پیام فارس

آخرين مطالب

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

خشکسالی اثرات نامطلوب اجتماعی و اقتصادی بر استان فارس دارد فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: خشکسالی اثرات نامطلوبی زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی داشته که یک زنگ خطر برای کشور و استان محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از روابط عمومی اتاق شیراز، محمدصادق حمیدیان در جلسه کمیسیون کشاورزی این اتاق با موضوع بررسی اثرات خشکسالی در زیست بوم که با حضور محققین دانشگاهی، فعالان محیط زیست، کارشناسان بخش دولتی و ذی نفعان بخش خصوصی برگزار شد، بیان کرد: 95 درصد استان فارس متاثر از خشکسالی است درحالی که خشکسالی موضوعی است که در سالهای گذشته می توانستیم با اتخاذ تصمیم های مدیریتی مناسب با آن و اثراتش مبارزه کرد.
وی با بیان اینکه موضوع آب در استان فارس نیازمند اقدامات جدی است افزود: درصدور مجوز برداشت آب و حتی برخورد با تخلفات موضوعه انواع فشارهای سیاسی و اجتماعی وجود دارد و فزون برآن در بحث مصرف آب شاهد رعایت الگوی مصرف و ایجاد حساسیت نسبت به مصرف بهینه آب نیستیم.
عضو هیئت رئیسه اتاق شیراز اظهارداشت: هنوز برخی از مسئولان و مردم ما عمق بحران آب را باور نکرده اند در حالی که برای مبارزه با خشکسالی و مصرف بهینه آب هر کس باید از خود شروع کند و در این زمینه فرهنگ عمومی و اراده ملی ایجاد شود.
حمیدیان اضافه کرد: با مرور وضعیت کشور در 100 سال گذشته گفت: از یک طرف سرانه آب تجدیدپذیر ما در کشور در یکصد سال گذشته حدود 13 هزار متر مکعب بوده که امروز این میزان به کمتر از هزار و 700 متر مکعب کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر حجم تخریب منابع آب در این مدت زمان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: هر چند استان فارس حدود هفت درصد از وسعت جغرافیایی، شش درصد جمعیت و حدود چهار و هفت دهم درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است لیکن مصرف کننده 21 درصد آب زیرزمینی کشور است که این عدد در مبانی توسعه و استفاده از ثروتهای میان نسلی بسیار نگران کننده است.
حمیدیان عنوان داشت: اگر میزان آب تجدیدپذیر استان فارس 11 و نیم میلیارد متر مکعب باشد حدود 9 میلیارد متر مکعب از این میزان را مصرف می کنیم که پنج درصد در آب شرب و یک صدرصد در بخش صنعت استفاده می شود و حدود 80 درصد در بخش کشاورزی ، لیکن به دلیل عدم رعایت موازین علمی در بازاریابی ، بازاررسانی و حتی تبدیل محصولات کشاورزی و توجه به ضایعات بالای آن نه تنها بالغ بر دو میلیارد متر مکعب آب را بصورت ضایعات از دست می دهیم بلکه از همین محل اثرات جبران ناپذیری نیز بر زیست بوم به جای می گذاریم .
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: از آنجاییکه آب امانتی ارزشمند است که در دست ماست و همگان مسئول هستیم تا آن را به نحو مطلوب به نسل آینده تحویل دهیم ، ما در اتاق شیراز آماده همکاری با سازمان محیط زیست استان برای اجرای برنامه ایمنی آب و تشکیل کمیته مشترک در این زمینه هستیم.
حمیدیان افزود: 57 شهرک صنعتی بزرگ و کوچک در استان فارس وجود دارد که از این تعداد تنها 14 شهرک صنعتی دارای سیستم فاضلاب است که یکی از دلایل وجود سیستم ها، برخورداری شهرک ها از توجیه اقتصادی بوده که مابقی شهرک علیرغم سرمایه گذاری های انجام شده توجیه اقتصادی ندارد.
وی بیان کرد: این شهرک ها که فلسفه ایجاد آنها به دلیل خرید محبوبیت بوده است، با حبس منابع بزرگ اعتباری و عمرانی آثار نامطلوبی در اقتصاد کلان استان دارد که عمده علت آن را باید در فشارهای سیاسی قبلی در راستای خرید محبوبیت دانست که متاسفانه در دوران های قبلی انجام شده و موضوع مهمی است که باید با تکرار آن برخورد شود.
نائب رئیس اتاق شیراز اظهارداشت: انحرافات علمی و عملی در مسیر توسعه 80 ساله کشور که می توان از آن با عنوان بی سامانی نظام تدبیر در اقتصاد کلان کشور یاد کرد؛ توسعه همه جانبه و پایدار به عنوان یک مفهوم کیفی را تحت الشعاع قرار داده و کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته که شدت و حدت اثرات خشکسالی را می توان از مصادیق آن شمرد.
حمیدیان اضافه کرد: گره خوردن معیشت مردم با بسیاری از فعالیت های جاری آنها در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و موجب و محرک شیوع تخلف هایی در این بخش می شود که این تخلف ها در به صورت ایجاد چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه و غیر مجاز از منابع آب نمود پیدا می کند.
وی ادامه داد: حل معضلات و بحران هایی که به طور مستقیم با ارتزاق مردم ارتباط دارد مستلزم چاره اندیشی درباره معیشت مردم است که اگر قرار است در بخش کشاورزی طرح نکاشت اجرا شود، باید ابتدا جایگزین این طرح مشخص و ارائه شود.
حمیدیان با بیان اینکه ارائه راهکارهای عملی نیازمند در نظر گرفتن توسعه همه جانبه است عنوان داشت: بیش از 90 درصد مذاکرات در موضوع های مختلف در محدوده چرایی موضوع ها است و خلاء بزرگی در خصوص علم چگونگی و ارائه راهکارهای عملی مقابله با مسایل وجود دارد که عدم برقراری تعادل بین چرایی و چگونگی، موجب عدم تحقق نتیجه مطلوب خواهد بود.
در این جلسه اداره کل هواشناسی و محیط زیست استان فارس گزارش های تخصصی خود را در خصوص تاثیر خشکسالی بر زیست بوم استان و وضعیت آب و هوای استان ارائه کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید