانی به علاوه متخصصانی از دانشگاه های مختلف دنیا در این مطالعه شرکت داشتند .
او اضافه کرد: این مطالعه در مدت بیست سال انجام شده است و موفق شدیم با شواهد علمی بسیار دقیق نشان دهیم که مصرف مواد مخدر علاوه بر افزایش مرگ و میر بر اثر سکته های قلبی و مغزی، انواع بیماری های ریوی و کبدی، میزان سرطان را نیز بسیار افزایش می دهد و یکی از دلایل بالای شیوع سرطان در بعضی ار نقاط ایران، مصرف زیاد تریاک است .
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: برآورد ما از سطح کشور این است که جمعیتی حدود 10 درصد مردم به ویژه افرادی که سن بالای چهل سال دارند، تریاک را نه به عنوات چیزی که به آن معتاد باشند بلکه به صورت تفریحی استفاده می کنند؛ بیشتر مردم از این مساله آگاهی ندارند که میزان بیماری زایی تریاک از سیگار نیز بیشتر است، به همین دلیل مهمترین نتیجه مطالعه انجام شده این است که به همه مردم ایران در زمینه پرهیز از مصرف تریاک، اطلاع رسانی شود .
ملک زاده، بیان کرد: می دانیم که بعضی از مشتقات تریاک مانند مرفین، برای بعضی از بیماری ها، دردهای شدید یا تسکین درد برای افرادی که سرطان های غیر قابل درمان دارند، موثر است و موارد مشخصی است که بعضی از مشتقات تریاک را به عنوان دارو باید استفاده کنیم اما اینکه تریاک را به عنوان یک کار تفریحی و به صورت مستمر در مدت زندگی استفاده کنیم، نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه سبب ابتلا به انواع بیماری ها، سکته های قلبی و مغزی، سرطان های مختلف، بیماری های کبدی و ریوی می شود .
او افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، به طور کلی هر ساله در سراسر کشور نزدیک به 110 هزار نفر به انواع سرطان ها مبتلا می شوند؛ در بین دلایل و عواملی که سرطان را به وجود می آورند علاوه بر تنباکو که عامل مهم بروز سرطان است، مصرف تریاک نیز یک عامل مهم است .
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر اینکه مصرف تریاک در بروز انواع سرطان های گوارشی تاثیر دارد، اضافه کرد: مصرف تریاک باعث می شود درصد ابتلا به سرطان ریه سه برابر، سرطان مری دو و نیم برابر، سرطان معده یک و هشت دهم، سرطان لوزالمعده دو و نیم برابر و سرطان مثانه چهار برابر شود .
ملک زاده با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم، گفت: رسانه ها نقش مهمی در تغییر فرهنگ نادرست مصرف تریاک دارند و باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری داشته باشند .
او ادامه داد: یکی از فواید تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر مصرف تریاک در ابتلا به سرطان این است که شاید بتوانیم داروهایی برای ترک بهتر اعتیاد، کشف کنیم .
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکید کرد: مصرف تریاک به هر شکل و با هر روش مصرفی، سرطانزا و بیماری زا است .
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، گفت: این همایش به منظور ارایه و برسی مطالعاتی که از سوی دکتر ملک زاده در سطح کشور و استان فارس در زمینه سرطان انجام شده و نتایجی که از این مطالعات به دست آمده است، برگزار می شود .
سید بصیر هاشمی افزود: در سطح استان فارس چندین مطالعه کوهورت در حال انجام است؛ کوهورت ها مطالعات بزرگ آینده نگر هستند که جمعیت زیادی را زیر پوشش قرار می دهند؛ در حال حاضر کوهورت های بالاده کازرون، خرامه و فسا در حال انجام است و به زودی در کوار نیز اجرا شود و نزدیک 50 هزار نفر از مردم استان در این مطالعات وارد شوند .
او با اشاره به مطالعات دکتر ملک‌زاده در خصوص تاثیر مصرف تریاک بر سرطان، گفت: در این مطالعات ثابت شده است که مصرف مواد مخدر و به ویژه تریاک می تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشد؛ به تازگی از سوی آژانس بین المللی سرطان، از دکتر ملک زاده قدردانی و مدال افتخار به او داده شد .
هاشمی، بیان کرد: پس از کسب این موفقیت، از دکتر ملک زاده درخواست کردیم در این زمینه برای آشنایی بیشتر محققان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کنفرانسی برگزار کنند؛ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز این برنامه ها از گذشته آغاز شده و به صورت جدی در حال پیگیری است؛ برگزاری این برنامه ها، زیرساختی برای حوزه پژوهش است و محققان دانشگاه می توانند از نتایج این پژوهش ها و کوهورت ها استفاده کنند .
این همایش، امروز بیست و هشتم دی در سالن اجتماعات برج پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/13470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود

هواشناسی ایران 403/02/05؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است

الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس