پیام فارس

آخرين مطالب

خانه صنعت و جامعه در دانشگاه شیراز گشایش یافت فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- مراسم افتتاح خانه صنعت و جامعه صبح چهارشنبه 25 بهمن‌ به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز برگزار شد.
به گزارش ایرنا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در این مراسم با بیان اینکه تولید دانش باید در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی رخ دهد، گفت: اشاعه دانش گریبان‌گیر دانشگاه‌ها شده است؛ درحالیکه اشاعه دانش باید توسط انجمن‌های علمی رخ دهد که لزوماً وابسته به دانشگاه نیستند؛ اما‌ مبحث به ‌کارگیری دانش با همکاری دانشگاه، برعهده جامعه و صنعت است.
سید محمد زبرجد افزود: متأسفانه باید بپذیریم اساس دانشگاه‌های ما برگرفته از کشور‌های غربی است و صنعت‌ ما نیز بومی نیست و باید کاری کرد دانشگاه و صنعت یکدیگر را پیدا کنند.
وی با اشاره به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلانی که نیازمند شغل هستند، گفت: جامعه و صنعت باید شرایط جذب فارغ‌التحصیلان را فراهم کند و مهم‌ترین راه آن آشتی صنعت و جامعه با دانشگاه است.
مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز نیز آنچه را دستمایه راه‌اندازی خانه صنعت و جامعه بوده، هم‌افزایی، تعامل و ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت خواند و بیان کرد: خانه صنعت و جامعه به جامعه دانش‌محور می‌اندیشد و اعتقاد دارد فصل مشترک جامعه و صنعت و دانشگاه نوآوری است.
سید فخر‌الدین افضلی دستیابی به مفهوم دانشگاه نسل سوم و چهارم را در گرو پیوند نوآوری و اقتصاد دانست.
وی لازمه توسعه استانی و ملی را اقتصاد دانش‌ محور عنوان کرد و بیان داشت: نیاز‌های آینده باید بر اساس برنامه‌ریزی در اقتصاد دانش‌محور برآورده شود و مشکلات فعلی را نیز حل کند و فرایندها نیز بهینه‌سازی شود.
مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز از دو معضل عدم احساس نیاز در صنعت برای ارتباط با دانشگاه و نیز فقدان انگیزه در دانشگاه برای برقراری ارتباط با صنعت نام برد.
افضلی برتلاش‌های صورت‌گرفته به‌ منظور فعالیت با کمترین بروکراسی اداری و بیشترین سهولت و نیز فعالیت همه بخش‌های دانشگاه در خانه صنعت و جامعه اشاره کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز شکل ‌گیری این ساختار را برمبنای ایجاد اتاق فکر ترکیبی نخبگان صنایع و دانشگاه خواند که به ‌صورت شناور فعالیت می‌کند.
وی اعلام کرد: از 700 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز، حدود 400 نفر با انتشار نخستین فراخوان به ‌صورت داوطلبانه اعلام همکاری کرده‌اند که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و برنامه‌ ریزی برای رفع نیاز‌های امروز و فردا با محوریت نیازهای استان را بر عهده دارند البته با حفظ منافع متقابل برای حفظ پایداری.
مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز همچنین از امکان اختصاص دفتری برای همکاری سازمان‌ها و صنایع با دانشگاه درصورت ضرورت حضور و هدفمند بودن آن سخن گفت و اضافه کرد: حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادها در دانشگاه براساس شاخص‌های قابل ارزیابی صورت می‌گیرد؛‌ همچنین مشارکت‌کنندگان می‌توانند درصورتی که تمایل به حضور دائم در دانشگاه نداشته باشند، در میز پیشخوان و با یک نماینده در دانشگاه فعالیت کنند که فعالیت به ‌صورت پیشخوان جنبه خیریه خواهد داشت.
وی به سهم دانشجویان در خانه صنعت و جامعه نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان می‌توانند در تعریف پروژه‌ها و نیز کارآفرینی و ایده‌آفرینی در بخش‌های مختلف دانشگاه و انجمن‌های علمی فعالیت کنند.
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه با راه‌اندازی خانه صنعت و جامعه بخشی از رسالت دانشگاه در حوزه صنعت و توانمندسازی عملی می‌شود، گفت: شاخص توسعه‌ یافتگی ثروت نیست، علم است و کشور‌های توسعه‌ یافته بر دانش خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و امروز دانایی را باید در کارآفرینی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان دید.
آیت‌الله رزمجو گفت:‌قلب اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌ بنیان است و اعتماد به دانشگاهیان و در عین حال برون‌ زا بودن از رسالت‌های مهم خانه صنعت و جامعه است و این بدان معناست که باید با دنیا ارتباط برقرار کرد و آن‌ها که فکر می‌کردند کشور را می‌توان بدون تعامل با دنیا اداره کرد، در اشتباه بودند.
وی افزود: در قانون بودجه 97 نگاه به دانشگاهیان، چندان مثبت نبوده است و این موضوع در سفر اخیر رئیس قوه مقننه، علی لاریجانی مطرح شد و قول تجدیدنظر در برنامه بودجه و بهبود نگاه به دانشگاه داده شده است.
همچنین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این مراسم گفت: چشم امید مردم به‌خصوص بانوان به دانشگاه است و نشاط و انگیزه دختران برای ورود به دانشگاه نشان‌ دهنده نیاز جامعه و فرصت‌هایی است که برای آن‌ها فراهم شده است.
سیده معصومه دستغیب بیان کرد: دخترانی که وارد فضای دانشگاه شده‌اند، اثبات کرده‌اند که بنای خانه‌ نشینی ندارند این افراد مطالبات اجتماعی دارند و تمایل دارند بعد از اتمام تحصیلات نقشی در فضای کسب‌ و ‌کار داشته باشند.
وی افزود: از طریق خانه صنعت و جامعه می ‌توان از ظرفیت بانوان تحصیل کرده و توانمند استفاده کرد زیرا بسیاری از آن‌ها از امکانات دانشگاه‌ها برای نزدیکی به صنایع اطلاع ندارند و درحال‌حاضر همه‌چیز به‌صورت سنتی در حال انجام است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های ما هنوز با دانشگاه نسل سوم فاصله دارد، اضافه کرد: آنچه در جامعه وجود دارد با آنچه مور دانتظار است، فرق دارد و جامعه مخاطب از امکانات موجود اطلاعات ندارد به ‌ویژه در حوزه بانوان مخاطبان نتوانسته ‌اند خود را به سرمایه ‌گذاران و حامیان اصلی نزدیک کنند که این نکته ضرورت اطلاع‌ رسانی درباره خانه صنعت و جامعه را تأیید می‌کند.
نماینده مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاع در منطقه جنوب کشور نیز که از فعالان خانه صنعت و جامعه است، بیان کرد: حجم قابل‌ توجه تعاملات صنعت و دانشگاه با بخش ملی در صنایع دفاعی رخ داده است و دانشگاه مورد توجه و هدف‌گذاری ماست.
مظفر والی افزود:طی 10 سال گذشته بالغ بر 15میلیارد تومان پروژه با همکاری دانشگاه اجرا شده است و در پی ایجاد چرخه آمادگی فناوری هستیم.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری وزارت دفاع با ایجاد 45 شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته است گفت: 300 شرکت صنعتی پیشرو جذب‌کنندگان این ظرفیت هستند و این مجموعه با همکاری دانشگاه شیراز در 15 محور با هدف ایجاد شراکت راهبردی فعالیت می‌کند.
والی اعلام کرد: بنا بر توافق‌های صورت‌ گرفته در سال آینده، 400 نفر از دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد می‌توانند با انجام پروژه تحقیقاتی از کسر خدمت سربازی برخوردار شوند؛ ‌همچنین 50 پژوهانه رساله دکتری را حمایت می‌کنیم که منابع آن ازطریق همکاری وزارت علوم با وزارت دفاع تأمین خواهد شد.
دفتر خانه صنعت و جامعه واقع در ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز میزبان فعالان و همکاران حوزه صنعت و فعالیت‌های دانش‌ بنیان است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

کشف بیش از 50 کیلوگرم حشیش در شیراز

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟

تلف شدن 40 پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قیمت نفت اندکی بالا رفت

افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز

هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

نشست کمیته فضای مجازی و فرهنگی کنگره شهدای استان فارس برگزار شد

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی

شرکت هزار و 500 داوطلب آباده‌ای در آزمون سراسری

قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

لاغری در عرض دو هفته

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

کمک 23 میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان

مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند

مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه