پیام فارس

آخرين مطالب

گروه هسته‌ فناوردانشگاه آزاد شیراز: توپک هوشمند اطفای حریق ساختیم علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- گروه هسته فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اعلام کرد: این گروه توانسته توپک هوشمند اطفای ‌حریق بسازد.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز دوشنبه در مطلب ارسالی به ایرنا افزود:اقدامات اولیه برای اطفای ‌حریق نیازمند بهره‌ گیری از سیستم هوشمند شبانه ‌روزی است که توپک اطفای حریق حاصل تلاش این گروه برای رسیدن به هدف گفته شده بود.
حمیدرضا صفایی افزود:این محصول ظاهری شبیه به توپ دارد و مجهز به حسگر دما و شعله آتش است که توپک اطفای حریق حاوی پودرخاموش کننده است.
دانشیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت:درصورت تماس با شعله یا قرارگرفتن در معرض دمای بالای 85 درجه سانتیگراد، ظرف 3 الی 5 ثانیه هوشمند عمل می کند و منفجر خواهد شد که این انفجار، موجب پاشیده شدن پودر درون آن می‌شود.
مدیر گروه بخش شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: این سیستم نیاز به شارژ ندارد و نوع و شکل طراحی و مهندسی و مواد به کار رفته در این محصولات این تولیدات را به برترین و مناسب ترین آتش خاموش کن در حوزه اطفای حریق در کلاس های مختلف است.
صفایی درباره این رده بندی گفت: کلاس A شام آتش سوزی‌های معمولی است سوخت‌های جامد که پس از سوخت خاکستر به جای می‌گذارد و اکثرا منشا گیاهی دارد موادی نظیر انواع چوب، پارچه، زغال سنگ، کاغذ و غیره که معمولا در انبارها، کتابخانه‌ها و نقاط مسکونی دیده می‌شود.
این استاددانشگاه گفت:آتش کلاس B ناشی ازمواد منفجره است. ‌ آتش ناشی از مواد شیمیایی و مشتقات این مواد نظیر نفت، بنزین، گازوئیل، روغن، گریس، پاستیک، الکل و دیگر مواد سوختنی مایع و آتش سوزی‌های ناشی از گازهای قابل اشتغال مربوط به کلاس C است، کلاس E نیز آتش‌سوزی‌های برقی و مواردی که حریق منشاء الکتریکی دارد را شامل می‌شود.
صفایی اظهار کرد:دمای منطقه آتش سوزی در لحظات اول (حدود 20 ثانیه اول ) به بالای 600 درجه سانتیگراد و یک دقیقه بعد از حادثه به هزار و پانصد درجه سانتیگراد می‌رسد چنین دمایی باعث ذوب فلزات و کاهش مقاومت اسکلت فلزی ساختمان و در نتیجه فرو ریختن ساختمان‌ها خواهد شد اتفاقی که برای پلاسکو رخ داد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه توپک اطفای حریق حساس به زبانه‌های آتش است نه گرما، گفت:توپک اطفای حریق تا شعاع پنج متری را پوشش می‌دهد و می‌توان از آن در نقاط پرخطر، دارای اهمیت و عمومی و عادی، در محیط‌های باز که در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد و مکان‌هایی که استفاده از سیستم‌های هوشمند امکان‌پذیر نیست، کتابخانه‌ها، مراکز اسناد، اداره‌ها و انبارها و .... استفاده کرد و استفاده از این سیستم در نقاط حساس به آب که نمی‌‌توان از سیستم‌های آبی هوشمند بهره‌برد، امکان‌پذیر خواهد بود.
صفایی گفت: در سازه‌های قدیمی که امکان نصب تاسیسات ضد حریق مدرن وجود ندارد یا ساختمان‌هایی که فاقد امکانات مد نظر آتش‌نشانی است، می‌توان از توپک‌های ضد حریق استفاده کرد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: «این توپ زیر باران نیز عمل می‌کند و ازقابلیت‌ها و مزایای آتش خاموش کن هوشمند توپی می‌توان به هوشمند بودن، بی‌نیازی به فعال‌سازی، عملکرد خودکار، واکنشی سریع و خنثی کننده در مقابل شعله‌ی آتش، بی‌نیازی به حضور انسان برای فعال سازی و استفاده بسیار آسان که امکان استفاده را برای کودکان و سالخوردگان هم فراهم می‌کند، اشاره کرد.
صفایی گفت:این سیستم قابلیت نصب روی دیوار یا به شکل آویز از سقف و استفاده توسط کاربر را دارد و فاقد مواد سمی یا آلاینده‌های زیست محیطی است و هنگام حریق صدایی با قدرت 138 دسیبل تولید می‌کند که نشانه‌ی وقوع حریق است؛ از طرفی ضایعه و ترکش مخرب ندارد و در زمان انفجار، موجی ایجاد نمی‌کند؛ در برابر ضربه و سقوط از ارتفاع و سرما مقاوم است و به دلیل وزن کم قابلیت خوبی برای جابه‌جایی دارد.
دانشیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به اینکه توپک اطفای حریق تا 5 سال نیاز به هیچ گونه شارژ و بازدید ندارد گفت:این توپک کاملا بومی سازی شده و در ایران مشابه خارجی ندارد و اولین باری است که در کشور تولید می‌شود و در حال حاضر نمونهی اولیه این محصول تولید شده است و مراحل داوری توپک اطفای حریق انجام شده و تا مرحله ثبت اختراع راه زیادی نمانده است.
هسته فناور حدود 2 سال قبل در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز راه‌اندازی شد و تا کنون 2 اختراع ثبت شده و یک اختراع در مرحله‌ داوری دارد لذا به یک واحد فناور تبدیل شده است.
گروه هسته فناور متشکل از حمیدرضا صفایی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به همراه پنج دانشجوی کارشناسی ارشد به نام‌های سید علی جهبز، وحید رحمانیان، صالح صداقت، سید عرفان سجادی و امیرحسین خوشه چین است.
دریافت خبر: محمد امین افشارپور ** انتشار دهنده:غلامرضا مالک زاده
9873 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر