پیام فارس

آخرين مطالب

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز:

طرح پزشک خانواده موثرترین راه کاهش هزینه‌های درمان است علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعتقاد دارد که طرح پزشک خانواده، موثرترین راه برای کنترل و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور درمان در ایران محسوب می‌شود و یک برنامه‌ی علمی است و نباید آن را سیاسی جلوه داد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، علی بهادر سه شنبه ١٠ بهمن ماه در نخستین كنفرانس خبری خود با تصریح اینكه اگر بخواهیم هزینه‌های بخش درمان را كنترل كنیم، راهی جز برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن برنامه‌ها وجود ندارد، اختصاص بودجه مناسب به بخش سلامت را در شمار یكی از مهمترین و بیشترین هزینه‌هایی دانست كه معمولا در كشورهای توسعه یافته اختصاص داده می‌شود .
وی كه اعتقاد دارد بدون برنامه نمی‌توان كنترل هزینه كرد، افزود: با سیستم ارجاع یا به عبارتی طرح پزشك خانواده می‌توان به یك ساختار نظام‌مند در هزینه‌های بخش درمان رسید .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز با ذكر مثالی به دفاع از طرح پزشك خانواده پرداخت و گفت: نیازی نیست كه یك فرد برای یك بیماری ساده به یك فوق تخصص كه تعرفه بالاتر و به تبع آن دریافتی بالاتری هم دارد، مراجعه كند، بلكه با سیستم ارجاع و هزینه ای كمتر به درمان خود بپردازد .
بهادر اظهار كرد: اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشكی تصمیم بر اجرای این طرح به شكل گسترده و فراگیر در تمام كشور در آینده ای نزدیك گرفته است .
استان فارس پایلوت اجرای طرح پزشك خانواده نبود
وی با تاكید بر این نكته كه استان فارس پایلوت اجرای طرح پزشك خانواده نبود، گفت: ممكن است تصور شود كه در این طرح برخی هزینه ها مانند هزینه های جاری كنترل می شود اما ساماندهی این مهم در درازمدت بیش از سالهای اولیه اجرا مد ظر قرار گرفت كه همچنان هم ادامه دارد .
سرپرست دانسگاه علوم پزشكی شیراز كه باور دارد اجرای چنین طرح‌های بزرگی قطعا با محدودیت‌ها و موانعی رو به رو است، اضافه كرد: عده‌ای ممكن است اطلاعات كافی در خصوص این طرح نداشته باشند و یا با تلقی نادرستی از چگونگی روند آن مواجه شوند، لذا به همان میزان هم منتقد اجرای آن خواهند بود .
بهادر به توسعه صنعت توریسم درمانی كه هم‌اینك در تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه شیراز همانند بیمارستان‌های مادر و كودك وسوانح سوختگی امیرالمومنین در دست اجرا است هم اشاره و بیان كرد:‌دانشگاه علوم پزشكی شیراز به عنوان كارگروه سلامت و توریسم درمانی در فارس موظف به پیگیری رویكردهایی جهت افزیش و نهایتا رونق این صنعت در استان است .
وی یادآور شد: اگرچه متبحرترین و ماهرترین پزشكان استان فارس در بیمارستانهای دولتی مشغول به خدمت هستند اما بسیاری از‌آنها دربیمارستانهایی خصوصی هم مشغول به فعالیت‌اند .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز با تاكید بر اینكه توریسم درمانی نیازمند تلاش و اهتمام بیشتری برای فراگیری دارد، گفت:‌ امروز به شركت‌هایی در داخل و خارج از كشور مجوز داده شده كه بیمار را جهت مداوا به بیمارستان‌های شیراز و فارس انتقال دهند اما در این میان شركت‌هایی هم هستند كه بدون مجوز اقدام به این امر می‌كنند و موجب شده تا آمار واقعی از تعداد بیماران ورودی به بیمارستانها مشخص نباشد .
بهادر تصریح كرد:‌ با رفع برخی موانع سیاسی جهت تسهیل ورود به ایران بدون شك با افزایش تعداد بیماران خارجی و رونق بیشتر صنعت ترویسم درمانی روبه‌رو خواهیم شد كه در این راستا رایزنی‌هایی با اداره‌كل میراث فرهنگی، گردسگری و صنایع دستی انجام شده است .
وی از رایزنی‌ها برای اخذ مجوز پیوندهای خارجی به بیمارانی كه از كشورهای دیگر متقاضی پیوند در بیمارستان‌های شیراز هستند، خبر داد و در این خصوص عنوان كرد: در تلاشیم تا هرچه سریعتر این مجوز را از وزارت بهداشت دریافت كنیم .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز به افتتاح و بهره‌برداری از 90 پروژه عمرانی، بهداشتی و درمانی این دانشگاه به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: این میزان پروژه با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان و متراژی حدود 26 هزار مرمربع شامل خانه‌های بهداشت، پایگه اورژانس، اقامتگاه‌های همراه بیمار، و... به بهره‌برداری می‌رسند .
بهادر در بخش دیگری از سخنان خود به فرآیند طولانی مدت بیمارانی كه در لیست انتظار پیوند قرار دارند اشاره و با بیان اینكه عضو پیوندی به دلیل عدم شناسایی بیماران مرگ مغزی كم است و یا با طولانی شدن پروسه پیوند به دلیل فوت بیمار به وجود می‌آید، گفت: با ایجاد یك شبكه‌ جهت رفع این مهم، می‌توان امیدوار به كاهش لیست انتظار بیماران پیوندی بود .
وی همچنین به مطالبه دانشگاه علوم پزشكی از سازمان‌های بیمه‌گر بابت عدم پرداختی به بیمارستان‌ها، شركت‌های دارویی و داروخانه‌ها هم اشاره و در این رابطه نیز بیان كرد: اساتید و پرستاران ما به تربیت بیش از 13 و 6 ماه است كه كارانه خود را به دلیل پراخت های معوقی سازمان‌های بیمه‍‌گر دریافت نكرده‌اند .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: سخن از كیفیت خدمات می‌شود اما واقعیت این است كه چطور امكان دارد رضایت خدمت دهنده مدنظر نباشد و با پرداخت های معوق، دلسری خدمات دهنده ایجاد نشود؟
بهادر با بیان اینكه اگر مشكلات به شكل فعلی بافی بمانند عملا طرحی به نام طرح تحول سلامت باقی نخواهد ماند، گفت: با اجرای این طرح تقریبا توانستیم در حد شان مردم وضعیت ظاهری مراكز درمانی و خدمات دهی را تسهیل كنیم اما با تداوم مشكلات حادث شده ممكن است چیزی از طرح تحول سلامت باقی نماند .
وی در پاسخ به این پرسش كه دانشگاه علوم پزشكی شیراز قرار است خدمات را چگونه ارتقا دهد؟ داشتن بودجه كافی برای اجرای برنامه‌ها را شرط اصلی تحقق كیفیت خدمات دانست و گفت: هزینه‌های بخش سلامت، درمان و پژوهش باید به خوبی دیده شود كه متاسفانه در كشورهای جهان سوم به آن توجه نمی‌شود .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز تاكید كرد: همه مسئولین باید بدانند كه برای آموزش و پژوهش به جز درآمدهای اختصاصی بیمارستانها باید بودجه دیگری را هم اختصاص دهند .
بهادر همچنین در بخش پایانی سخنان خود به نقش كلیدی رسانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه و تطابق این رسالت در حوزه سلامت نیز اشاره و بیان كرد: در بسیاری از كشورهای پیشرفته، رسانه‌ها یكی از اصلی‌ترین عامل توسعه محسوب می‌شوند .
وی ادامه داد: مواردی در دانشگاه علوم پزشكی شیراز و حوزه سلامت و درمان مطرح می شود كه به جز همراهی با اصحاب رسانه برای انعكاس امكان آگاهی عمومی وجود ندارد.با آگاهی رسانی به مردم در بخش سلامت شاهد كاهش بسیاری از هزینه‌ها در این حوزه خواهیم بود .
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شیراز به اهمیت دانشگاه ها در كشور اشاره و با تصریح بر اینكه دانشگاه مهمترین نهاد در هر كشوری از حیث تربیت نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی محسوب می شوند، از دانشگاه علوم پزشكی شیراز به عنوان یكی از دانشگاه های مادر ایران یاد كرد كه امروز با قابلیت های بالا در موضوعات پزشكی، قطب و سرآمد كشور معرفی شده است .
بهادر همچنین كلانشهر شیراز را به عنوان پایگاه ملی و فراملبی جهت ارائه خدمات درمانی به كشورهای حاشیه خلیج فارس، كشورهای غربی منطقه و عربی دانست .
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح اینکه به هیچ عنوان سیاسی نیست و از سیاست هم دوری می‌کند، گفت: رسانه‌ها باید مسائل مرتبط با سلامت مردم را جدی گرفته و در مورد دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی و الگوهای خوبی که دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز علمی ارائه می‌دهند، با مطالعه ورود و نقد و تحلیل کنند.
بهادر با بیان اینکه رسانه‌ها باید دغدغه‌های اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح کنند، گفت: امروز بین اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی التهابی وجود دارد اما آنان به دلیل تعهد و تعصبی که به کار خود و موضوع سلامت مردم دارند، کارشان را انجام می‌دهند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز لزوم تامین اعتبارات لازم و پرداخت سریعتر مطالبات این دانشگاه از بیمه‌ها را لازمه‌ی ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات از سوی مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/14925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی