پیام فارس

آخرين مطالب

نقش هنرمندان معلول بر دیوار زندگی فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- هنرجوی معلول می گوید: اینجا زندگی می کنیم و خانه دوم ماست، از هنرستان استثنایی دکترحسابی شیراز حرف می زنم جایی که حتی دیوارهای مدرسه نیز به دست خود دانش آموزان نقاشی شده است.
در این هنرستان، هنرهای معلولان ظهور و بروز دارد؛ جایی که روی دیوارهای سالن های آن، نمونه آثار تولید شده دانش آموزان در کارگاه های مشبک، پیکرتراشی و نقاشی نصب شده است.
آثاری که هر کدام در نوع خود بی نظیر و دارای جذابیت های خاصی هستند و در نگاه نخست از دید یک مخاطب که آشنایی چندانی با هنرستان استثنایی ندارد، گمان می کند دانش آموزان این مدرسه از توانمندی های چندانی برخوردار نیستند.
وقتی پا به درون این آموزشگاه می گذاری تازه متوجه می شوی که آثار تولید شده در این مدارس نه تنها با کارهای تولید شده در سایر مدارس برابرند بلکه در برخی آثار کارهای تولید شده در این مدارس برجسته تر و مرغوب تر است.
هنگام بازدید از کلاس ها معلمانی را دیدیم که با عشق و علاقه و با سختی زیاد در تلاش اند تا بتوانند دانش آموزان را با بخشی از دانش خود آشنا کنند و او را به سمتی رهنمون سازند تا پله پله مهارت های لازم را در رشته مورد نظر کسب کند.
دانش آموزان کلاس یکی کم بینا، یکی کم شنوا و یکی دارای سایر معلولیت های جسمی هستند اما با ذوق برای یادگیری مهارت تلاش می کنند.
اره چوب بری را در دست گرفته اند و براساس الگویی که معلم به آنان داده تمرین می کنند تا کار آماده شود، کارهای تولید شده آنان گویای واقعی توانمندی بی نظیرشان است و اثبات این موضوع که معلولیت محدودیت نیست.
** عکس ها منتشر نشوند
در اتاق کامپیوتر مدرسه که می رویم می بینیم معلولیت برای دانش آموزان معلول، محدودیت نیست و با تلاش معلمان سختکوش خود با اصول و فنون رایانه آشنا شده اند؛ هرچند که کامپیوترهای مدرسه شان قدیمی و نو نیست و از رده خارج شده اند.
مدیرو معلمان هنرستان دکتر حسابی در گفت و گو با ایرنا از سختی کار در این مدرسه می گویند اما در عین حال بر این موضوع تاکید می کنند که کار کردن با دانش آموزان استثنایی و تلاش برای افزایش مهارت آنان به زندگی شان خیر و برکت داده است.
نگاه به دانش آموزان معلول در جامعه آنقدر منفی است که برخی دانش آموزان از عکاس خبری ایرنا می خواهند از انتشار عکس آنان خودداری کند، دلیلش را که سوال می کنم می گوید جز پدر، مادر و دایی ام کسی از اقوام خبر ندارد که من در مدرسه استثنایی درس می خوانم و اگر عکس من منتشر شود آبرویم به خطر می افتد، نگرانم.
شهرام رادمنش معاون هنرستان دکتر حسابی در این زمینه از ذهنیت مردم نسبت به دانش آموزان و مدارس استثنایی انتقاد می کند و می گوید: این ذهنیت باید در جامعه ما تغییر کند، دانش آموزان در این مدارس، آموزش ها را به صورت انفرادی فرا می گیرند و معلمان این مدارس نیز وقت زیادی برای هر دانش آموز می گذارند.
** کار و بیکاری
ابراهیم عسکری مدیر هنرستان دکتر حسابی آموزش وپرورش ناحیه چهار شیراز با بیان اینکه در این مدرسه، دانش آموزان کم توان و دارای نیازهای ویژه حضور دارند، می گوید: بهره هوشی این دانش آموزان زیر 95 است، معمولا بهره هوشی بیشتر آنان بین 70 تا 90 است.
وی رشته های موجود در این آموزشگاه را درودگری، مشبک و معرق عنوان می کند و از رشته رنگ کاری ساختمان به عنوان رشته قدیمی این آموزشگاه نام می برد که حال حاضر این رشته دانش آموز ندارد.
عسکری که مدیر تنها هنرستان پسرانه اسثنایی در آموزش و پرورش ناحیه چهار است نسبت به بازار کار دانش آموزان آموزشگاه هاش دغدغه دارد و بیان می کند: این دانش آموزان باید وارد کار شوند اما از آنان حمایت نمی شود.حتی برخی از آنان که توانایی جسمی دارند باید به سربازی هم بروند.
وی با اشاره به افتتاح این آموزشگاه در سال 1388 یادآور می شود تا کنون 86 دانش آموزان در این مدرسه درس خوانده اند و فارغ التحصیل شده اند.
مدیر هنرستان دکتر حسابی به بیان تفاوت بین مدارس عادی و مدارس استثنایی می پردازند و می گوید: مدارس استثنایی در مجموع 20 ساعت به صورت عملی و 20 ساعت به صورت تئوری کار آموزش را انجام می دهند.
عسکری به برگزاری نمایشگاه آثار دانش آموزان آموزشگاه دکتر حسابی در نقاط مختلف شهر اشاره می کند و بیان می کند در دو سال گذشته این اقدام را کنار گذاشتیم چرا که از این نمایشگاه زیاد استقبالی نمی شد.
وی به پژوه ساخت میز برای کمیته امداد امام خمینی(ره) توسط دانش آموزان این آموزشگاه اشاره می کند و می گوید: این تفاهم نامه با کمیته امداد صورت گرفت اما به دلیل نداشتن فاکتور به عنوان یک مرکز اقتصادی با مشکل مواجه شدیم و کار بی نتیجه ماند اما اخیرا یک تعاونی در آموزش و پرورش ناحیه چهار تاسیس شده است که هنرستان ها را به سمت تولید هدایت می کند.
مدیر هنرستان دکتر حسابی از تعطیل شدن کارورزی دانش آموزان انتقاد کرد و گفت: در گذشته دانش آموزان 30 روز کارورزی داشتند که بسیار مفید بود اما به دلیل نپرداختن کمک هزینه به کار آموز و عدم تامین بودجه این کارورزی ها تعطیل شد.
** شیرین و تلخ
عسکری که 12 سال سابقه تدرس در مدارس استثنایی را در سوابق کاری خود دارد، درباره سختی های کار در مدارس استثنایی گفت که کار در مدارس استثنایی یک شیرینی هایی دارد اما کار در این مدارس تاثیر منفی روی آدم می گذارد چرا که بازخورد مثبتی نمی بینیم، در مدارس عادی دانش آموزان راهی دانشگاه، دکتر، کاسب و ... می شوند اما در مدارس استثنایی به دلیل نگاه نادرست جامعه به این دانش آموزان چنین چیزی را شاهد نیستیم.
وی ادامه می دهد: همچنین خانواده ها از نظر اقتصادی و فرهنگی در سطح پایینی قرار دارند و این خیلی نگران کننده است، کسی این موضوع را درک نمی کند، ما خیلی تحت تاثیر این موضوع قرار داریم.
مدیر هنرستان دکتر حسابی، عدم همکاری بسیاری از خانواده ها با مدرسه را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: اکثر خانواده ها هیچ همکاری با ما ندارند، حتی در جلسات نمی آیند، پیشرفت دانش آموزان برای آنان مهم نیست، یک معلم باید بار دانش آموزان را به تنهایی تا پایان سال به دوش بکشد.
عسکری معتقد است برای برون رفت از این مشکلات دولت و وزارت آموزش و پرورش باید به نسبت سختی کار محیط و دانش آموز سرانه درنظر بگیرد، مدرسه ای که 300 دانش آموز دارد همان هزینه آب و برق،گاز، تلفن و ... را می دهد که یک مدرسه استثنایی با 40 دانش آموز می دهد.
** جای نیکوکاری اینجاست
وی به عدم حمایت خیران از مدارس استثنایی اشاره می کند و می گوید: خیر ثابتی برای کمک به دانش آموزان استثنایی نداریم، بعضی اوقات برخی خیرین مواد غذایی برای دانش آموزان می آورند اما کمک نقدی نداریم.
مدیر هنرستان دکتر حسابی از مردم و خیران خواست تا به دانش آموزان مدارس استثنایی کمک کنند.
عسکری گفت:‌بسیاری از دانش آموزان این آموزشگاه نیازمند هستند، از 86 دانش آموز آموزشگاه دکتر حسابی 16 دانش آموز یتیم بودند، خانواده پنج تا 6 دانش آموز در خانه دو الی سه معلول دارند.
** سختی آموزش
لیلا شیرازی نژاد رئیس انجمن اولیا و مربیان هنرستان دکتر حسابی نیز به خبرنگارگفت: معلمان مدارس استثنایی برای یادگیری دانش آموزان فداکاری می کنند و با عشق و علاقه برای یادگیری آنان گام بر می دارند.
وی افزود: معلمان مدارس استثنایی هیچ گاه دانش آموزان را تنها نگذاشته اند، کار کردن با این دانش آموزان سخت است چرا که آنان دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند.
رستم اکبری زاده رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود به دلیل نبود مراکز و مدارس استثنایی در اغلب مناطق و به ویژه روستاهای استان فارس ، دانش آموزان ساکن این مناطق برای دسترسی به امکانات آموزشی باید روزانه سختی مسافت راه را متحمل شوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس افزود: با تلاش های صورت گرفته تنها توانسته ایم حدود 50 درصد هزینه سرویس دانش آموزان مدارس استثنایی را تامین کنیم اما نیاز است مسئولان و تشکل های مردم نهاد برای بهبود وضعیت ایاب و ذهاب معلولان تلاش کنند.
وی ادامه داد: ظرف یک سال گذشته 13 مرکز و مدرسه ویژه معلولان در فارس ساخته و به آمار قبل اضافه شده و اکنون شمار این مراکز در این استان به 157 مرکز و مدرسه استثتایی رسیده است.
اکبری زاده اضافه کرد: دانش آموزان معلول استان فارس امسال 78 مقام اول تا سوم را در مسابقات کشوری معلولان در زمینه های مختلف ورزشی ،فرهنگی و هنری کسب کرده اند و پیش بینی می شود در این زمینه فارس مقام اول کشور را به دست آورند.
وی، با اشاره به راه اندازی انجمن حمایت از دانش آموزان استثنایی امید در استان فارس، گفت: این انجمن فعالیت خود را زیر نظر استانداری فارس و فرمانداری ها شروع کرده و تاکنون موفق شده حدود 50 درصد از کمک هزینه سرویس دانش آموزان معلول استان را تامین کند و همچنین زیر نظر این انجمن یک میلیارد و 500 میلیون ریال به دانش آموزان معلولی که به بیماری های خاص مبتلا هستند کمک شده است.
اکبری زاده ادامه داد: آمار دانش آموزان تلفیقی و دیر آموز این استان در سال 96 از سه هزار نفر نسبت به سال های قبل به چهار هزار و 400 نفر افزایش یافته است.
او گفت: در سال جاری برای افزایش پوشش تحصیلی در 11 نقطه دورافتاده در استان که امکان احداث مدرسه استثنایی وجود نداشته کلاس های درسی ویژه معلولان در کنار مدارس عادی ایجاد و معلم این کلاس ها نیز به طور جداگانه تامین شده است.
گزارش :‌ سجاد خسروانیان ** انتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
9254 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند