معاون سازمان سوادآموزی:
برای 48 میلیون ایرانی پروندهی آموزشی تشکیل شده است
علمي
بزرگنمايي:
فارس آنلاین - معاون آموزشی سازمان سواد آموزی گفت: در راستای شناسایی افراد بیسواد، با ایجاد پایگاه اطلاعاتی در این سازمان برای 48 میلیون ایرانی زیر 50 سال پروندهی آموزشی تشکیل شده است.
به گزارش ایسنا منطقهی فارس، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس، مهدی مهدیزاده در کارگاه آموزشی کارکنان سوادآموزی فارس، با تاکید بر اینکه "شناسایی بی سوادان یک فرایند پیچیده است که نیاز به تلاش ویژهای دارد" افزود: هم اکنون با کیفیتترین فرایند سوادآموزی شناسایی سواد آموزان است و در این راستا با ایجاد پایگاه اطلاعاتی بسیار توانمند طی ده سال گذشته ، موفق به ثبت مشخصات افراد بر اساس ویژگی های خاص شدهایم .
او با بیان اینکه در این پایگاه اطلاعاتی همه افراد زیر 50 سال دارای پرونده آموزشی هستند، اضافه کرد: برای دریافت سوابق آموزشی این افراد، از همه اسناد معتبر موجود، اعم از سابقه تحصیلی در آموزش و پرورش، اطلاعات دفاتر متمرکز پایه پنجم ابتدایی و مطابقت آن با کد ملی استفاده شده است .
مهدیزاده گفت: از مجموع 53 میلیون ایرانی بین 10 تا پنجاه سال، 48 میلیون نفر هم اکنون دارای پرونده آموزشی هستند که بر اساس آن وضعیت باسوادی آنها مشخص شده است و سایر افراد نیز بر اساس سرشماری سال 95، اظهارات شخصی و سایر مستندات در حال تعیین وضعیت هستند .
وی با بیان اینکه سوادآموزی حاصل فرایندهای مختلفی است که اگر درست انجام شود به هدف خود دست یافتهایم، گفت: جذب و آموزش نیروی انسانی، شناسایی بیسوادان، آموزش، ارزشیبابی و محتوای آموزشی کلیدیترین عناصر سواد آموزی است که با اصلاح آنها کیفیت سواد آموزی تضمین و با اشکال در هر مرحله، سایر فرایندها با مشکل مواجه میشود .
او مشکلات موجود در جذب و آموزش نیروی انسانی را اولین و مهمرین اشکال در اصلاح فرایندهای سوادآموزی عنوان و اضافه کرد: با ادغام سوادآموزی و آموزش و پرورش طی سالهای گذشته، جذب و آموزش نیروی انسانی در سواد آموزی، به دلیل تاکید بر استفاده از توانمندی سایر موسسات وجود ندارد و تا کیفیت آموزش دهنده و صلاحیت حرفهای آن تامین نشود، کیفیت نیز تضمین نمیشود .
مهدیزاده در ادامه با اشاره به فرایند آموزش سوادآموزی گفت: این فرایند هم اکنون به دلیل واگذاری آن به بخشهای خصوصی و موسسات و نبود نظارت مطلوب با اشکالتی مواجه است و چندان قابل اطمینان نیست .
معاون آموزشی سازمان سواد آموزی افزود: برای رفع این اشکال نیز کنترل و نظارت خود را بر فرایند بعد از آن ،یعنی ارزشیابی متمرکز کرده و تلاش می کنیم تا با نظارت مطلوب بر این بخش، فرایند آموزش را نیز به مسیر صحیح خود هدایت کنیم .
وی با اشاره به اهمیت منابع آموزشی در حوزه سواد آموزی گفت: در این فرایند تلاش شده تا با ایجاد محتواهای ویژه از تک محتوایی دور شویم و در همین راستا تا کنون 9 محتوای آموزشی ویژه برای سواد آموزان مختلف تهیه شده که افراد بر اساس نیاز خود محتوای خاصی را دنبال کنند .
مهدیزاده تنوع بخشی در محتوای آموزشی را مهم دانست و گفت: برای بهبود کیفیت آموزشی باید تلاش کنیم در کنار همه این فعالیت، فرایند یاددهی یادگیری را مشارکتی کنیم تا وابستگی به کتب به حد اقل برسد .
وی تشکیل مراکز یادیگری محلی، با تمرکز بر آموزش مهارت های اجتماعی و زندگی را در همین راستا ارزیابی و اضافه کرد: این فعالیت مبتنی بر نیاز سنجی بوده و در این راستا کتابهای کمک آموزشی مهارت زندگی پیش بینی و 36 عنوان چاپ و آماده شده است .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: استان فارس در عرصه سواد آموزی اقدامات خوبی انجام داده و طی سال های اخیر نیز توانسته جایگاه خوبی در سواد آموزی کشور به دست آورد .
حمیدرضا آذری گفت: نظارت بر فرایند و کیفیت سواد آموزی و سنجش و ارزشیابی آن برای همه ما یک استراتژی مهم است و تلاش می کنیم تا با نظارت دقیق بر فرایند سواد آموزی ، کیفیت سواد آموزی را ارتقاء دهیم .
وی گفت: استفاده از موسسات و سیستم های غیر دولتی گریز ناپذیر است و در عرصه سواد آموزی نیز این اقدام موجب می شود تا با نظارت صحیح بر فرایند واگذاری ، موانع و مشکلات کمتری داشته باشیم .
آذری با تاکید بر اهمیت سواد آموزی و آگاهی بخشی افراد جامعه گفت: بیشترین مشکلات هر جامعه ای ناشی از کمی سواد و آگاهی افراد آن جامعه است چنانچه بخشی از جامعه ما به دلیل عدم آگاهی صحیح ،رفتار های مطلوب و ثمر بخشی از خود نشان نمی دهند و با آگاهی بخشی به این افراد، بسیاری از مشکلات جامعه نیز کاسته خواهد شد .
انتهای پیام
-
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۳:۳۳:۰۰ PM
-
۲۵۹ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/14878/