پیام فارس

آخرين مطالب

نایب رئیس اتاق ایران:

اولین گام رونق اقتصادی مبارزه با فساد اداری است اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه اولین گام برای رونق اقتصادی مبارزه با فساد است و فساد، فقر و آسیب‌های اجتماعی ریشه در فرهنگ دارد، گفت: خاستگاه تمام این مسائل و معضلاتی كه در كشور وجود دارد، حتماً در فرهنگ ریشه دارد .
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز پدرام سلطانی، در همایش «سلامت اداری و مبارزه با فساد» که در اتاق شیراز برگزار شد، گفت: بخش خصوصی در این دوره حركت جسورانه خود را برای واگویی فساد در كشور آغاز كرده است .
عیب‌پوشانی، نقطه ضعف ماست
وی با بیان اینكه فرهنگ ما غنی است و نقاط و جلوه‌های مثبت فراوانی دارد، اما نقاط ضعفی هم داریم كه باید به آن‌ها اقرار كنیم و نقطه عزیمت اصلاح خود را آغاز كنیم، افزود: یكی از نقاط ضعف ما این است كه عیب‌ها را می‌پوشانیم كه این عیب فردی است و بر اساس غفلتی به وجود آمده است نه یك عیب اجتماعی كه می‌تواند جامعه‌ای را ویران كند .
سلطانی، فساد را یكی از مثال‌های این عیب‌ها برشمرد و گفت: تا همین چند وقت پیش سخن گفتن درباره فساد، یك موضوع مگو بود و كسی جرأت نداشت درباره آن بگوید. در اوایلی كه این موضوع مبارزه با فساد مطرح شد، نام آن را سلامت اداری گذاشتند و گفتند نام آن را فساد نگذاریم و این همان بخشی از فرهنگ ماست كه آُسیب می‌‍زند .
باید حركت جدی برای مبارزه با فساد آغاز شود
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینكه ما به دنبال این هستیم كه این واقعیت‌ها را عریان كنیم، گفت: باید حركتی در این زمینه شروع شود تا تبدیل به فریادها شده و حركت جدی برای مبارزه با فساد آغاز شود .
وی با اشاره به اعتراضات اخیر مردم درباره فساد، از تأخیر انداختن اصلاح فسادها انتقاد كرد و گفت: ما كار خود را به موقع و درست انجام نمی‌دهیم تا برسیم به نقطه‌ای كه گام بعدی آن ویرانی كامل است و چرا شكست‌های خود را نمی‌پذیریم و با صراحت صحبت نمی‌كنیم و این‌ها ضعف‌های فرهنگی است كه به آن دچار هستیم .
آسیب‌های اجتماعی ریشه در فرهنگ دارند
سلطانی با بیان اینكه فساد، فقر و آسیب‌های اجتماعی ریشه در فرهنگ دارند، گفت: متأسفانه همان‌طور كه دكتر كاتوزیان گفته‌اند، ملت ایران یك جامعه كوتاه مدت شده است یعنی ما تلاش می‌كنیم در طول كوتاه فعالیت به مسیر آمال‌های خود برسیم لذا بسیاری تلاش می‌كنند تا از راه‌های نامتعارف به آمال‌های خود دست یابند .
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما نسلی هستیم كه دست در جیب نسل آینده خود می‌كنیم و به آن‌ها هم نشان می‌دهیم كه شما هم می‌توانید این كار را بكنید اما این سرزمین نمی‌تواند برای قرون متمادی این مسائل را تحمل كند .
وی باز هم بر این نكته تأكید كرد كه خاستگاه تمام این مسائل و معضلاتی كه در كشور وجود دارد، حتماً در فرهنگ ریشه دارد و ادامه داد: بیشترین زیان از فساد را شهروندان می‌بینند و تهی‌دست‌ترین مردم كشور، بیشترین آسیب‌دیدگان فساد هستند .
انتقاد از ضعف عملكرد در مبارزه با تخلف و فساد
سلطانی با انتقاد از ضعف عملكرد در مبارزه با تخلف و فساد گفت: متأسفانه در كشور ما هر كسی در كشور می‌خواهد سهم خود را در تخلف بردارد و وقتی كه دولتی فاسد شد، شهروند هم سهم خود را از فساد مطالبه می‌كند و البته این قضیه برعكس هم صادق است .
آیا نوشتن قانون دانش نمی‌خواهد؟
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تصریح اینكه متأسفانه همه ما نسبت به مراعات قانون بی‌قید هستیم، گفت: امروز خود قانون هم تبدیل به یك مانع شده است. سئوالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه آیا نوشتن قانون دانش نمی‌خواهد؟ چرا نمایندگان پارلمان كشور ما طوری انتخاب می‌شوند كه قانون‌نویسی و قانون‌گذاری را یاد نگرفته‌اند و این‌ها كسانی هستند كه برای ما قانون می نویسند در حالی كه این قوانین می‌توانند در تضاد هم باشند، پس ما در همه جا مشكل داریم .
وی اعتقاد دارد كه تقصیر بخش خصوصی هم در این زمینه‌ها كمتر از بخش دولتی نیست اما طبیعتاً اگر آب بخواهد زلال شود، باید سرچشمه زلال شود .
برای اصلاح فساد، باید از خودمان شروع كنیم
سلطانی در ادامه با تصریح اینكه برای اصلاح باید از خودمان آغاز كنیم، گفت: ما كاری كه در اتاق آغاز كردیم مصداق همین است كه از خودمان شروع كنیم و ابتدا با مفاهیم فساد آشنا شویم .
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار كرد: در فرهنگ ما كارها و اشتباهاتی كه به آن عادت كرده‌ایم، تبدیل به یك رویه شده است كه این‌ها از مصادیق فساد بودند و قبح آن ریخته شده است و باید این مسائل را شناسایی كنیم .
قربانیان فساد باید تجارب خود را گزارش دهند
وی با تأكید بر اینكه همچنین باید واگویی و گزارش‌گیری فساد را انجام دهیم، گفت: قربانیان فساد باید تجارب خود را گزارش دهند تا معلوم شود كسانی كه این فساد را تحمیل كردند، چه كسانی بوده و چه كرده‌اند .
پشت بخشی از محرمانه‌ها، رانت است
سلطانی با بیان اینكه در فساد به دنبال متهم گشتن یعنی آدرس غلط دادن است، گفت: چیزی كه می‌تواند به ما كمك كند و مسیر را در مواجه با فساد تسریع كند، طبیعتاً شفافیت است اما ما كشوری هستیم كه كمی نیستیم و بسیاری از آمارهای ما محرمانه است در حالی كه پشت بخشی از محرمانه‌ها، رانت است .
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأكید بر اینكه دولت باید به حساب‌های بخش خصوصی هم سركشی كرده و مالیات‌ها را عادلانه وصول كند، گفت: باید مشخص شود كه چه كسی سریع‌العمل بوده و چقدر كار كرده و چه كسی كتمان كرده است .
بخش خصوصی و دولتی باید هر دو شفاف باشند
وی خطاب به فعالان بخش خصوصی ادامه داد: اگر ما انتظار داریم كه دولت شفاف باشد، ما هم باید شفاف باشیم و این جاده دو طرفه است .
خواسته بخش خصوصی از دولت، شایسته‌سالاری است
سلطانی در ادامه خواسته دیگر بخش خصوصی از دولت را شایسته‌سالاری عنوان كرد و گفت: مسلماً آن كسی كه با رابطه بر روی یك صندلی نشسته باید پاسخ آن رابطه را بدهد .
فساد كمتر، سرمایه اجتماعی را بالا می‌برد
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأكید بر اینكه نظام اداری ما باید یك نظام جانشین‌پرور و شایسته‌سالار باشد، گفت: امروزه در دنیا شهروندان مطالبه‌گر شده‌اند، زیرا سطح دانش، آگاهی و توقع مردم بالا رفته است و كشورهایی كه فساد در آن‌ها كمتر است، سرمایه اجتماعی بالاتری دارند .
ایجاد رونق اقتصادی؛ گام نخست مبارزه با فساد
وی با تأكید بر اینكه نباید بین مردم و مسئولان دیواری باشد و هر دیواری كه گذاشته می‌شود، پشت آن فساد است، گفت: هر زمانی كه اقتصاد وارد ركود می‌شود، مستعد فساد می‌شود لذا دولت اگر می‌خواهد با فساد مبارزه كند باید در درجه اول رونق اقتصادی ایجاد كند و در این راه هم نیاز داریم كه تعاملات بین‌المللی برقرار كنیم و برای كاهش فساد باید با كشورهای جهان كار كنیم .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/14988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت