پیام فارس

آخرين مطالب

فارس در یک قدمی بحران آب/ دستور اکید استاندار در خصوص مدیریت آب اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - استان فارس که از یک دهه‌ قبل با کاهش بارندگی‌ها، افزایش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و در نتیجه خشکسالی مواجه بوده، اکنون و در آستانه‌ی یازده‌سالگی خشکسالی، به یک قدمی بحران آب رسیده است.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، علی‌رغم اذعان و تاکید تمام مسئولان و گروه‌های مختلف مردم در خصوص مشکل کمبود آب در استان فارس، اجرای راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف خصوصا کشاورزی، با حرکتی کند و بطئی تداوم یافته است.
اکنون و در حالیکه یازدهمین ماه از سال 96 را پشت سر می‌گذاریم، شاهد تداوم کشت محصولات پرآب بر در بخش‌های مختلف استان فارس بوده و هستیم؛ به‌طوریکه حتی در مناطق گرمسیر نظیر فیروزآباد هم اجازه کاشت برنج داده می‌شود!!
روند کند اجرای برنامه‌ها در خصوص توسعه‌ی کشت گلخانه‌ای و آبیاری تحت فشار و هوشمندسازی کنتورهای کشاورزی و مسدود شدن چاه‌های غیرمجازی که در سال‌های 88 تا 92 به شکل ضربتی در فارس حفر شد و ... فارس را اکنون به مرحله‌ای رسانده است که شاید مردم در بعضی نقاط به‌خصوص مرکز استان برای تامین آب شرب هم دغدغه داشته باشند!
براساس اعلام روابط عمومی استانداری فارس، استاندار فارس نیز عصر شنبه 28 بهمن در جلسه‌ی شورای حفاظت منابع آب استان، با بیان اینکه فرهنگ سازی گامی موثر در مدیریت بحران آب است، از مدیران دستگاه های اجرای مربوطه خواست با حضور در رسانه ها همه جوانب و جزییات بحران آب در استان را تشریح کرده و به اطلاع مردم برسانند.
اسماعیل تبادار در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به بررسی وضعیت کنونی بحران آب و آنچه دستگاه های اجرایی به عنوان شرح وظایف تعیین شده در این خصوص انجام داده اند پرداخت تشریح همه جانبه بحران آب را گامی موثر در زمینه فرهنگسازی در جامعه توصیف کرد.
تبادار با بیان اینکه فرهنگ سازی گامی موثر در مدیریت بحران آب است، از مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه خواست با حضور در رسانه ها همه جوانب و جزییات بحران آب در استان را تشریح کرده و به اطلاع مردم برسانند.
استاندار فارس وجود آمارهای دقیق به منظور آگاهی از شرایط کنونی مسائل مرتبط با آب در همه حوزه ها را ضروری دانست و افزود: مدیریت بحران آب در استان فارس نیازمند این است که اطلاعات دقیق و کارشناسی شده ای در خصوص وضعیت گذشته و حال حاضر منابع آب و فعالیت های انجام شده در این زمینه وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه مجموع صرفه جویی های حاصل از اقدامات مختلف از جمله اجرای طرح های آبیاری نوین باید به صورت دقیق مشخص باشد، خاطر نشان کرد: آب صرفه جویی شده باید ذخیره شده و به منظور استفاده در آینده برنامه ریزی شود.
تبادار با اشاره به اینکه آبخیزداری می تواند نقش موثری در مدیریت بحران آب به ویژه در استان فارس داشته باشد، خواهان توجه بیش از پیش به این موضوع در همه نقاط استان شد و تاکید کرد: توسعه طرح های آبخیز داری در شهرها و روستاهای استان باید در دستور کار شهرداری ها، فرمانداری ها ، دهیاری ها و... قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین تاکید دارد که موضوع آب باید با نگاهی عمومی در همه دستگاه های اجرایی مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد.
تبادار خاطر نشان کرد: تنها سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی متولیان موضوع آب نیستند؛ بلکه همه دستگاه ها باید مدیریت بحران آب را در دستور کار قرار داده و شرح وظایف مشخصی در این زمینه داشته باشند که بنا بر گزارش دبیر شورای حفاظت از منابع آب شرح وظایف همه دستگاه های اجرایی در حوزه مسائل مربوط به آب تا هفته آینده به هر دستگاه ابلاغ خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی استانداری فارس و بر اساس گزارش ارائه شده از سوی دبیر شورای حفاظت منابع آب استان فارس تا 24 بهمن ماه سال جاری 840 حلقه چاه غیر مجاز در استان فارس مسدود شده است.
همچنین بنا بر تاکیدات استاندار فارس مبنی بر نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های آب در سال جاری 361 کنتور در استان فارس نصب شده است. براساس این گزارش و به دنبال تاکیدات مدیریت ارشد استان بر لزوم فرهنگسازی در زمینه بحران آب طرح داناب(طرح نجات دانش آموزی آب) در استان فارس تدوین شده و به زودی زنگ نجات آب در مدارس استان فارس نواخته خواهد شد.
به گزارش ایسنا، این اولین بار نیست که تبادار، استاندار فارس به طرح دغدغه‌های جدی خود در حوزه‌ی آب می‌پردازد، شاید اگر استانداران پیشین این استان نیز به همین میزان دغدغه‌ی این مسئله را داشتند، اکنون وضعیت آب به نقطه‌ی بحرانی نرسیده بود.
کنکاش در وضعیت سال گذشته استان فارس نیز نشان می‌دهد که تا اواسط دی ماه آمارهای ارائه شده نشان از کاهش 80 درصدی بارندگی بود اما به یکباره حجم بارش‌ها رشد میانگین بارندگی را باعث و اندکی از نگرانی‌ها کاسته شد.
اگرچه حجم بارش‌های سال گذشته بیشتر در نقاط شرقی و جنوبی استان فارس بود و مناطق مرکزی و شمالی و حتی غربی استان از رحمت الهی بی نصیب ماندند.
امسال نیز مردم در فارس همچنان امید اول خود را به رحمت واسعه‌ی پروردگار بسته‌اند و چشم به آسمان دوخته و دست به دعا برداشته‌اند تا شاید بارندگی‌ها فارس و شهروندانش را از بحرانی که اکنون پیش رو دارند، برهاند‍!
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده