پیام فارس

آخرين مطالب

وعده احیا برای سینمای 88 ساله شیراز فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- ابتدای خیابان رودکی از بلوار زند، سینمایی فعالیت داشت که برای شیرازی ها خاطره انگیز است اما نزدیک چهارسال است که فعالیت ندارد و وعده داده شده که به صورت پردیس (مجموعه فرهنگی) احیا می شود.
بهره‌ برداری از سینما پرسیای 88 ساله شیراز که به دلیل فرسودگی ساختمان و نیز ریزش سقف تعطیل شده، به حوزه هنری فارس واگذار می‌شود و بناست در دوران حیات سینمایی جدیدش، با ادغام با سینما پیام، حیات دوباره اش به‌ صورت پردیس باشد.
سینما پرسیا از سینماهای قدیمی و خاطره ‌انگیز شیراز، بخشی از هویت فرهنگی و سینمایی این شهر محسوب می‌شود.
این سینمای قدیمی در سال 1386 تعمیر اما در سال 1392 به ‌دلیل ریزش سقف به تعطیلی کشیده شد که مسئولان سینما در آن زمان به ایرنا اعلام کردند که به دلیل شیروانی‌ بودن سقف سینما به‌ مرور ستون‌های نگهدارنده آن از هم گسیخته شده است تا آنکه در شهریورماه 1392 احتمال ریزش آن مطرح شد و اقدامات لازم برای توقف فعالیت سینما تا بازسازی مجدد آن صورت گرفت.
در این میان، تلاش‌هایی برای جلب یاری نهادهای فرهنگی همچون مؤسسه سینماشهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد ‌اما از آنجا که این مؤسسه در بازسازی و تعمیر سینما پرسیا مشارکت کامل داشت هزینه‌های مربوط به تعمیر سقف را عهده‌ دار نشد.
سرانجام مسئولان سینمایی وقت با بازدید از این مکان فعالیت سینما را خطرناک خواندند و خطر‌آفرینی آن را تأیید کردند و با مذاکره با مسئولان سازمان سینمایی وزارت ارشاد مجوز تعطیلی این سینما تا تعیین تکلیف نهایی صادر شد و از 13آبان 1392 این سینما بر روی کسی باز نشد.
پس از آن در 18 اردیبهشت 1393 پیش‌بینی‌ها درباره ریزش سقف به وقوع پیوست و قسمت اعظمی از سقف سینما چنان فروریخت که می‌ شد آسمان را در آن تماشا کرد.
چندی پیش ایرنا برای آگاهی از وضعیت فعلی سینما پرسیا با مدیر آن، فرزاد تیموری تماس گرفت اما وی حاضر به گفت‌ و‌ گو و تشریح وضعیت سینما پس از گذشت سه سال از ریزش سقف آن نشد و تنها به یک جمله برای اعلام وضعیت آن بسنده کرد: سینما پرسیا توسط حوزه هنری مصادره شده است و دیگر در دست ما نیست.
درباره صحت این ادعا از مدیر امور سینمایی حوزه هنری فارس پرسیدیم، او گفت: مالک سینما ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است و مدیران سینما در این زمینه مالکیت نداشته‌ اند.
رسول شهابیان خبر تحویل کامل سینما پرسیا را به حوزه هنری تأیید و اعلام کرد: مدیران سینما برای پیگیری تعمیرات آن به حوزه هنری مراجعه کردند و با توجه به حجم تخریب و پیوستگی این سینما با سینما پیام تصمیم گرفتیم ملک را به‌ صورت کامل از آن‌ها تحویل بگیریم، این موضوع درحال طی مراحل قانونی است و به‌ زودی بهره ‌برداری از آن به حوزه هنری فارس واگذار می‌شود.
مدیرکل حوزه هنری فارس نیز در گفت‌ و‌گو با ایرنا، استفاده از واژه مصادره را کاملاً نادرست عنوان کرد و ابراز داشت: همه املاک سینمایی که تحت نظر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد شهید و نظایر این سازمان‌ها بوده، در اختیار حوزه هنری است و براساس همان قانون، سینما پرسیا هم در اختیار ما قرار گرفته است.
محمد کرم‌اللهی اضافه کرد: مدیران سینما پس از فروریختن سقف آن به حوزه هنری مراجعه کردند تا برای ساخت ‌و‌ساز مجدد اقدام کنند که با توجه به میزان تخریب، حوزه هنری تصمیم گرفت خود برای بازسازی ملک اقدام کند و بدین ‌ترتیب سینما را از بهره‌برداران آن طلب کردیم.
او ادامه داد: مدیر سینما از حوزه هنری طلب حق پیشه کرد که طی توافقی تصمیم گرفتیم مبلغ مورد نظر را به‌ صورت ملک سینمایی در قالب سینما بهمن به ایشان پرداخت کنیم و درحال حاضر، در مراحل پایانی انتقال قرار دارد.
**حوزه هنری مصادره ‌کننده هیچ ملکی نیست
کرم‌ اللهی گفت: حوزه هنری مصادره ‌کننده هیچ ملکی نیست زیرا این کار وجاهت قانونی‌ ندارد و در دایره اختیارات حوزه هنری نمی‌گنجد.
وی بیان کرد: با مطالعه نقشه‌های موجود و شرایط فعلی به این نتیجه رسیدیم که این ساختمان به ‌تنهایی قابلیت بهره ‌برداری و بازسازی ندارد و باید با سینما پیام تلفیق شود و مدیران سینما طبق قانون باید ملک را سالم به حوزه هنری تحویل می‌دادند زیرا تنها ساختمان در اختیار مدیران سینما بوده است و نه زمین و سازه سینما دچار تخریب شده بود.
کرم اللهی ادامه داد: بنابراین نمی‌توانستند زمین را بسازند و میزان تخریب‌ها تأکیدکننده بازسازی بنا بود نه تعمیر؛ بدین ‌ترتیب با بهره‌ بردار وارد مذاکره شدیم و به آن‌ها اعلام کردیم به همین صورت ملک را به حوزه هنری واگذار کنند و حق پیشه خود را پس از حدود 50 سال فعالیت در این سینما اعلام کنند تا به آن‌ها پرداخت شود.
** پیام و پرسیا، ایران و فلسطین ادغام می‌شوند
مدیرکل حوزه هنری فارس ادامه داد: واقعیت امر این است که سینماهای خیابان زند عمر خودشان را کرده‌اند و هریک نزدیک به نیم ‌قرن یا بیش از این زمان قدمت دارند و سینماهایی نیستند که بتوان با اطمینان گفت حتی دو سال دیگر می‌توانند به کارشان ادامه دهند بنابراین بازسازی و تعمیرات اساسی آن‌ها ضروری است و اقداماتی در حال انجام است تا این سینما‌ها ساماندهی شوند که سینما پیام و پرسیا یک ملک به‌ شمار می‌رود و سینما ایران و فلسطین نیز به هم راه دارد و طی طرح ساماندهی، این چهارسینما دو‌به ‌دو یکپارچه خواهند شد.
کرم ‌اللهی با بیان اینکه استاندار فارس در این زمینه بسیار پیگیر است، اضافه کرد: جلساتی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شده است و دستور بررسی املاک سینمایی حوزه هنری مطرح شده است همچنین در حوزه شهرداری نیز مشغول رایزنی هستیم و درباره ادغام سینما پرسیا و پیام نیز طرح مطالعاتی ارائه شده و در مرحله ارزیابی فنی است و به زودی وارد مرحله عملیاتی‌ شدن و اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: حوزه هنری دیگر تک‌ سینما نخواهد ساخت زیرا هیچ ‌گونه توجیه اقتصادی و فرهنگی ندارد که در مرکز شهر سینمایی را در اختیار داشته باشیم و فقط یک فیلم پخش کند درحالی که تبدیل سینماها به پردیس‌های سینمایی که مجموعه‌های فرهنگی‌ هنری محسوب می‌شوند، فضایی را برای اجماع اغلب هنرها فراهم می‌آورد.
مدیرکل حوزه هنری همچنین وعده ساخت پردیس سینمایی سعدی را داد و گفت: سینما سعدی شناسنامه سینمای جنوب کشور و در زمره سینماهای شناسنامه ‌دار و اصیل ایران است و تبدیل آن به پردیس سینمایی سعدی در دستور کار است همچنین یکی از پردیس‌های خیابان زند نیز با عنوان پردیس حافظ ساخته خواهد شد.
کرم ‌اللهی با بیان اینکه در ساخت پردیس‌های سینمایی 25 درصد به تعداد صندلی‌ها افزوده می‌شود، بیان داشت: برای هر پردیس سینمایی پنج تا هشت سالن درنظر گرفته شده است و از تعداد صندلی‌ها کاسته نخواهد شد.
سینمایی که از سال 1308 با عنوان سینما خورشید فعالیتش را در دل یکی از طولانی ‌ترین خیابان های کشور آغاز کرد، فراز و فرود‌های بسیاری داشته ؛ از تغییر نام گرفته تا تعمیرات اساسی. زمانی نیز به ‌صورت سینما تابستانه، سینمایی با سقف روباز فعالیت می‌کرد و روزگاری نیز نامش آسیا بود.
به ‌نظر می‌رسد قرار است در سال‌هایی نه چندان دور به‌ صورت پردیس‌ سینمایی به چرخه نمایش فیلم بازگردد و این داستان پرفراز و نشیب ریزش سقف و تعطیلی درازمدت را فراموش کند.
شیراز با همه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش که عصاره آن در چهارراه زند تجمیع شده است، قابلیت برخورداری از بهترین سینماها و فضاهای فرهنگی را دارد و امید است این مکان دوران خزان را طی کند و پیش از آنکه به سرنوشت لاله‌ زار دچار شود، به رونق گذشته بازگردد.
گزارشگر: سیده‌ سمیرا متین ‌نژاد** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
7375 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15550/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود