پیام فارس

آخرين مطالب

میراث فرهنگی فارس: حریم تخت جمشید نقض نشده است فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: طرح توسعه بنای امامزاده ابراهیم (ع) در شهرستان مرودشت متناسب با ضوابط ساخت و ساز در حریم تخت جمشید است و بر اساس نظارت های صورت گرفته، حریم این اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو تاکنون نقض نشده است.
برخی رسانه ها پیش از این نسبت به ساخت و ساز و توسعه بقعه امامزاده ابراهیم مرودشت که در فاصله کمتر از پنج کیلومتری تخت جمشید واقع است و احتمال نقض حریم درجه یک این آثار دوره هخامنشی ابراز نگرانی کرده بودند.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متولیان این امامزاده تاکنون تخلفی در ساخت و ساز مرتکب نشده اند.
وی ادامه داد: متولیان امامزاده ابراهیم به دلیل فرسودگی ساختمان این بنای این امامزاده طرحی را در سال 92 به مجموعه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مبنی بر ساخت و توسعه این بنا ارائه کردند که شامل گنبد، گلدسته و توسعه محیطی این محل بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پس از جلسات کارشناسی که سال 92 برگزار شد، از متولیان این امامزاده تعهد گرفته شده که هرگونه ساخت و ساز در این محل باید متناسب با ضوابط حریم تخت جمشید صورت گیرد.
وی افزود: این اداره کل تنها مجوز ساخت یک اتاق به مساحت 20 متر مربع (در ابعاد چهار در پنج متر) و ارتفاع چهار و نیم متر را صادر کرده است و برای حفظ حریم درجه یک تخت جمشید، بقعه این امامزاده باید بدون گلدسته و گنبد ساخته شود. امیری درباره خبرهای منتشر شده در هفته های اخیر مبنی بر نقض حریم تخت جمشید عنوان کرد: موضوعی که در هفته های اخیر اتفاق و تا حدودی جنجال ایجاد کرده ، نصب تابلوی این امامزاده در محور عبور و مرور اصلی بوده و تا قبل از این مساله این بقعه در این مکان وجود داشته و تنها مردم محلی از وجود آن اطلاع داشتند و تنها نصب این تابلو حساسیت ایجاد کرده است. مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه گفت: شورای فنی این اداره کل ضوابط مشخصی را برای توسعه این بنا مقرر کرده است و تاکنون هیچگونه تخلفی در ساخت و ساز و توسعه بنای بقعه این امامزاده که حریم تخت جمشید را نقض کند صورت نگرفته است.
وی با تاکید براینکه قرار نیست گنبد و گلدسته ای در این محل ساخته شود، بیان کرد: در مورد تابلوی جدیدی که در مسیر اصلی برای این امامزاده نصب شده نیز در حال مذاکره با اداره اوقاف هستیم که جمع آوری شود.
امیری بیان کرد: برخی از موضوع ساخت و ساز بقعه این امامزاده برای اهداف سیاسی خاص خود سوء استفاده کردند و این در حالی است که ساخت و سازها مبتنی بر ضوابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.
به دنبال طرح برخی مباحث مبنی بر ساخت امامزاده جدید در کنار تخت جمشید، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان مرودشت یازدهم بهمن ماه به ایرنا گفته بود: آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) از قدیم در کنار تخت جمشید وجود داشته و مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ساخت امامزاده جدید در کنار تخت جمشید مغرضانه و بی اساس است.
علیرضا منوچهری افزود: امامزاده ابراهیم (ع) که مقبره او در کنار تخت جمشید قرار دارد از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و آستان مقدس او از قدیم الایام در همین مکان بوده است.
وی ادامه داد: این مطلب که برخی اظهار کردند امامزاده جدید احداث شده و تابلو آن در عرض سه روزنصب شده کذب محض است.
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان مرودشت گفت: آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) یک ساختمان قدیمی داشته که به دلیل فرسوده بودن و امکان ریزش آن در سال 1392 در جلسه ای با حضور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت و معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امورخیریه فارس مقرر شد که در اسرع وقت نسبت به تخریب ساختمان قدیمی اقدام و عملیات بازسازی و نوسازی آن آغاز شود.
منوچهری افزود: برای آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی طرح مشترکی در خصوص احداث ساختمان جدید طراحی و سال 1392 عملیات عمرانی ساخت امامزاده طبق اصول فنی شروع شد.
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان مرودشت گفت: با توجه به اینکه تابلو قدیمی فرسوده شده بود تابلو جدید 6 ماه قبل نصب شده است.
وی ادامه داد: این امامزاده دارای سه هکتار زمین است و هیات امنای پنج نفره دارد که نسبت به برگزاری مراسم فرهنگی با حضور اقشار مختلف مردم و هیات های مذهبی در محل امامزاده اقدام می کنند.
منوچهری بیان کرد: بنابراین این امامزاده از قدیم الایام در این محل وجود داده و فردی که این مطالب را منتشر کرده مغرضانه و بی اساس این عمل را انجام داده است.
جواد یزدانی مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان فارس نیز در این زمینه گفت:‌فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره جدید بودن آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) دروغ است و حتی در نقشه های هوایی میراث فرهنگی مربوط به زمان قبل از انقلاب اسلامی نیز بنای این امامزاده مشخص است.
وی افزود: این امامزاده همیشه محل رجوع مردم از روستاهای اطراف بوده و مردم ارادت خاصی به این امامزاده داشته اند.
تخت جمشید از آثار تاریخی به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در 55 کیلومتری شمال شیراز و در محدوده شهرستان مرودشت است.
در حریم درجه یک آثار تاریخی تخت جمشید، احداث هر گونه ساختمان و هر گونه تاسیسات، کاشتن درختان، دخل و تصرف در اراضی و هرگونه کند و کاو و همچنین نصب پایه های چراغ و ... ممنوع است.
9873/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید