پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

علوی‌تبار عنوان کرد

لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب سياسي

لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - علی‌رضا علوی‌تبار روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب اعتقاد دارد که در سال پایانی دهه‌ی چهارم پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی لزوم بازخوانی آرمان‌های متعالی انقلاب بیش از دیگر زمان‌ها احساس می‌شود .
به گزارش ایسنا ، علی‌رضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همایشی با عنوان "جایگاه اصلاح‌طلبی در انقلاب اسلامی" با تاکید بر این نکته که اصلاح طلبان در هدف انقلابی و در ابزارها اصلاح طلب هستند، گفت: جریان اصلاح طلبی وفادارترین جریان انقلابی است که هم پایبند به اهداف و هم به دنبال ابزارهای مناسب برای بازخوانی آرمانهای متعالی است .
وی در تشریح نسبت بین اصلاح طلبی و انقلاب و برقراری این نسبت، به عقلانیت عملی اشاره و اضافه کرد: کسی که از ابزارها و وسایلی برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند اما به نتیجه نمی رسد، بدین معناست که فاقد عقلانیت عملی است .
این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در خصوص انقلاب اسلامی مباحث انتقادی زیادی مطرح شده اما در مورد متعالی بودن آرمان های انقلاب وحدت نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: آرمانهایی که انقلاب دنبال می کرد در مقابل خواسته ها و آرمانهای ایرانیان از یک جامعیت، آزادی فردی، برابری اجتماعی، نفی سلطه، روابط خارجی، اخلاق و معنویت و... برخوردار بود .
علوی تبار تصرف خشونت آمیز قدرت یک حکومتی برای به کارگیری قدرت در جهت تغییرات بنیادین در جامعه را تعریفی از انقلاب برشمرد و با بیان اینکه همه انقلاب ها از خشونت به عنوان ابزاری برای تحول استفاده کرده اند، گفت: در صورت تداوم این عنصر، ممکن است انقلاب تباه شود .
او اضافه کرد: خشونت ابزاری است که پس از مدتی اصالت پیدا می کند و به مرور زمان به انقلاب ضربه وارد میزند .
این فعال سیاسی اصلاح طلب که اعتقاد دارد خشونت با تکثر سازگار نیست و برای اعمال نیاز به تمرکز دارد، ادامه داد: عنصر خشونت برای انقلاب بسیار خطرناک است و اگر نتوان آن را کنترل کرد، امکان نابودی انقلاب به وجود می آید .
علوی تبار با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران ذاتا خشونت آمیز نبود، گفت: به عنوان مثال تعداد اعدامی های بهمن 57 تا خرداد 60 ، تنها 497 نفر بود .
او همچنین به تاریخچه شکل گیری خشونت در ایران اشاره و آن را متعلق به زمانی دانست که نیروهای رقیب تلاش کردند که قدرت را بدست گیرند و رقابت ها اوج گرفت و گفت: تا سال 67 به گفته آمارهای اپوزیسیون 14 هزار و 500 نفر از گروههای اپوزیسیون یا در خیابانها و یا در زندانها ترور شدند .
این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود اصلاحات را نوعی دعوت به عقلانیت عملی عنوان کرد که حرف اصلی آن این است که اگر آرمانهای انقلاب، آرمانهایی متعالی است، باید به دنبال ابزارهایی بود که با این آرمانها تناسب داشته باشند .
به گفته علوی تبار، اصلاح طلب کسی است که خشونت را به عنوان ابزاری که می توان از آن برای دگرگونی استفاده کرد نفی می کند که در واقع این نوعی از عقلانیت عملی است .
وی به لزوم توجه جدی به محتواهای انقلاب هم تاکید و از جمهوریت به‌عنوان مهمترین آرمان انقلاب یاد کرد و در خصوص جمهوریت نیز گفت: مردم ایران با انقلاب بنای حکومتی نو مبنی بر اراده جمهور گذاشتند و امروز بازخوانی آن به معنای تلاش جهت بدست آوردن ابزارهای متناسب با آنها است .
علوی تبار ادامه داد: اگر امروز با نقد بنیادین راههای تحقق بهتری برای جمهوریت متصور شویم، باید اصلاح بنیادی به معنای بازگشت به آرمانهای متعالی را انتخاب کنیم .
وی به مسئله علوم اجتماعی در انقلاب هم اشاره و بیان کرد: ایران در شرایطی پیروز شد که به دلایل مختلفی سیاست گذاری در جامعه زیر سوال رفته بود و به همین دلیل بسیاری از آرزوهایمان تحقق پیدا نکرد .
این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بدون آگاهی از علوم اجتماعی نمی توان خط مشی درستی در کشور ایجاد کرد، گفت: اصلاحات یعنی توجه مجدد بر این ابزارها و ما به علوم اجتماعی برای غلبه بر وضعیت نامناسبی که در آن به سر می بریم، نیاز داریم .
علوی تبار ادامه داد: به اندازه کافی مرگ و خشونت را تجربه کرده ایم وامروز زمان آن رسیده تا با گذر از مرگ وارد دورانی شویم که بتوان زندگی را به جامعه هدیه داد .
وی با تاکید بر این مطلب که اصلاحات می تواند آرمانهای انقلاب را با ابزارهای مناسب تحقق دهد، افزود: حوزه های مختلف زندگی جمعی ما از هم مستقل هستند وباید مستقل دیده شوند؛ در هر حوزه ای باید از ابزارهای خاص خود استفاده کرد .
این فعال سیاسی اصطلاح معتقد است که روش های انقلابی به معنای تکیه بر رهبری کاریزما نیست که باید بیشترین اختیار را به آن داد تا جامعه را پیش ببرد .
علوی تبار همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا از انقلاب به اصلاحات رسیدیم؟ گفت: تجربه انقلاب به ما نشان داد که در جریان انقلاب نتوانستیم ابزارهای مناسب برای آرمانها تدارک ببینیم و امروز با بازخوانی آنها به دنبال تحقق آرمانهای اولیه هستیم .
این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آنچه که امروز ایران را برای یک دهه در دامنه ی قهر و درگیری داخلی پیش برد، درگیری دونیروی قهر آمیز و جنگ طلب برای دستیابی به قدرت بود .
زیبا کلام: اصلاحات امروز تنها به معنای آزادی و دموکراسی است
به گزارش ایسنا ، صادق زیباکلام نیزدر نشستی که تحت عنوان جایگاه اصلاح طلبی در انقلاب اسلامی به میزبانی حزب ندای ایرانیان وسازمان عدالت و آزادی استان فارس در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه سال 96 ، سالی خوبی برای اصلاح طلبان نبود، به توجیه این گفته خود در طول سخنرانی پرداخت .
وی با بیان اینکه در شرایطی سال ٩٦ روزهای پایانی را طی می کند که اصلاح طلبان مورد غضب بخش قابل توجهی از دهه هفتادیها قرار گرفتند، افزود: در جریان ناآرامی های اخیر شاهد سر دادن شعارهایی علیه این جریان سیاسی بودیم که دست کمی از اصولگرایان نداشت .
این فعال سیاسی اصلاح طلب دفاع از جریان سیاسی اصلاحات در شرایط فعلی را دشوار دانست و آن را به مثابه این موضوع توصیف کرد که در خانه خود سه گل خورده باشی و در بازگشت و در خانه حریف بخواهی جبران کنی .
وی با بیان اینکه معتقدم از دوم خرداد تاکنون جریان اصلاح طلبی با یک بحران مواجه است ، با طرح سوالی مبنی بر اینکه اصلاح طلب کیست و مشکل اصلاحات چیست؟ گفت: طی دو دهه گذشته مطالب زیادی در این باب گفته شده که باعث شده امروز یک تعریف واحد و منسجم از آن بیرون نیاید .
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

احمد توکلی از معاون روحانی شکایت کرد

فرمانده سپاه به نتانیاهو: با دُم شیر بازی نکن

زیباکلام: اصلاح‌طلبان متهم اصلی وضع فعلی هستند

جزئیات توافق نوبخت با وزیر سابق بهداشت

طرح ترامپ برای خروج از ناتو فاش شد

پیام جهرمی به حاتمی در پی عدم موفقیت سیمرغ

ام‌الاسرا به روایت یک آزاده جهرمی

7 هزار شغل تا پایان سال جاری در فارس ایجاد شود

شایعات تازه درباره رفع حصر مهدی کروبی

ایجاد هفت هزار شغل تا پایان امسال در استان فارس

روحانی: دست بزرگان استان گلستان را می‌بوسم

لزوم تقویت نیروی انتظامی در فارس

تشییع پیکر آیت‌الله حقیقت در شیراز

همبستگی تمامی دستگاه ها با یکدیگر در فارس لازم است

همبستگی به معنای اتحاد با همه با یکدیگر است نه با استاندار

همبستگی به معنای اتحاد با همه با یکدیگر است نه با استاندار

ترامپ: اوباما بایدن را از تلی از زباله بیرون کشید

فائزه هاشمی: وقتی نهاد‌های حکومتی بی عدالتی می‌کنند فاجعه است

/درگذشت آیت‌الله حقیقت ارسنجانی/ پیکر آیت‌الله حقیقت دوشنبه تشییع می‌شود

موفقیت در مبارزه با قاچاق در گرو اقدامات فرهنگی است

پیشگیری در اولویت برنامه های مبارزه با قاچاق قرار گیرد

آمریکا از مواضع ضد ایرانی فرانسه تشکر کرد

ظریف به عراق می‌رود

پرستاران حرفه‌ای لازمه توسعه توریسم سلامت است

دستاوردهای انقلاب توسط روابط عمومی نهادها اطلاع‌رسانی شود

نخبگان پزشکی فارس از سرمایه‌های عظیم ایران هستند

نمایان شدن توان مهندسان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب

رحیمی: تقویت نقش‌آفرینی دانشگاه شیراز/ نادگران: فعالیت 215 مرکز دانشگاهی در فارس

رحیمی: تقویت نقش‌آفرینی دانشگاه شیراز

قالیباف: شایعات علیه پسرم، کار ضد انقلاب است

حمله موشکی اسرائیل به سوریه

راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی گردشگری در فارس

امام جمعه تبریز: ما از تلگرام رفتیم، اما دشمن ماند

قالیباف: تا امروز به دنبال پست و مقام نبوده‌ام

علم الهدی: چشم نباید به چند کافر اروپایی باشد

امام جمعه شیراز:استاندارجدید ازسیاست زدگی درفارس جلوگیری کند

رشد دانش پزشکی در بستر حکمت متعالی اسلامی/ همراهی تمام جناح‌های سیاسی با استاندار فارس

استعفای ظریف و خروج از برجام تکذیب شد

لبنان از اسرائیل شکایت می‌کند

لایحه FATF هنوز در مجمع و مجلس مطرح نشده است

برخی از قوانین کشور با مفاهیم رونق صنعت گردشگری مغایرت دارد

ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت

روحانی: در روز‌های سخت، همه بی‌وفا شدند!

هماهنگی و انسجام کلید توسعه فارس است/ گذشته را ورق نخواهیم زد

شریعتمداری: اسماعیل بخشی مجرم است

فعال سیاسی:نیازمند بررسی جوانب زندگی هاشمی رفسنجانی هستیم

آیت اللهی با مجموعه ای از صفات متضاد

وزارت کشور: درخواست احمدی‌نژاد برای برگزاری تجمع قابل بررسی است

فرضیه‌هایی درباره 41 مشاورِ 4 وزیر روحانی

لاریجانی: اصل ماجراجویی آمریکایی ها نشانه گرفتن مبانی دینی است